30 Reacties

één maand geleden

Ik ben nog herstellende van zwangerschapsvergiftiging en bloedverlies tijdens de bevalling (baby is nu 4 weken). Merk ook dat ik de gebroken nachten daardoor best pittig vind. Mijn vriend geeft nu al twee weken het laatste flesje ‘s avonds, waardoor ik iets eerder naar bed kan, dan heb ik vast al een paar uurtjes slaap binnen. Hij kan dan de nacht doorslapen. Overdag of ‘s ochtends pak ik dan nog wel wat slaap (afhankelijk van of mijn vriend thuis is of werkt en wanneer de baby slaapt)

één maand geleden

Hi! Ook ik kan maar niet wennen aan die gebroken nachten.. gelukkig laat mijn zoontje er nu wel echt wat langer tussen zitten dus dat is heel fijn. Om echt wakker te worden kijk ik een serie via Netflix (zonder geluid, gewoon op mijn telefoon), ik val anders ook echt in slaap en vindt het dan alleen maar zwaarder. Dit helpt bij mij nu wel. Bij mijn dochter heb ik ervoor gekozen om samen te slapen in maternale houding, die kwam echt heel vaak in de nachten. (Wel zijn er dan een aantal regels om dat zo veilig mogelijk te doen, op fb heb je een samen slapen groep) Zo had zij open bar en kon ze drinken wanneer ze wou en had ik echt mijn slaaprust. Misschien is dat nog iets voor je? -- Je kunt er inderdaad voor kiezen om je vriend een flesje te laten geven in de nacht, alleen zul je dan wel moeten kolven anders loopt je borstvoeding terug, die is namelijk de eerste weken/maanden nog niet stabiel. Heel veel succes, hopelijk gaat de nachten steeds een beetje beter voor je! 🥰

één maand geleden

Ik geef flesvoeding maar Hier doet mijn man de avondflesjes.. en dan ga ik alvast slapen...Dit hebben wij bij ons andere zoon ook toen gedaan... Werkt voor ons het beste ( maar ook stel me man is savonds zo moe dan mag die van mij al lekker gaan slapen ) maar tot nu toe altijd het avondflesje door me man..en ik snachts... Hij doet snachts wel even snel flesje maken en slaapt dan gewoon weer verder... Ik vind die nacht flesjes namelijk niet zo erg... Probeer wel om wakker te blijven te kijken ff filmpjes te kijken .. zeker tijdens het lange uitbuiken van onze zoon vanwege het spugen.... Even kijken wat voor jullie het beste werkt maar zou me niet schuldig voelen omdat je vriend straks werkt dat hij eventueel avond flesje gaat doen...even met je vriend bespreken wat die er van vind en waar je nu tegen aanloopt?!

één maand geleden

Lieve mama toch... Wat vervelend dat die voedingen zo zwaar vallen voor je.. Zelf merk ik dat het per nacht verschilt. Ik heb wel eens nachten gehad dat ik nog zo moe was dat ik bijna boos werd dat ze moest eten. Die nachten heb ik gevraagd of mijn vriend het omhoog houden kon doen, omdat ik het gewoon niet trok. En ik heb gemerkt dat 2 nachten een betere nacht al weer zo veel helpt met de algehele vermoeidheid. Verder hoop ik dat je vriend je inderdaad iets meer kan ondersteunen snachts, ookal moet hij werken. Hier doet mijn vriend de verschoning bijvoorbeeld, zodat ik mijn bed niet uit hoef. Ik vind een hele dag met de baby doorbrengen waarin je soms geen seconde je handen vrij hebt vermoeiender dan een dag werken. Dus vanuit dat oogpunt mag de man zeker snachts ondersteunen!!

