1002 Reacties
2 maanden geleden
Reactie op Knutje17
Bedankt voor je reactie!
Ze is 3 weken oud.
Denk je dat het uitmaakt als ...
3 weken is nog erg jong. De productie is nog niet goed afgestemd, daar is je baby volop mee bezig.
Als je in de ochtend 1x nakolft en in de middag 1x overslaat, krijgen je borsten de informatie dat er in de ochtend meer melk gemaakt moet worden (terwijl er in de nacht meer prolactine aanwezig is en er dus in de ochtend meer melk in de borsten zit dan in de middag) en in de middag er minder melk nodig is, omdat er dan niet gedronken/gekolfd wordt. Als je 's middags een flesje geeft, zul je rond datzelfde tijdstip (max 1 uur ervoor/erna) moeten kolven om je productie in stand te houden. Zeker omdat er in de middag dus minder makkelijk melk wordt gemaakt.
Gebruik je tepelhoedjes op aanraden van een lactatiekundige? Zo ja, wat zegt zij dan over je productie en leegdrinken?
2 maanden geleden
Hé even een vraagje. Mijn zoontje is 8 dagen oud en ik geef bv, aangevuld met kv omdat de productie wat laat op gang kwam en nog niet helemaal voldoende is. Nu merk ik soms voor en tijdens het voeden dat ik een hele snelle hartslag krijg. Echt zo’n bonkend gevoel, beetje als hartkloppingen. Herkent iemand dit? Ik word echt mega onzeker van al die lichamelijke sensaties en raak snel in paniek :(
2 maanden geleden
Hey , toen mijn baby maandag geboren werd was ik er zeker van dat ik kunstvoeding wou geven. Maar omdat ik heel veel last had van stuwing ben ik beginnen kolven , en die afgekolfde melk geef ik dan ook aan mijn baby , enkele keren per dag. Dit zou volgends de vk geen kwaad kunnen.
Maar hoe zorg ik ervoor dat ik niet verplicht ben tot kolven? Dat ik toch wel kan blijven kolven maar niet 6 of 7 keer per dag en toch gern stuwing krijg zodat ik het geleidelijk aan kan afbouwen. Ik kolf nu ongeveer 4 keer per dag maar ik merk als ik niet kolf dat ik heeel veel last van stuwing heb en heel veel lek..
Iemand tips ?
2 maanden geleden
Reactie op Maantje400
Ik wil de baby graag twee borsten per keer aanbieden omdat ik merk dat hij ...
Hier hetzelfde, met geen kanon wakker te krijgen ‘s nachts (maar wel mopperen in slaap dat hij honger heeft). Dus ik hoop dat er mensen zijn met goede tips! Washandje schrijf ik alvast op.
2 maanden geleden
Reactie op Noorr94
Zijn er hier mensen die ook een flesje kunstvoeding (of meer) tussendoor ge ...
Ik geef bijvoeding omdat mn productie niet voldoende is. Ik geef eerst beide borsten en dan aanvullend een flesje als hij nog honger heeft. In de nacht krijgt hij alleen de fles (1 a 2 keer)
2 maanden geleden
Reactie op RenskeHL
Hoi! Een kolf vraag:
Soms kolf ik een half uur of uurtje voor de voeding, z ...
In principe kolf je op de momenten dat je je baby live zou voeden als je bij je kindje zou zijn. Dus als ze elke dag om 11 uur komt en straks is ze om die tijd op de opvang dan kolf je alsnog rond die tijd. Echt een ritme zit er zo vroeg nog niet echt in maar tegen de tijd dat ik verwacht weer te kunnen gaan sporten zal ik dat dus ook om de voed of kolf momenten heen doen.
2 maanden geleden
Reactie op Noorr94
Ik geef beiderzijds de borst en een flesje 40ml gekolfde borstvoeding of kunstvoeding als ik niet genoeg heb kunnen krijgen met kolven. Ons meisje is 14 dagen oud en 2800 gr sterk♡
2 maanden geleden
Reactie op Noorr94
ons dochtertje is nu bijna 3 dagen oud, wij bieden eerst beide borsten aan als dit niet genoeg is krijgt ze nog een beetje fles. zou me er niet zo druk om maken en gewoon geven als het jou/ jullie een goed gevoel geeft
2 maanden geleden
Reactie op Caat11
3 weken is nog erg jong. De productie is nog niet goed afgestemd, daar is j ...
