1002 Reacties
2 maanden geleden
Moet even van me afschrijven.
Wil graag borstvoeding geven maar zit op het moment van stoppen. Er zijn meerdere redenen waarom ik twijfel om te stoppen.
-staat herstel van keizersnede in de weg (slaaptekort)
-aanhappen gaat moeizaam, al lactatiekundige ingeschakeld maar het wil me niet goed lukken.
-Mijn borsten zijn ontzettend vol en heb nog steeds veel last van stuwing daarom is het voor de kleine ook lastiger om aan te happen
-veel kloven (door het niet optimaal aanhappen)
-door de kloven doe ik soms kolven en dit kost weer extra tijd
-mentaal vergt het veel van me.
-mijn man heeft al 100x aangegeven kap het af aangezien hij ziet dat ik er aan onder door ga. Misschien zijn dit ook nog de baby blues waar ik last van heb?
Baal ontzettend, dit is ons laatste kindje en had graag borstvoeding een lange tijd gegeven maar misschien is het gewoon niet haalbaar en wordt ik zelf gelukkiger van flesvoeding ondanks ik ons zoontje het liefste moedermelk wil geven ivm de voordelen hiervan. 😢
Zoontje is 10 dagen oud
2 maanden geleden
Reactie op Mommytobe1008
Moet even van me afschrijven.
Wil graag borstvoeding geven maar zit op het ...
Lijkt me heel zwaar voor je zeg! Er is niks mis met kunstvoeding he, je kleintje heeft meer aan je als jij goed hersteld en (wat meer) uitgerust bent.
Mocht je toch graag willen blijven proberen, bij mij werken tepelhoedjes heel goed! En ik heb ook een keizersnede gehad.
Mijn vrouw doet de baby daarom s nachts verschonen en bij mij leggen op een voedingskussens. Als ik klaar ben met voeden leg ik de baby in een co sleeper naast me. En overdag doe ik dan wel bijslapen vanwege het slaap tekort haha.
Succes ❤️
2 maanden geleden
Onze baby wordt overdag steeds vaker wakker, eerst was het om de 2 uur en nu wordt ze na elk uur slapen wakker. In de nacht gelukkig niet. Overdag geef ik haar nu dus elke keer borstvoeding als ze wakker wordt maar dat is volgens mij niet helemaal de bedoeling. Heeft iemand tips?!
2 maanden geleden
Reactie op planeta123
Onze baby wordt overdag steeds vaker wakker, eerst was het om de 2 uur en n ...
Ik geef wel op verzoek dus als ze een poosje elk half uur/ uur wil dan mag dat van mij gewoon, je kan ze niet overvoeden. Wel alleen ls ze wakker is en aangeeft dat ze wil niet wanneer ze rustig ligt.
2 maanden geleden
Reactie op RenskeHL
Nou, de nacht voeding. Ik ben bv vannacht van 23u tot 1 u bezig geweest (is ...
Hier van de kraamzorg aangeleerd dat we het volgend doen. Ook omdat meneer goed moet eten omdat hij nog heel klein is.
- aanleggen aan borst 1
- wanneer hij zelf aangeeft genoeg te hebben, iets anders doen: boertje, verschonen, douche etc. Zorgen dat hij goed wakker wordt en er een aantal minuten tussen zit.
- aanleggen aan borst 2
- weer wachten tot meneer in slaap is en dan pas wegleggen.
Meestal doe ik hier 3 kwartier- 1 uur over.
Ik gebruik een tepelhoedje en kan dus bij borst 2 een beetje dwingen aan te happen. Eigenlijk drinkt hij dan uit de tweede borst nog een keer vrij goed! Bij de keer erna wissel ik van borst en begin ik met borst 2 om de productie op peil te houden.
Hij komt nu om de drie uur, soms moeten we hem wakker maken en soms is hij al aan het mopperen. Echte paniek om eten heeft hij niet meer, en een relaxte baby hapt ook makkelijker ;). Wakker maken doen we door bijvoorbeeld zijn mutsje af te doen en het dekentje eraf te halen.
Als we deze routine een keertje niet doen, komt hij iedere 1,5 uur. Wanneer we daarna die routine wel weer oppakken slaapt hij daarna weer een uur of 3 dus ik heb echt het idee dat dit voor ons werkt. Misschien iets om te proberen?
We komen overigens prima aan de 7/8 voedingen per dag en de kleine groeit goed.
2 maanden geleden
Reactie op RenskeHL
Nou, de nacht voeding. Ik ben bv vannacht van 23u tot 1 u bezig geweest (is ...
Mijn zoontje komt ‘s nachts ook zo vaak. Vaak gaat eerste gedeelte nu wel goed, dan zit er 3u tussen, maar tussen de keren erna zit steeds minder tijd (bijv 2 of 1,5u). Hij is nu 3 weken en denk zelf dat hij dit nog even nodig heeft en dat het straks vanzelf beter gaat. Mijn vriend doet overigens de luiers en ik voed hem liggend en leg hem daarna naast me in de cosleeper. Zo hoef ik er zelf niet uit. Maar ik vind het ook pittig af en toe, maar ben steeds maar dankbaar dat ik overdag niet hoef te werken.