één maand geleden

Wij doen inderdaad ook dat mijn vriend een flesje geeft om 23:00 uur. Ik ga dan vaak 21:30 al slapen. Voordeel is dat onze baby na het flesje er 4 uur tussen laat. Ik heb dan 5 uur geslapen wat echt een wereld van verschil maakt. Verder herkenbaar en inderdaad zo vermoeiend! Hier ook een uur ongeveer bezig met voeden in de nacht, waarbij hij maar max 10 minuten drinkt en na 2 uur eigenlijk weer komt ☹️

één maand geleden

Ik heb in de nacht geen last van vermoeidheid, maar ik voed dan ook zittend in een stoel op zijn eigen kamer en hij maakt een lange ronde de eerste keer (net van half 10 tot 4 geslapen). Deze man is bijna 8 weken. Ik ben ook bijna een uur bezig met name vanwege het omhoog houden. Wat wij wel doen is een flesje gekolfde melk geven/klaar hebben staan. Mijn man geeft die vaak in de avond en legt hem dan op bed. Het eerste deel voeding voor de verschoning krijgt de baby gewoon beneden en daarna gaat hij naar boven. Na een voeding kolf ik de borst af voor de dag erna. Dan liggen we allebei lekker op tijd in bed. Eén keer 4-5 uur slapen is zoveel lekkerder dan 2x2,5! Mijn man werkt al een aantal weken. Mocht de kleine tussen half 7-half 8 komen voor de eerste voeding dan doet hij ook dan een flesje geven en de borst die aan de beurt was kolf ik dan voor negenen af. Ik doe dan de nachtvoeding. Als voor mijn man het niet uitkomt (hij is regelmatig tot laat weg of de baby wordt anders wakker) doe ik die voeding ook.

één maand geleden

Maar als hij niet wakker wil worden, kan je hem dan niet gewoon laten slapen tot hij zelf komt voor een voeding? Of groeit hij niet goed? Onze dochter is nu 4 weken en we mochten na de kraamweek al gaan rekken in de nachten en voorzichtig proberen om onze dochter te volgen hierin. Ik gaf naar de kraamverzorgster ook aan dat ze slechter dronk als ik haar wakker maakte. Ik denk dat we überhaupt gestopt zijn met wekkers zetten toen ze zo'n 2 en een halve week oud was. Ze laat er zelf steeds langer tussen zitten. Nu soms al 6 uur in het eerste deel van de nacht. Gisteravond had ze gedronken om 8 uur, toen de oudste ook ging slapen. Toen door krampjes nog even bezig geweest maar zelf lag ik om half 10 uiteindelijk ook lekker in bed. Toen kwam ze weer om 2 uur. Dus 6 uur na haar laatste voeding. Meestal laat ze dan in het 2e deel van de nacht korter ertussen. Nu begon ze ook weer onrustige geluiden te maken om half 6. Ze wordt dan nog niet per se wakker, maar ik neem haar dan wel mee omdat ik bang ben dat ze de oudste misschien wakker maakt (die slaapt ook nog bij ons). En ik lig dan zelf wakker door haar geluidjes. Overigens ga ik altijd in een stoel zitten tijdens de voeding. Als ik lig wil ik ook slapen en vind ik het veel moeilijker om wakker te blijven. Dat trek ik ook niet.

één maand geleden

Reactie op Liefsgenn

Hi! Ook ik kan maar niet wennen aan die gebroken nachten.. gelukkig laat mi ...
Ik slaap 'samen' middels een co sleeper. Echt samen in bed slapen durf ik niet zo goed aan omdat ik bang ben door mijn vermoeidheid niet goed alert te zijn. Lijkt me wel super gezellig. Ergens in een middag ofzo zou het wel kunnen, maar goed dan ben ik niet op bed en de bank is niet veilig haha. 1 ronde overslaan kan volgens mij wel, maar al zou ik alleen kolven dan scheelt me dat nog zo 45 min.. omdat kolven alleen 15 min kost. En zoals net was ik langer dan een uur bezig omdat hij gewoon lui wordt van de borstvoeding, zo lastig. Zodra ik hem wil aanleggen gaat hij tukken en zodra ik hem in zijn bedje leg springen die ogen open en sabbelt hij op zijn vuistje. Maar zo frustrerend dat hij dan na meerdere keren proberen aan te leggen blijft slapen.

