13 Reacties

vorig jaar

Ik wilde ook heel graag borstvoeding geven helaas zat het er niet in voor mij de grote borsten en te grote tepel, De kraamverzorgster adviseerde mij omdat ik ook een kolf heb dit te gaan doen 20 min voor de voeding zodat onze zoon wel borstvoeding binnen krijgt en dan vervolgens eerst aan je tepel leggen zodat hij wel de zuigbeweging maakt Misschien dat het wel bij jou lukt maar laat je opjagen dat het moet.

vorig jaar

Een lactatiekundige laten komen in de kraamweek en deze mee laten kijken bij een voeding. Zij kan je het beste advies ooit geven, op basis van jouw kindje, jouw borst, houding etc.

vorig jaar

In principe kan maar 5% van de vrouwen geen borstvoeding geven. Grote borsten, kleine borsten, ingetrokken tepels of andere ‘problemen’ kunnen zorgen voor wat extra moeite in het begin, maar zou geen reden moeten zijn om geen borstvoeding te kunnen geven. Ik zou een lactatiekundige inschakelen, zij kunnen je goed advies geven (dit wordt vaak ook vergoed vanuit je aanvullende verzekering). Ik heb zelf bijvoorbeeld ingetrokken tepels en heb tijdens mijn zwangerschap al een consult gehad voor extra uitleg hierover. Mocht het straks niet lukken als de baby er is, schakel ik haar weer in. Kraamverzorgende hebben vaak (helaas) toch wat minder kennis en sturen sneller aan op hulpmiddelen of kunstvoeding, terwijl dit helemaal niet nodig hoeft te zijn.

vorig jaar

Ik heb ook cup G en het voeden gaat hier (voor de 3e keer) heel goed. Zorg dat je sowieso een goede, stevige voedingsbh hebt. Dat scheelt al de helft. Voor mij werken niet alle houdingen. Ik kan niet liggend voeden bijvoorbeeld, zit altijd op een stoel of op bed.

vorig jaar

Neem alvast contact op met een lactatiekundige zodat je haar evt kunt laten langskomen in je kraamweek mocht het niet lukken (daar zou ik op voorhand nog niet vanuit gaan perse). Kraamhulp helpt ook vaak maar ik vond het prettig dat op dag 3 de lactatiekundige nog even langskwam. Dat is immers de kenner. Ook met grote borsten (hier een F) kun je prima goed voeding geven. Uiteraard altijd even kijken welke houding voor jou fijn is maar ik werd meer beperkt door een pijnlijke rug dan grote borsten wat het zoeken van een houding betreft. Liggend op mijn zij vind ik zelf het fijnste!

vorig jaar

Het hoeft absoluut geen probleem te zijn. Ik heb een J-K cup en geef dit keer zonder problemen borstvoeding. Een lactatiekundige kan met je mee kijken naar de juiste houdingen. En je moet iets meer opletten dat je baby's neusje vrij is. Verder is het volgens mij niet heel anders dan met kleinere borsten. Wat betreft het vasthouden: een lactatiekundige zal je leren je baby naar de borst te brengen ipv andersom. Dan hoef je ook niets vast te houden. Ik schrijf dit bericht met 1 hand terwijl ik voed. Met mn andere hand/arm heb ik de baby vast.

vorig jaar

De rugby houding werkte hier altijd best prettig en verder is het gewoon ook oefenen en handiger worden. Het is een samenwerking met je ki die en je leert dus ook samen.

vorig jaar

Mij lijkt dat grote borsten niet een probleem hoeft te zijn om borstvoeding te geven, misschien is het voor jezelf fijn om een voedingskussen te gebruiken tijdens het voeden

vorig jaar

De lactatiekundige die met mij mee kijkt heeft mij de tip gegeven om een hydrofiele doek op te rollen en onder mijn borst te leggen zodat mijn borst wat gelift wordt. Ook raadde ze mij de rugby houding aan om te proberen maar die heb ik nog niet geprobeerd. Vind ik ook wat lastig aangezien ik in het ziekenhuis voed op een tuinstoel.

vorig jaar

Reactie op TamaraB89

De lactatiekundige die met mij mee kijkt heeft mij de tip gegeven om een hy ...
Dat liften werkt inderdaad goed vind ik. Ik gebruik dat ook wel eens om liggend te voeden (op m'n zij). De rugby houding werd mij ook aangeraden... Bij de eerste kreeg ik het überhaupt niet voor elkaar. Bij de baby nu lukt het wel maar het is niet m'n favoriete houding.

vorig jaar

Hier hartstikke grote borsten (like VOOR de zwangerschap had ik een G en nu zijn ze nog groter) maar nooit problemen mee gehad. Al 2 kindjes lang gevoed en nu binnenkort de derde. Rugby houding, liggend voeden enz alles ging prima.

vorig jaar

Reactie op L1310

Dat liften werkt inderdaad goed vind ik. Ik gebruik dat ook wel eens om lig ...
Mij lijkt t ook niet veel die rugby houding. Kan niet wachten tot hij thuis is en ik gewoon chill op de bank of liggend in bed kan voeden. Ik denk dat het dan ook makkelijker gaat. Dan op zo’n tuinstoel in het ziekenhuis.

vorig jaar

Dank jullie wel voor al deze fijne berichten💜