Hi! Over de tepelhoedjes, die gebruik ik vanwege ingetrokken tepels. Die heb ik vanuit het ziekenhuis meegekregen, maar had al vernomen dat m’n borsten soms niet volledig leeg gedronken kunnen worden. En dat kolven een goede oplossing zou zijn hiervoor.
(Ik woon wel in het buitenland, wellicht dat de adviezen hierover verschillen haha)
Online contact gezocht met een lactatiekundige, en ik ga nu als volgt te werk:
Ochtend live voeding 1 borst en de andere kolven.
En dan s middags sla ik 1 voeding over. M’n dochter komt overdag om het uur/1,5 a 2 uur. Dus vaak heb ik een uur voor het flesje nog live voeding gegeven.
Dan heb ik lekker even 1 a 2 uurtje om bij te slapen terwijl m’n vrouw het flesje geeft, daarna neem ik haar weer aan de borst 😄
Werkt voor nu supergoed moet ik zeggen, ook geen pijnlijke harde borsten tot zo ver. Hopen dat dit blijft werken 🤞🏽
2 maanden geleden
Reactie op Sippie
Hé even een vraagje. Mijn zoontje is 8 dagen oud en ik geef bv, aangevuld m ...
Hi, wat naar zeg 😓
Ik had dit een paar dagen na mijn keizersnede ook. Uiteindelijk bleek het bloedarmoede te zijn hierdoor moest mijn hart harder pompen.
Nu slik ik al bijna een maand ijzertabletten en helemaal geen last meer van 😄
2 maanden geleden
Dag dames. Even een vraagje. Ik heb een keizersnede gehad, mijn hb is laag en ik probeer mijn kindje bv te geven. Alleen de productie van mij is hooguit 25ml per x totaal. Het pva is om tot zaterdag 2x per dag aan te leggen en de rest te kolven. S ochtends moet ik vaak de bv geven, de fles en kolven en merk gewoon dat ik het niet trek. Mijn man is er met de nachtvoeding al uitgegaan dus die is niet wakker te krijgen.. nu staat het kolven me echt steeds meer tegen. Het doet pijn (ivm lichte tepels) Voel me net een koe en als de productie dan weer laag is ben ik erg gefrustreerd. Lactatiekundige is ook contact mee opgenomen dus dit was ook met haar in overleg. Iemand ervaring hiermee? Is het beter geworden? Of hoe hou ik het vol ? Mijn dochter is nu 8 dagen. We geven haar dus gemengde voeding (daar begonnen ze al heel snel mee in het ziekenhuis).
2 maanden geleden
Reactie op Noorr94
Ik heb begrepen dat dit echt je eigen melk productie ondermijnt. Als baby blijkbaar meer nodig heeft maar je laat hem niet het vraag en aanbod bij jouw borsten regelen dan is dit vragen om problemen. Goed dat je met lactatie kundige gaat praten!
2 maanden geleden
Hoelang duurt bij jullie een voeding? Merk dat ik hier toch wel een uur bezig ben (inclusief verschonen). Snachts drinkt ze wel minder lang. Maar ben daardoor toch 8-9 uur per dag bezig met voeden. Vind dat echt veel😅 wanneer worden de voedingen korter?
2 maanden geleden
Over 1-2 weken wil ik gaan starten met 1x per dag kolven om het flesje te introduceren. Aangezien ik het liefst zo min mogelijk plastic gebruik leek het mij top om glazen flesjes te gebruiken.
Ik kan kiezen tussen 130 ml en 240 ml. Iemand enig idee welk formaat handig is om in ieder geval de eerste 6 maanden te gebruiken?
2 maanden geleden
Reactie op mamavanevi
Hoelang duurt bij jullie een voeding? Merk dat ik hier toch wel een uur bez ...
Hier werd het na 2 weken minder. Merkte dat ze toen veel effectiever aan de borst begon te drinken, vooral ‘s nachts. Af en toe is het wel anders natuurlijk en heeft ze wat langer een zuigbehoefte of meer nodig!
2 maanden geleden
Reactie op AFH7
Ik heb de glazen fles van Lansinoh van 160 ml. Ik denk dat je niet snel vee ...
Maar zit die van 160 dan vol? Of hoeveel ml melk zit er dan ongeveer in? En is dat ook een glazen bewaarfles of drinkfles? Er is namelijk zo weinig te vinden van glazen bewaarflesjes