één maand geleden

Reactie op MamaJ2009

Lieve mama toch... Wat vervelend dat die voedingen zo zwaar vallen voor je. ...
Hij zou ook wel willen ondersteunen, het is meer dat ik zelf me daar niet fijn bij voel omdat ik denk, ik doe het voeden in principe dus om hem bijv alleen voor een luier wakker te maken vind ik dan onnodig.. dan zou ik eerder een heel flesje door hem laten geven, maar dan moet ik weer kolven 😅 eigenlijk ook op het moment dat het flesje dan gegeven wordt dus ben ik alsnog wakker. Daarnaast is onze kleine soms tot 1 uur snachts klaarwakker en dat neemt mijn vriend ook al waar.. ik voed weer vanaf 1 uur na de laatste keer en daarna slaapt hij wel. Mijn vriend zijn wekker gaat soms al om 5 uur. Als hij het tot 1 uur elke keer gaat overnemen heeft hij al maar 4 uurtjes slaap.

één maand geleden

Reactie op Marr_

Hij zou ook wel willen ondersteunen, het is meer dat ik zelf me daar niet f ...
En hoeveel uurtjes slaap krijg jij? :)

één maand geleden

Reactie op Claudiiaa

Wij doen inderdaad ook dat mijn vriend een flesje geeft om 23:00 uur. Ik ga ...
Hier komt hij gelukkig rond de 3/4 uur, meestal 3. Maar ook soms dus zo kort en dan in slaap vallen steeds aan de andere kant.. vervelende vind ik dat je dan eigenlijk moet gaan kolven aan die kant en zodra ik hem dan in bed leg is hij ineens wel wakker en hongerig. Zo lastig soms dat je niet kan communiceren met elkaar 🙃

één maand geleden

Reactie op Appeltaartjes

Ik heb in de nacht geen last van vermoeidheid, maar ik voed dan ook zittend ...
Klinkt stukken beter.. hier moeite met in slaap vallen in de avond waardoor de kleine soms tot 1 uur 's nachts wakker is. Soms slaapt hij wel na 10 en soms heeft hij heel erg cluster momenten.

één maand geleden

Reactie op Dee89

Maar als hij niet wakker wil worden, kan je hem dan niet gewoon laten slape ...
Ik voed op verzoek dus wacht wel op hem. Hij wordt wakker, drinkt dan 15 min en valt daarna in slaap. Overdag heeft hij ook wel eens dat hij in slaap valt, maar dat zijn korte momenten. Als ik hem nu wil aanleggen aan de andere kant dan wordt hij dus niet wakker maar zodra ik hem in bed leg is hij wakker. Stel hij slaapt wel door zodra ik hem weg leg, dan komt hij weer eerder dan 3/4 uur waardoor je weer zo'n vervelend kort stukje hebt kunnen slapen en omdat hij niet volledig gedronken heeft zal hij dan weer niet volledig drinken. Ik heb wel een schommelstoel in zijn kamertje dus zou daar een keer kunnen voeden, desnoods met de grote lamp aan, blijft hij ook wakker van 😅

één maand geleden

Reactie op L1310

En hoeveel uurtjes slaap krijg jij? :)
Hooguit 6 haha. Maar dan heb ik de avond ervoor al op de bank extra geslapen van bijv 8 tot 9, dan voeden en daarna door naar bed. Meestal zit ik rond 4/5 uur slaap

één maand geleden

Reactie op Marr_

Klinkt stukken beter.. hier moeite met in slaap vallen in de avond waardoor ...
Het stukje ‘s avonds afkolven en je man een flesje laten geven is misschien te proberen? Ik doe blokvoeden met vaste uren een bepaalde borst. Van 21-24u is voor mij een borst, dus na 21u kolf ik die en kan het flesje gegeven worden en ik naar bed. Wij leggen hem in zijn eigen kamer met alleen een schemerlichtje aan met een routine. En lekker warm in een kleedje in slaap wiegen en dan in bed leggen zodat het bedje niet zo koud is.

