19 Reacties

één jaar geleden

Bij mijn eerste bevalling had ik het gevoel dat er anderen (naast mijn vriend) bij “moesten” zijn. Bijna alsof het van je verwacht word als je gaat bevallen om je moeder of wie dan ook te vragen om erbij te zijn. Uiteindelijk ervoor gekozen om het samen te beleven zonder anderen. Beste beslissing ooit. Het is voor allebei spannend en nieuw.

één jaar geleden

Wij hebben het hier de 1e keer ook alleen met ze 2en gedaan. Ik zou niemand anders bij willen. Je bent totaal niet bezig met andere.

één jaar geleden

Wat is voor nodig dat je man de taak van je moeder kan dragen? Wat verlang jij van je moeder dat jou vriend niet zou kunnen bieden? Daarover zou ik in gesprek gaan, en vooral kijken wat er voor nodig is om wel tot dat punt te komen. Bijvoorbeeld een cursus samen bevallen waarin een man leert hoe hij de vrouw in verschillende posities kan ondersteunen. Tegendruk kan geven aan rugweeen ed. Maar mijn eigen ervaring, je hebt zolang je in je bubbel blijft niet echt door wie er is, en belangrijkste blijft dat hij in iedergeval een zeer goede duidelijke rol krijgt als aanstaande vader. Wie weet is het voor hem ook goed als hij de baby voor t eerst de kleren aan mag doen en mag vasthouden na jou. Ik snap zijn gevoel wel.. tis zijn/jullie gezin. Niet dat van jou moeder. Hij wil er zijn voor jullie. Koester het ook!

één jaar geleden

Ik snap je heel goed! Mijn moeder en ik hebben hele sterke band en zij weet precies wat ik nodig heb... tuurlijk mijn man ook wel maar had de steun wel nodig. M'n moeder hielt de washandjes op m'n hoofd en m'n man stond bij m'n benen. Taakverdeling was top🤭 vind het heel bijzonder dat zij erbij was en als het kan zou ik het bij deze ook erg graag zo hebben🥰 Hoop dat je vriend zich beetje kan inleven in jou! En wat jij nodig hebt op zo'n moment.. zo veel hoeft hij niet te doen😜

één jaar geleden

Ik zou vragen aan je vriend wat hij verwacht van de bevalling en of hij bepaalde dingen wil/kan zien🙈 mijn vriend kan echt niet tegen vieze dingen en wonden enz🤣 dus daarom is mijn moeder er ook bij zodat zij hem ook kan steunen in mij steun geven.🙃

één jaar geleden

Ik heb mijn moeder er wel bij gehad. Mijn man is licht autistisch en heeft baat bij ondersteuning; hij wilde zelf haar er deze keer weer bij hebben.

één jaar geleden

Ik denk dat hij niet veel te zeggen heeft daar jij 9 maanden het kleintje draagt ;) mits ze misschien een slechte band hebben samen?

één jaar geleden

Ik kies er zelf voor om mijn moeder te laten komen als ik zelf nog thuis ben. Waarschijnlijk gaat dit ook nog een hele tijd zijn, voor je pas naar het ziekenhuis kan. Dan vind ik de afleiding wel fijn (denk ik) De bevalling zelf het laatste stukje, wil ik met zijn 2en doen.

één jaar geleden

Bij mijn eerste bevalling wilde mijn man en mijn moeder er beide zijn maar niet dat de ander er ook was, dus ik zei dat ik bepaal omdat ik ga bevallen en door al die pijn heen moet en ik graag beide hun support wil tijdens de zwangerschap omdat ze beide ander soort support geven. Uiteindelijk waren ze allebei erg blij dat ze er beide waren omdat ze zelf ook support nodig hadden omdat de bevalling best we spannend was 🤣 en ik zat aan de morfine dus aan mij hadden ze niets 🤷🏻‍♀️😂. Als jij ze er beide wilt hebben, dan is dat net even iets belangrijker dan wat je vriend/moeder graag zou willen ☺️

één jaar geleden

Reactie op Aniekko

Ik kies er zelf voor om mijn moeder te laten komen als ik zelf nog thuis be ...
Goed over gedacht joh. Bij mijn vorige bevalling was dat niet mogelijk, binnen 2,5 uur en in zh dus mocht zoiezo maar 1 persoon bij zijn(corona 1e golf). Maar vind dit echt goede tip. Ga ik meenemen

één jaar geleden

Jij bent diegene die daar uren pijn ligt te lijden, dus zal vooral kijken naar waar jij behoefte aan hebt. Leuk en lief dat je vriend het samen wil doen, maar jij bent wel diegene die het moet doen en doorstaan natuurlijk.

