1002 Reacties
2 maanden geleden
Reactie op asil122
Help! Mijn tepels doen echt ongelofelijk veel zeer. Vandaag lactatiedeskund ...
Bij mij hielp alleen een tepelhoedje en tepelzalf. Pas na 2 maanden heb ik normaal kunnen geven, mijn tepels waren het inmiddels al gewend en herstelt.
2 maanden geleden
Reactie op JelineB
Wat heb je nou “echt nodig” als je wil beginnen met borstvoeding? Wasbare z ...
Ik heb het hiermee gedaan;
- 16 wasbare bamboe zoogcompressen
- bepanthen babyzalf
- medela tepelzalf (iets stugger spul, iets dikker beschermlaagje)
- rustig blijven en geduld..
- mocht je een kolf nodig hebben, kun je hem eerst huren. Ik heb na het huren bij de 2de een medela freestyle kolf gekocht en gebruikt, bij de 3de niet gebruikt.
Ruim 5 jaar 24/7 borstvoeding achter de rug. 1ste geen borstvoeding gegeven, was heel jong, wist van niks, was nog weinig internet met info en gestopt door kapotte tepels, was niet nodig geweest.
Volgende week komt mijn 4de en hopelijk weer 2 jaar borstvoeding. Ermee stoppen vind ik moeilijker dan beginnen...
2 maanden geleden
Reactie op JelineB
Verdere tips..
- tepels heel houden met behulp van de zalfjes
- per voeding om en om aanleggen aan links en rechts. In het begin drinken ze meestal maar uit 1 borst per voeding
- borsten controleren op harde plekken en wegmasseren onder de douche
Verder gewoon kijken hoe het gaat en indien nodig lactatiekundige laten komen.
2 maanden geleden
Ik ben een beetje wanhopig! Mijn kindje is nu 18 dagen en de laatste dagen zijn nogal ingewikkeld. Met name vandaag/vanmiddag. Ik ben vanaf half 3 bezig met voeden. Hij drinkt 20/30 min vervolgens valt hij bij mij in slaap. Als ik hem wegleg, slaapt hij heel even en wordt hij verdrietig wakker en wilt hij weer eten.
Dit is dus nu van 14:30 het geval....geen idee wat er met hem aan de hand is. Regeldagen? Dan duurt het vrij lang..
2 maanden geleden
Reactie op RenskeHL
Ik ben een beetje wanhopig! Mijn kindje is nu 18 dagen en de laatste dagen ...
Zou kunnen hoor regeldagen maar hele dagen is wel lang hoor. Maar het kan ook dat ze gaan clusteren. Dus heel veel voeding op een bepaald moment van de dag gaan vragen en dan bijv een ruk in de nacht maken waarin ze geen voeding nodig hebben. Je kan ff googlen op clusteren of dat beetje overeen komt met de symptomen van je kindje. Als het verder gewoon goed groeit zou je speentje kunnen proberen. Maar zou dat wel als iets later redmiddel proberen. Zorg dat je leuke serie of boek bij je hebt😉 kom je die uren beetje door.
2 maanden geleden
Reactie op JelineB
Weinig. Een paar goede voedingsbh's en zoogcompressen. Ik heb nooit zalf of iets dergelijks hoeven gebruiken, maar wel om huis voor het geval dat. En verder een hoop geduld en liefde😁
2 maanden geleden
Reactie op RenskeHL
Ik ben een beetje wanhopig! Mijn kindje is nu 18 dagen en de laatste dagen ...
...gewoon blijven voeden op verzoek en komt en vanzelf weer goed is mijn ervaring, kan heel zwaar zijn. Mij lukte het vaak niet eens om ze in bed te leggen..zo blij als ik even met mijn armen leeg in bed lag...🥵 later als het beter gaat proberen de tijd tussen voedingen weer op te rekken.
2 maanden geleden
Reactie op mamma4
Verdere tips..
- tepels heel houden met behulp van de zalfjes
- per voedin ...
Harde plekken kun je beter niet meer weg masseren, nieuw beleid zegt nu het tegenovergestelde. Zo min mogelijk aanzitten, koelen, gewoon voeden, ontstekingsremmers innemen. Ook een tip, la leche league website lezen en op hun Facebook pagina kun je gratis advies vragen aan Lactatiedeskundigen. ☺️
2 maanden geleden
Zijn er toevallig hier mama's die borstvoeding geven na een keizersnede?
In welke houding voeden jullie? Alles doet pijn 😢.
Ik kan niet rechtop zitten, op mijn zij liggen en de baby voor een gedeelte op de buik doet teveel pijn ..... Help? Wat blijft er dan nog over 😶
2 maanden geleden
Reactie op Mommytobe1008
In ...
Ben je thuis of nog in het ziekenhuis? Lactatiekundige vragen mee te kijken..
https://www.ikazia.nl/assets/folders/801063-NL.pdf
https://lansinoh.nl/blogs/borstvoeding/de-verschillende-borstvoedingshoudingen
2 maanden geleden
Reactie op mamma4
Ben je thuis of nog in het ziekenhuis? Lactatiekundige vragen mee te kijken ...
Ben gisteravond naar huis gekomen. Ga vandaag de lactatiekundige bellen 😊
2 maanden geleden
Reactie op Mommytobe1008
In ...
Ja is toch het beste. Je kunt ook een verwijzing bij de huisarts vragen voor fysiotherapie na ziekenhuisopname. Dan heb je een halfjaar lang recht op fysiotherapie uit de basisverzekering, weet niet precies hoeveel consulten. Succes!
2 maanden geleden
Reactie op Mommytobe1008
In ...
Ik probeer het wel na mijn ks van woensdag. Maar heb nog niet de juiste houding gevonden. Met een kussen ertussen is het soms wel goed te doen, maar vooral veel afwisselen. Overigens komt mijn productie echt heel langzaam op gang dus misschien ben ik niet de aangewezen persoon voor eenduidig advies :)
2 maanden geleden
Reactie op Mommytobe1008
In ...
Ja, ik! In het begin vond ik de rugbyhouding het meest prettig. Baby naast je op een kussen, zodat hij/zij niet op je buik ligt. Ik zelf leunde dan ook wat achterover tegen kussens of in ziekenhuis hoofdeinde iets omhoog.
Inmiddels 2 weken verder en kan ik de kleine wel op m’n buik houden, vaak nog wel wat hoger dan ik het meest comfortabel zou vinden. En inmiddels kan ik sinds 2 dagen ook weer eventjes op
mijn zij liggen op hem ‘s nachts liggend te voeden. Hopelijk herstel jij ook snel!
2 maanden geleden
Overigens moest ik vrij snel
ook over op kolven ivm fors gewichtsverlies van de kleine en hij nog niet voldoende energie had om alles uit de borst te halen. Dus dat kun je ook altijd nog doen en dan je partner via flesje laten geven en zelf nog 1 a 2 voedingen zelf proberen. Na een week kon ik weer volledig live borstvoeding geven en voelde ik me zelf dus ook lichamelijk een stuk beter.