één maand geleden

Herkenbaar! Hier ook borstvoeding en ook best lang bezig met het hele ritueel. Voelde dan ook bij de laatste voeding wat “haast” om zoveel mogelijk uur nog zelf te kunnen slapen, en dat werkt natuurlijk averechts. Wij proberen het sinds een paar dagen als volgt: Dag begint om 7.00 uur met eerste voeding, dan ongeveer elke 3 uur voeden (maak haar zo nodig wakker). Rond 19.00/19.30 uur laatste keer aan de borst. Dan kolf ik rond 21.30 uur en ga ik rond 22.00 uur naar bed. Mijn man geeft dan rond 23.00 uur een flesje en legt haar in bed (we gaan dat nu op eigen kamer proberen met deuren open ipv cosleeper, want veel wakker van geluidjes). Dan laten we haar zelf komen, meestal is dat tussen 2.00-4.00 uur. Die voeding doe ik zelf, neem ik de tijd voor, duurt vaak een uurtje met verschonen etc. Na die voeding is ze onrustiger en leg ik haar op verschoon kussen naast mij in bed of op mij met voedingskussen zodat ze niet kan vallen als ik in slaap val. Het laatste deel van de nacht slaap ik dan niet zoveel meer maar probeer ik te ontspannen met haar en soms doezel ik een uurtje weg. Zo heeft mijn man een prima nacht en ik een wat rustigere avond en wat uurtjes slaap in het eerste deel van de nacht. En wat betreft het “vrij” zijn, dagen met een baby kunnen soms pittiger zijn dan een gewone werkdag (vind ik). Belangrijk dat jij ook aan je rust toekomt om het vol te houden!

één maand geleden

Reactie op Marr_

Ik slaap 'samen' middels een co sleeper. Echt samen in bed slapen durf ik n ...
Op vuistje sabbelen kan een paar weken na de geboorte ook betekenen dat hij moe is of zuigbehoefte heeft werd mij verteld bij het consultatiebureau. Op het begin is het inderdaad een jongen signaal, maar het wordt ook een manier van troosten na een paar weken. Als hij niet meer wil eten kan het dus zijn dat hij genoeg heeft gehad en hij zijn vuist niet meer als hongersignaal gebruikt. Heb je al geprobeerd een speentje te geven bijvoorbeeld?

één maand geleden

I feel you ❤️ mijn dochter is 11 weken en ik vond het de eerste 2 maanden allemaal prima. Maar de voedingen duren steeds langer en moet haar langer rechtop houden. Hierdoor ook altijd 1-1,5 uur bezig. Vermoeiend en irritant vind ik dat! Ze slaapt dan wel 3-4 uur maar ik ben klaarwakker :(

één maand geleden

Ik kan je alleen maar voeden in zijligging aanraden en zoeken naar de regels van veilig samen slapen, ik snap niet hoe vrouwen het doen met voeden ‘s nachts en zichzelf martelen door wakker te blijven, ook wij mama’s krijgen door het geven van borstvoeding een slaperig gevoel dat heeft de natuur zo bedoeld🙏🏻 en wees niet bang dat je kindje niet slaapt op de opvang of later in hun eigen bedje, onze eerste sliep al gauw zonder probleem op de opvang zelf in en sliep thuis met mij samen tot ze 11 maanden was toen geleidelijk op haar eigen kamer gaan slapen op een vloerbed❤️

één maand geleden

Reactie op Saareef09

Ik kan je alleen maar voeden in zijligging aanraden en zoeken naar de regel ...
Hoe doe je dit met krampjes? Mijn dochter heeft er nog steeds erg last van en ik moet haar na elke voeding laten boeren anders wordt het nog erger..