één jaar geleden

Ik zou het persoonlijk (als ik een man was) ook niet heel tof vinden. Jullie zijn nu een gezin en daarin zou ik het ook niet tof vinden als hij zijn moeder er opeens bij zou willen hebben. Alsof ik niet voldoende ben ofzo. Afijn nu ben ik de vrouw dus is dat niet aan de orde maar dit zegt mijn gevoel. Ik ben met de meeste dingen overigens echt niet jaloers aangelegd al klinkt dat nu misschien wel zo 😂. Het is meer dat dit naast de geboorte van jullie kindje ook de geboorte van jullie gezin is en ik snap wel dat hij daar geen anderen bij wilt hebben. Denk dat jullie hier samen een weg in moeten vinden en het er misschien vooral omgaat waarom jij je moeder er ook bij wilt hebben en of je wat je van je moeder verwacht bij hem of een VK neer kan leggen.

één jaar geleden

Reactie op Danaa93

Bij mijn eerste bevalling wilde mijn man en mijn moeder er beide zijn maar ...
Fijn dat het goed ging maar ik kan er echt niet bij hoe je moeder dacht dat zij kon bepalen dat je man niet bij bij de geboorte van zijn eigen kind mocht zijn! Verder denk ik dat het beste is te bespreken wat je nodig denkt te hebben en wat je verwachtingen zijn van je partner. Wellicht is je moeder even aan het begin langskomen dan inderdaad wel een goed compromis. Persoonlijk zou ik niemand anders dan mijn partner erbij willen (bij de eerste was er ook niet eens een vk ofzo, dat mag dan weer wel dit keer….;)).

één jaar geleden

Reactie op OLove

Fijn dat het goed ging maar ik kan er echt niet bij hoe je moeder dacht dat ...
Jaa ik begrijp heel goed dat je afvraagt waarom mijn moeder dat dacht maar dat komt vooral omdat in Irak waar we vandaan komen (en waar zij is opgevoed) de mannen eigenlijk niet bij de bevallingen aanwezig zijn vanwege werk, haar eigen moeder heeft 8 kinderen gebaard waar enkel haar eigen moeder/zussen/dochters bij waren en dat was destijds normaal dus ik denk dat ze dat gewoon in haar hoofd had en hetzelfde wilde met mij (haar enige dochter) maar goed we leven natuurlijk in een andere tijd 😜

één jaar geleden

Hier mijn moeder en man erbij gehad bij de eerste. Wat misschien wel wat anders is dat mijn moeder op de kraamafdeling werkt😊 Vond het fantastisch om ze er beide bij te hebben. Mijn moeder heeft ons ook tijd genoeg met z’n 2en gegeven maar mijn man vond het heel fijn dat zij er was om hem ook gerust te stellen en te ondersteunen etc. Deze keer is ze er hopelijk weer bij💖 Vond het ook achteraf heel fijn, het was een hele heftige bevalling en zij heeft me wel geholpen het een plekje te kunnen geven door er samen nog over te praten. Terwijl voor mijn man het meer was van ons kind is er dus gesloten boek die bevalling.

één jaar geleden

Mijn moeder was echt onmisbaar bij mijn bevalling!! Mijn partner wist echt niet wat hem overkwam haha.

één jaar geleden

Reactie op Danaa93

Jaa ik begrijp heel goed dat je afvraagt waarom mijn moeder dat dacht maar ...
Ah, als dat haar referentiekader is dan snap ik het inderdaad beter!

één jaar geleden

Mijn moeder, zus en man waren bij de bevalling van ons eerste kindje. In inze ervaring is het ook voor de man heel fijn dat hij njet als enige ondersteuning kan bieden. Natuurlijk is het een moment van jullie samen én heeft hij er dus ook wat over te zeggen, maar uiteindelijk jij bent degene die moet bevallen en het is denk ik het belangrijkste dat jij je zo goed mogelijk op je gemak voelt. Daarnaast vind ik het voor de man ook heel wat om 'alleen' bij zo'n intense gebeurtenis te zijn. Over het algemeen duurt (zeker een eerste) bevalling lang! Jij als barende zit toch in je eigen wereld en bubbel en bent niet echt jezelf. Mijn man vond het in ieder geval heel fijn dat hij ook steun kon zoeken bij anderen en wat kon afwisselen met mij ondersteunen (ik wilde bijvoorbeeld continu druk in mijn rug, wat voor degene die dat moet doen ook best zwaar is!). Je moet natuurlijk van het goede uit gaan maar ik ken ook een aantal vrouwen die het samen met hun man deden waarbij het na de bevalling niet goed ging met moeder en op zo'n moment ben je als man dan wel heel erg 'alleen'.

één jaar geleden

Het is jouw bevalling.. Jij moet het uiteindelijk doen! Ik ben 2 keer bevallen met mijn moeder en man erbij, en had het nooit anders gewild.. Gelukkig kunnen mijn man en mijn moeder heel goed met elkaar, dus het was heel erg fijn zo. De 1 hield mijn hand vast en de ander legde koude washandjes op mijn voorhoofd. Je moet doen wat voor jou goed voelt en niks aantrekken wat een ander ervan vindt.