1002 Reacties
2 maanden geleden
Reactie op Knutje17
Hoi hebben jullie tips? Mijn borsten zijn super hard en ik voel ook harde k ...
Hoe oud is je baby?
Ipv is de eerste weken/maanden (afhankelijk van je lijf) kolven alleen mogelijk als je het doet wanneer je baby live zou drinken. Dus ga je extra kolven, dan krijg je inderdaad overproductie.
Harde knobbels tips: niet masseren, eventueel koelen, een groene leem kompress aanleggen of witte koolbladeren erop leggen. Mocht het erger worden, kan je bij de fysio een ultrasound laten doen.
Goed leeg laten drinken door je baby, niet extra kolven. Want dan houd je de productie in stand. Dat wil je niet. Succes!
2 maanden geleden
Reactie op Caat11
Hoe oud is je baby?
Ipv is de eerste weken/maanden (afhankelijk van je lijf ...
Bedankt voor je reactie!
Ze is 3 weken oud.
Denk je dat het uitmaakt als ik bijvoorbeeld s ochtends m’n borsten leeg kolf na het live voeden?
En dan dit flesje s middags geef, dus dan een voeding oversla?
Ik haal s middags altijd m’n slaap in namelijk 😅
Ik gebruik trouwens tepelhoedjes dus m’n borst leeg drinken gaat lastig helaas
2 maanden geleden
Reactie op Caat11
Is dat niet een kwestie van loskoppelen en opnieuw laten aanhappen?
Wat ze ...
Geduld en blijven proberen. En ze heeft gelijk, want het gaat al een stuk beter. De ene borst alleen een stuk soepeler dan de andere borst, maar denk dat meerdere moeders dan zullen herkennen.
2 maanden geleden
Reactie op Knutje17
Bedankt voor je reactie!
Ze is 3 weken oud.
Denk je dat het uitmaakt als ...
Ik zou niet je borst na het voeden leegkolfen, je lichaam vult dit net zo hard weer aan. Ik doe wanneer ze hard zijn de ergste druk er eerst afkolven en dan baby aanleggen. Dan heb ik binnen 24 uur wel weer 60a100ml gekolfd en ik stop dat in de vriezer maar bij jou zou dat dan je Flesje kunnen zijn. Hopelijk heb je er wat aan.
2 maanden geleden
Hey Dames!
Ons zoontje is nu precies 1 maand en ik heb wat vraagjes.
Allereerst sliep hij overdag niet zo goed meer, maar vandaag doe ik hem in de wagen en draagzak en slaapt hij veel beter. Wat betreft drinken komt hij na 3 uur.
In de nacht komt hij tussen de 2 of 3 uur, dat verschilt een beetje. Nu merk ik wel dat hij 'minder' drinkt. Ik weet dat hoe ouder kindjes worden hoe makkelijker ze kunnen drinken en dus misschien ook eerder klaar zijn. Maar hoe weet ik of dit ook echt zo is.
Na het voeden is mijn borst wel zacht, kan ik daaruit concluderen dat het goed is?
Na 10 minuten of 15, is mijn baby ook moe en ligt hij te slapen. In de eerste weken zorgde ik er echt voor dat hij bleef drinken met een koud washandje of zijn voetjes aanraken. Maar nu wat minder. Hij wordt er ook niet echt meer wakker van.
2 maanden geleden
Korte vraag: dochter is pas twee dagen oud, borstvoeding gaat heel goed. Ze drinkt ong. om de drie uur 2x15 minuten (beide borsten). Nu heeft ze net één borst geweigerd, dus 1x15 minuten gedronken. Daarna helemaal in slaap, wel geprobeerd andere borst aan te bieden maar wilde niet forceren. Ze heeft daarnaast sinds 3 uur vannacht geen plasluier meer gehad. Volgens de kraam zou ze het vocht dan nu ergens anders nodig hebben. Maar merk dat ik me nu toch druk zit te maken. Ik zal het morgen zeker weer aan de kraam voorleggen, maar blijf maar malen. Ook of ik dan nu moet kolven aan de borst die ze niet gedronken heeft, of niet. De één zegt van wel en de ander van niet.
Herkenbaar? Wat zouden jullie doen?
Ik neig nu naar maar gewoon laten en drie uur later weer beide borsten aanbieden.
2 maanden geleden
Reactie op Rookie88
Korte vraag: dochter is pas twee dagen oud, borstvoeding gaat heel goed. Ze ...
