1002 Reacties

2 maanden geleden

Voor de mama's met ervaring. Zouden jullie het aanraden om van te voren (37+ weken) colostrum te kolven?

MOD

2 maanden geleden

Ik heb het de vorige keer niet gedaan maar ben nu wel begonnen. Vorige keer niet echt energie voor en kreeg er steeds maar een druppel uit, merk dat het nu iets makkelijker gaat omdat ik mijn borsten beter snap en weet wat ik doe馃槄 had me vorige keer ook niet zo goed ingelezen in de kolf techniek. ik denk dat, als je de tijd en energie hebt, het fijn is om te doen om ook wat wegwijs in handkolven te worden. Maar absoluut geen must om productie op gang te brengen. Die komt toch echt pas op gang als de baby geboren is en regelmatig gaat drinken. Mijn dochter heeft 1x 10cc bijvoeding gehad dat was na de geboorte ivm een ondertemperatuur, voor de rest exclusief bv tot 6 maanden tot ze vast ging eten. Mijn doel is nu ook niet om al een vriezer vol te hebben maar evt genoeg voor 1-2 eerste voedingen (dus 10-20cc) mocht dat weer nodig zijn. Ter referentie, heb nu 3 cc na 2 sessies van 20 min in 2 dagen tijd 馃槈 ik stop als het te gevoelig wordt en iedere druppel is leuk die je krijgt, maar geen druk erop leggen. Gewoon met de hand, geen kolf.

MOD

2 maanden geleden

Reactie op Eevx

Ik heb het de vorige keer niet gedaan maar ben nu wel begonnen. Vorige keer ...
Oh en 10cc colustrum is trouwens al vrij veel hoor eerste voeding! Dat maagje is echt nog maar de grootte van een kikker erwtje dus in het begin zijn die paar druppels die ze er zelf uit krijgen vaak Al voldoende. Dus ik vries het ook gewoon in per spuitje per kolf sessie.

2 maanden geleden

Reactie op Babymamaaa

Voor de mama's met ervaring. Zouden jullie het aanraden om van te voren (3 ...
Ik heb het vorige keer niet gedaan en dit keer wel. Waarom? Omdat ik bij mijn eerste een beetje moest bijvoeden, en dat heb ik destijds met kunstvoeding gedaan. Is niets mis mee natuurlijk, maar als ik de mogelijkheid heb colostrum te geven doe ik dat liever 馃槉

2 maanden geleden

Ik heb trouwens een handkolf van Medela gebruikt gisteren, en heb daarmee 13 spuitjes van 2ml kunnen vullen en 1 van 5. Die heb ik met dopjes afgesloten, in een ziplock gedaan met de datum erop en ingevroren.

2 maanden geleden

Reactie op Babymamaaa

Ik ben nu 3 weekjes bezig met kolven en ben er erg blij mee! Vorige keer kwam de bv niet goed op gang na een heftige bevalling en wilde baby ook niet aan de borst. Geeft me toch een hoop rust om te weten dat er al een voorraadje moedermelk klaarligt deze keer!

2 maanden geleden

Reactie op Babymamaaa

Ik heb het bij mijn zoontje niet gedaan. Productie kwam vrijwel direct op gang dus heb het ook nooit nodig gehad. Ik heb hem 1,5 jaar gevoed en nu ook wel zoveel vertrouwen in mijn lijf dat ik deze zwangerschap ook niet voor de bevalling ga kolven. Bij het gros van de vrouwen komt de borstvoeding gewoon op gang.

2 maanden geleden

Reactie op HKOI

Ik heb het vorige keer niet gedaan en dit keer wel. Waarom? Omdat ik bij mi ...
Bij mij precies hetzelfde verhaal! Met een voorraadje colostrum voel ik me toch wat fijner 馃榿. Ik doe het ook met een handkolf en kan ook aardig wat spuitjes vullen per keer.

2 maanden geleden

Sinds vrijdag trotse mama. Borstvoeding komt goed op gang maar ik merk wel dat ik het intensief vind. Zeker nu ik stuwing heb. Hoelang kan je hier last van houden? En bovenal, wanneer word het makkelijker?!

