3 Reacties
17 dagen geleden
Ik herken dit enorm van mijn oudste. Die is nu 2 en is nog steeds een heel intensief meisje. Ontzettend lief en leuk en slim. Maar ook ongelofelijk (prikkel)gevoelig, een piekeraar en heeft een bizar sterke persoonlijkheid en eigen wil.
Ik herken precies wat je schrijft over slapen en voedingen. Zij had (en heeft) daar ook nooit tijd voor. Er was zoveel te zien en te ontdekken, en dat was veel belangrijker. Klinkt natuurlijk volslagen idioot als je het hebt over een pasgeboren baby, maar wij voelden bij haar ook al binnen een week frustratie omdat ze meer wilde dan ze op dat moment kon.
Was dit bij jouw oudste ook al zo?
Ik heb met mijn dochter in het eerste halfjaar heel vaak in een aparte en verduisterde kamer gezeten met voeden. Puur om de prikkels tot een minimum te beperken. Dat hielp wel enigszins.
Slapen was moeilijk. Daar hebben wij nooit echt iets voor gevonden. In ieder geval white noise en een donkere kamer. Zij sliep wel buiten heel goed. En verder wilde ze altijd bij mij. Ik denk omdat ze dus de prikkels niet uit kon schakelen, dat ze extra behoefte had aan nabijheid en veiligheid bij mama.
Verder ben ik bang dat het bij ons vooral neerkwam op flexibiliteit en veel meebewegen met haar behoeften.
Ze is nu 27 maanden en kan al heel erg goed praten. Nu ze op dit punt is gekomen dat ze èn zichzelf voort kan bewegen (dus kan gaan en staan waar ze wil) èn zichzelf behoorlijk goed uit kan drukken, lijkt eindelijk haar frustratie wat af te nemen. Ook is het nu wat makkelijker om dus met haar te praten en afspraken te maken etc. Dus we bewegen nu wat minder met haar mee en er is weer wat meer ruimte voor onszelf.
Wel hebben we nu net ons tweede dochtertje erbij dus echt ruimte voor onszelf is er ook weer niet, haha😅
Overigens is het eten bij onze dochter dus nog steeds een ding, dus wees daarop voorbereid. Zij heeft daar nog steeds geen tijd voor. Ze eet zelf tot haar grootste honger gestild is en daarna kan ze niet meer aan tafel zitten. Wij moeten haar voeren, anders eet ze echt te weinig. We hebben het geprobeerd, maar ze werd echt mager.
Ze loopt op veel vlakken voor, maar de basisdingen zoals eten en slapen blijven voor haar juist moeilijk.
Onze tweede is ook weer vlot en alert, maar lijkt tot nu toe wel een iets rustiger karakter te hebben dan haar zus, dus die is tot nu toe wel wat beter te 'handelen' 😄
17 dagen geleden
Herken het! Probeer daardoor juist overdag ook wat meer slaapjes in het donker en het vraagt wat doorzettingsvermogen maar ze lijkt er juist nu heel goed op te gaan. Misschien kun je beginnen met contact slaapjes in bed overdag en vanuit daar langzaam afbouwen naar eigen bedje?
Ook kan voeden helpen bij een rustige plek, of rustige muur bijvoorbeeld en niet bij een raam zodat er minder prikkels (schaduwen) etc zijn. Verder staat hier ook nooit de tv aan als ze wakker is. Hooguit af en toe muziek.
17 dagen geleden
Heel herkenbaar. Wat hier helpt is ingebakerd slapen in een donkere kamer. En dit dan vaak op ons.
Misschien helpt dit ook bij flesje drinken?