10 Reacties
3 jaar geleden
Ik werk in een soortgelijk zelfde situatie. Ook vpt ook vp.
Ik ben in gesprek gegaan met me coordinator en gezegd of nu alles geven em eerder stoppen of duurzaam inzetten en volhouden tot een langere periode.
Hierbij benoemt dat ik min. Na. Bepaalde tijd pauze wil, Geen zzp7 of pdl cliënten meer alleen doe, bepaalde combi diensten laat/vroeg niet doe en een bepaalde bezetting verwacht.
Anders is uitval door zwangerschap sneller.
Accepteert ze dit niet kan je altijd naar de bedrijfsarts voor preventief gesprek.
Ik heb bij de 1e enorm gemerkt dat ik moest opkomen voor mezelf, laat me bij de 2e niet over me heen lopen 😅
Des alniettemin is en blijft het een moeilijke kwestie in de zorg. Door personeel tekort en zwaardere zorgvraag.
Maar vraag ook je werkgever om samen te kijken of andere taken je verlichting kunnen geven door bijv. Tot 0930 in d'r zorg te helpen en daarna zittend administratief werk.
3 jaar geleden
Goed voor jezelf zorgen. Ga gesprek aan met manager en bedrijfsarts en overleg wat de mogelijkheden zijn wat je wel kan. Evt medicatie delen. Minder uren, administratieve taken zoals artsen overleg, evv taken etc.
Wat niet gaat, gaat niet. En voor de uren dat jij bijvoorbeeld ziek bent kunnen ze iemand anders inplannen etc. Daarvoor zijn ze verzekerd en krijgt geloof ik ook vergoed vanuit uwv.
Je hoeft niemand te bewijzen dat je alles maar vol kan blijven houden. Je zorgt nu ook voor kindje in je buik.
3 jaar geleden
Ik werk in een soortgelijke situatie, 32 uur en zwanger van mijn eerste kindje.
Ook hier kampen we met personeels tekort en dan hebben we het nog niet over de zomer periode gehad…
Gelukkig is mijn leidinggevende erg beschermend en heeft al meerdere keren aangegeven dat ik echt goed naar mijn lichaam moet luisteren (nu 12,3 wkn).
Lees je CAO eens goed door, daar staat als het goed is ook in wat je rechten/plichten zijn qua werken en zwangerschap. Wellicht niet altijd te realiseren maar in principe moet je werkgever zich daar aan houden ( ook als je pas sinds 1 december in dienst bent ;) )
Probeer je grenzen aan te geven bij je leidinggevende/bedrijfsarts.. Lastig, maar liever wat langer door kunnen werken en fit blijven dan helemaal gesloopt zijn en al vroeg helemaal thuis komen te zitten.
Succes!
3 jaar geleden
Reactie op Mamvan2 AR
Ik werk in een soortgelijk zelfde situatie. Ook vpt ook vp.
Ik ben in gesp ...
Ja ik heb het geluk dat ik nu eigenlijk alleen op dagdiensten word gezet 7.00-15.30. Blij toe want die avonddiensten erbij trok ik al helemaal niet😅 en tijdelijk omdat een senior vpk weg is ook geen weekend de aankomende 2 maanden. Dus dat is al fijn. Maar ik hoop inderdaad dat ik ergens nog meer administratie kan doen. Maar we hebben zon grote afdeling (+40 clienten) en zo weinig personeel dat ik dus dagelijks nodig ben in de zorg. Vaak sta ik alleen op een gang en alleen met de ochtend zorg al tot 10.30 bezig. Daarna weer medicatie, bed ronde etc. Dus er zijn weinig rust momenten. Vaak denk ik het lukt wel, maar merk nu echt dat is steeds vaker last heb van mijn buik.. dus moet toch wel aan de bel trekken. Maar vind het ook lastig omdat andere collegas er soms ook doorheen zitten.
3 jaar geleden
Reactie op Maloe1991
Goed voor jezelf zorgen. Ga gesprek aan met manager en bedrijfsarts en over ...
Ja ga ik doen..ik moet inderdaad echt opkomen voor de kleine. Vorige zwangerschap wel tot 34 weken gewerkt, maar veel kleinere afdeling en ik merk dat mn lichaam het deze keer zwaarder heeft
3 jaar geleden
Ik herken je gevoel hierin. Ik werk als verpleegkundige in het ziekenhuis dus wel een soort gelijke situatie. Ik heb hele duidelijke afspraken gemaakt waarbij er al veel vanuit m’n leidinggevende kwam gelukkig.
Ik had al vroeg bekken klachten en loop nu dus niet meer met bedden of lange afstanden. Ik geef aan wanneer het niet gaat en m’n collega’s helpen mij dan door taken over te nemen. Ik probeer hen dan weer te ondersteunen in bijv medicatie klaarmaken en delen wanneer zij bijv een patiënt op de po helpen. Dat soort kleine dingen helpen mij echt de dienst door.
Ook sta ik vaker gekoppeld aan nieuwe medewerkers of studenten waarbij zij dan het “zware” werk mogen doen. Ik ga nu niet aan patiënten trekken als het niet hoeft. Ik merk namelijk wanneer ik dat wel vaker doe dat m’n buik enorm gespannen en pijn doet aan het einde vd dienst en zo wil ik m’n zwangerschap niet doorkomen.
Ik denk dat je met een bedrijfsarts moet kijken wat er mogelijk is in jouw situatie en luister echt naar je lichaam! Je maakt een kindje dus dat is enorm intensief ❤️