Ik zou trouwens geen nachtvoedingen gaan overslaan, dat vinden je borsten echt niet fijn en gaat ten koste van je productie. Kolven in de nacht is alleen maar meer gedoe, want dat moet je ook afspoelen en je melk veilig stellen enzo (spreek uit ervaring, moest ik de eerste 1,5e week doen). Ze zijn gewoon nog zo klein nu, vrees dat het er een beetje bij hoort.. overdag hebben we trouwens ook nog totaal geen ritme, en ik voed op verzoek (wel echt alleen als hij duidelijke voedingssignalen toont).
2 maanden geleden
Reactie op Appeltaartjes
Hier van de kraamzorg aangeleerd dat we het volgend doen. Ook omdat meneer ...
Dit ritme doen wij ook en werkt goed in de nacht (overdag nog niet, dan wordt ze elk uur wakker)!
2 maanden geleden
Reactie op Knutje17
Lijkt me heel zwaar voor je zeg! Er is niks mis met kunstvoeding he, je kle ...
Dankje 🥰
Misschien moet ik mijn man in de nacht ook wat meer laten helpen. Ik doe nu 90%zelf omdat ik denk hij ligt nog zo lekker en sochtends vroeg staat de peuter ons weer op te wachten waarvoor hij nu de meeste zorg draagt.
Ben inderdaad nu af en toe aan het voeden met tepelhoedje.
Wil het nog even volgende week aankijken hoe het loopt voor ik straks spijt krijg van het stoppen
2 maanden geleden
Hi allemaal, ik weet even niet zo goed wat ik aanmoet met de voedingstijden van mijn kleintje.
Ik heb veel productie en voed met tepelhoedje omdat het aangehapt blijven nog wat lastig is.
Onze kleine drinky superenthousiast en is dan ook al rond 10 minuten aan 1 borst helemaal KO en niet wakker te krijgen. Tussendoor meermaals boeren / kriebelen / mutsje af en sokjes uit houden hem ook niet wakker.
Hij meldt zich sinds gisteren nu steeds opnieuw een uurtje na de oorspronkelijke voeding en drinkt dan nog eens maximaal 10 minuutjes uit een borst en slaapt weer daarna.
Hoe kan ik het beste de 3 uur ertussen tellen? Is dit dan vanaf de oorspronkelijke voeding of de navoeding? En hoe krijg ik hem weer zover dat hij uit beide borsten drinkt en geen navoeding nodig heeft?
Lang verhaal, veel vragen 🥲
2 maanden geleden
Reactie op omla
Hi allemaal, ik weet even niet zo goed wat ik aanmoet met de voedingstijden ...
Ohh ik heb precies hetzelfde! Geen antwoorden dus 🥲
2 maanden geleden
Reactie op omla
In principe is het met borstvoeding heel lastig om aan die 3 uur vast te houden, is er een reden dat je niet op verzoek wil voeden? Tijdens sommige dagen zal je baby meer willen drinken en op andere dagen zal er wat meer tijd tussen voedingen zitten. Wat je evt kunt doen om hem misschien iets meer te laten drinken is verschonen voor het voeden en hem proberen wat wakker te houden door over zijn handjes te wrijven
2 maanden geleden
Reactie op planeta123
Onze baby wordt overdag steeds vaker wakker, eerst was het om de 2 uur en n ...
Waarom is dat niet de bedoeling denk je? Als ze hongersignalen geeft kun je voeden zo vaak je wil :)
2 maanden geleden
Reactie op Tupacisnotdead
Waarom is dat niet de bedoeling denk je? Als ze hongersignalen geeft kun je ...
Ja goede vraag.. ik dacht toch dat het ‘normaal’ is als ze om de 2-3 uur drinkt.
2 maanden geleden
Reactie op planeta123
Ja goede vraag.. ik dacht toch dat het ‘normaal’ is als ze om de 2-3 uur dr ...
Het gaat hier heel erg op en neer. Soms laat ie er 3 uur tussen, soms wil ie na 45 minuten alweer drinken. Gisteren heeft ie van 17:00 tot 03:00 geclusterd (zo'n beetje non stop aan de borst) en toen weer blokjes van 3 uur gemaakt. Is heel normaal!
2 maanden geleden
Reactie op planeta123
Ja goede vraag.. ik dacht toch dat het ‘normaal’ is als ze om de 2-3 uur dr ...
Dat is meer de norm voor kunstvoeding omdat je dan aan bepaalde hoeveelheden zit, maar borstvoeding mag echt volledig op verzoek! Je kindje is nog zooooo klein, lekker laten drinken wanneer jij denkt dat de behoefte er is 😘
2 maanden geleden
Reactie op omla
Ik kreeg als tip om tussendoor te verschonen of koude washand tegen de voetjes. Geen van beide werkte, toen hebben we voor en na het voeden gewogen en krijgt ze dus voldoende binnen uit 1 borst 10 minuten. Soms komt ze inderdaad na 30 minuten tot een uur nog een keer. Ik reken dan vanaf de laatste voeding, maar als ze eerder komt is het ook goed.
2 maanden geleden
Reactie op omla
Bij de eerste kreeg ik de tip om overdag eerst te voeden dan te verschonen ivm energie en voldoende drinken en ‘s nachts juist andersom zodat er na het voeden direct geslapen kan worden. Je kan ook een lactatiekundige inschakelen :)
2 maanden geleden
Reactie op L1310
Het gaat hier heel erg op en neer. Soms laat ie er 3 uur tussen, soms wil i ...
Ah goed om te weten, dankjewel voor het delen!