2 maanden geleden

Reactie op Mvhdb

Sinds vrijdag trotse mama. Borstvoeding komt goed op gang maar ik merk wel ...
Gefeliciteerd! Bij mijn eerste kindje duurde dit een paar dagen, met de piek op dag 3/4/5, na de kraamweek nam het af. Wat bij mij enorm hielp was gekoelde koolbladeren erop. Klinkt misschien gek maar heel effectief ouderwets middel: https://www.zwangerenportaal.nl/koolbladeren-stuwing-borstvoeding

2 maanden geleden

Reactie op Babymamaaa

Met 38+5 bevallen door inleiding ivm hoge bloeddruk. Door stuit ook hoog risico voor keizersnede maar kon toch vaginaal. Ondanks alle medicatie en weeenopwekkers komt het bij mij nu ook rustig op gang. Ik neem er zelf enorm de tijd voor: veel huis op huis en continue aanleggen als ze erom vraagt en in ieder geval niet langer dan 3/4 uur ertussen. Ik vertrouw erop dat ze nu precies gaat krijgen wat ze nodig heeft maar we moeten wel samen even wennen en er ook echt voor gaan!

2 maanden geleden

Reactie op Mvhdb

Bij mij was het na ong. 3 dagen over! Het hielp om na voeden of kolven direct even te koelen.

2 maanden geleden

Onze dochter is morgen alweer 2 weken 馃槶 wat gaat dat snel! Borstvoeding is zelf goed op gang gekomen en ik was verbaasd wat dat kleine meisje aan zuigkracht heeft! Ik ben nu druk aan het zalven en met tepelhoedje als het nodig is, maar aanhappen doet soms echt heel zeer 馃檲 heeft wel even gemaakt dat ik twijfelde of ik het wel door wilde zetten, maar het is zoiets bijzonders en intiem wat je met je kindje hebt, dat ik net als bij mijn zoon sowieso wil proberen door te zetten tot 12 weken. Ik ben wat dat betreft ook geen opgever en zal doorgaan. Ik leg haar goed aan, dus dat is het niet, maar had al hele gevoelige tepels voor mijn bevalling en denk dat het daar ook wel mee van doen heeft... wel frustreert het me soms enorm en zie ik er wat tegenop. Maar ik weet dat ik het kan en is lang zo erg niet als de bevalling 馃檲馃ぃ

2 maanden geleden

Ik maak me een beetje zorgen omdat ik nu 38+3 ben maar mijn borsten zijn gewoon niet gegroeid tijdens de zwangerschap en voelen ook niet voller aan. Iemand een idee of dat normaal is bij een tweede zwangerschap?

2 maanden geleden

Reactie op hildetje

Ik maak me een beetje zorgen omdat ik nu 38+3 ben maar mijn borsten zijn ge ...
Ik zou me hier echt geen zorgen om maken! Ik pas ook nog dezelfde bhs :)

2 maanden geleden

Sinds 5 dagen trotse mama hier 馃グ Voeden lukt goed, ik heb gelukkig wel voldoende productie naar mijn idee. Mijn kleintje doet alleen wel vaak spugen, ik dacht eigenlijk dat het zou meevallen met borstvoeding. Dit maakt me toch onzeker.. drinkt ze dan wel goed? En spugen jullie kindjes ook? Iemand tips hiervoor? 馃馃徑

2 maanden geleden

Reactie op Knutje17

Sinds 5 dagen trotse mama hier 馃グ Voeden lukt goed, ik heb gelukkig wel vol ...
Kindje even poosje omhoog houden na het voeden, even boertje laten tussen de 2e borst door. Misschien andere houding voeden. Goed bezig馃グ

2 maanden geleden

Reactie op hildetje

Ik maak me een beetje zorgen omdat ik nu 38+3 ben maar mijn borsten zijn ge ...
Hele mooie borsten gekregen in mijn eerste zwangerschap, daarna werden ze gepromoveerd tot theezakjes.. In deze zwangerschap nog steeds theezakjes, maar ik kolf wel zo'n 40-50 ml colostrum per dag. Hoe je borsten eruit zien/voelen, wilt niets zeggen over de productie!

2 maanden geleden

Reactie op freumpie

Kindje even poosje omhoog houden na het voeden, even boertje laten tussen d ...
Ja dit vind ik lastig, soms slaapt ze heerlijk 馃槗 Heb je hier tips voor?

2 maanden geleden

Reactie op Mvhdb

Zelf net 2 weken geleden bevallen en vorige week op dag 4/5/6 enorm last van stuwing (lees gesmeekt om te kolven, gehuild, gekoeld en doorheen gebeten). Daarna is het enorm gestabiliseerd en nu is het alleen tintelen als de kleine moet eten of als hij huilt. Verder totaal geen last meer van. Wordt makkelijker.