Je kunt in principe gewoon de andere borst nog even proberen aan te bieden maar wil ze niet dan is dat ook oké. Ik heb het dan vaak gewoon gelaten en erop vertrouwd dat mijn productie en haar behoefte gewoon op elkaar afgestemd gaan raken.
Je zou als je dat fijn vind wel nog kunnen proberen je borsten die prikkel te geven door wat te kolven met je handen. Vooral als ze wat vaker het toetje niet wil, maar heb er vertrouwen in dat het goed gaat! Ze heeft nog niet heel veel nodig in het kleine maagje.
2 maanden geleden
Hier nu een kleine van 9 dagen. Afgelopen dagen super goed gedronken rond de 9 keer per dag. Maar vandaag opeens nog maar 5 keer gevoed. Moet hem wakker maken om te voeden. Lengte van voeding is ongeveer net zolang als dagen ervoor. Iemand een idee hoe het komt?
Ga vandaag denk ik maar op 6 voedingen uitkomen.
Heb wel elke voeding een plasluier gehad.
2 maanden geleden
Reactie op Caat11
Te strakke tepels door tijdelijke stuwing in de eerste week kan je wat soep ...
Melk weg laten stromen had helaas onvoldoende effect. Maar inmiddels zonder enkele moeite weer van het tepelhoedje af. Stuwing is over en ze hapt weer goed aan! Was hier een hele fijne tijdelijke oplossing😊
2 maanden geleden
Reactie op Rookie88
Korte vraag: dochter is pas twee dagen oud, borstvoeding gaat heel goed. Ze ...
Bij ons mag je de eerste week ook de verloskundige bellen voor dit soort vragen. Ook in de nacht. Hoe is dat bij jou?
2 maanden geleden
Reactie op CGoris
Hier nu een kleine van 9 dagen. Afgelopen dagen super goed gedronken rond d ...
Drinkgedrag veranderd soms wat en is helemaal oké mits je inderdaad voldoende plastificeer blijft houden. Uiteindelijk is dat de beste indicatie of ze genoeg binnen krijgen: what Goes in must come out.. wij eten soms ook even een dagje wat minder en grote kans dat je productie nu ook wat op gang is. Binnenkort krijg je zeer waarschijnlijk nog een regeldag dus dan is het mogelijk ineens weer veel vaker! Daaromheen is de eerste weken alles tussen de 6-12 (gemiddeld) heel normaal en als je borsten zelf wat gevoelig worden kun je hem altijd nog een keer extra proberen aan te leggen.
2 maanden geleden
Ik wil de baby graag twee borsten per keer aanbieden omdat ik merk dat hij dan langer verzadigd is. Meestal probeer ik tussen de ene en de andere te verschonen om hem weer wakker genoeg te krijgen. Andere nog tips hoe hem wakker te krijgen voor de volgende borst?
2 maanden geleden
Reactie op Maantje400
Ik wil de baby graag twee borsten per keer aanbieden omdat ik merk dat hij ...
Wat mij werd verteld, wat je misschien al hebt gedaan, is met een nat washandje over zn hoofdje gaan, onder zijn voetjes. Daarnaast ook over zijn rug wrijven, niet strelen maar eventjes wrijven. Dit zelfde geldt voor bij zijn wang en kaak, iets onder zijn oor. Daar kan je wrijven om hem te stimuleren
2 maanden geleden
Reactie op L1310
Hij heeft vannacht van 22:30 tot 4:30 nonstop aan de borst gelegen. 😵💫 I ...
Oh joh! Super vervelend zeg. Ik herken het wel. Kindjes verwerken in de nacht wat er overdag is gebeurd. Soms kan het dus zijn als er overdag veel prikkels zijn geweest, hij veel nabijheid heeft nodig gehad, dan gaan ze veel drinken en sabbelen.
Je kan ook kijken hoe je voeding is geweest overdag. Als hij overdag bijvoorbeeld om de drie uur drinkt, en je hem bewijzen van spreken moet wakker maken, kan het zijn dat hij in de nacht gaat clusteren. Borstvoeding geven is prachtig maar echt een Olympische sport, vind je ook niet?
2 maanden geleden
Hoi! Een kolf vraag:
Soms kolf ik een half uur of uurtje voor de voeding, zodat mijn partner het flesje kan geven en ik alvast kan slapen. Maar, ik lees ook over een voorraadje aanleggen en dat je na de ochtend voeding, 5min nakolft. En zo ga je sparen. Allemaal leuk, maar stel dat ik de gespaard melk ga gebruiken omdat ik wil sporten of even weg ben. Dan geeft mijn partner de fles, maar mijn borst staat dan toch op springen??