30 Reacties
7 maanden geleden
Wij krijgen ook vragen of ze genoeg binnen krijgt, en ik merkte dat ze eigenlijk wel wilde. Dus nu doen we het mixen. Soms (grof) gepureerd, soms alleen heel aangeboden en vaak juist beide. Ik weet dat ze wat binnenkrijgt (ze pakt wel zelf de lepel aan!) En ze mag spelen en ontdekken wat ze wil. Door toch zelf haar de lepel te geven, bepaald ze het ritme en de hoeveelheid, dus dat voelde voor ons dan als het beste. Helaas op de opvang wordt ze echt gevoerd, wat ik dan maar accepteer. 4 dagen in de week mag ze "zooien" wat ze wil en dat vind ik op dit moment genoeg.
Maaarrrr jullie kennen je baby het beste, dus je moet doen wat bij jullie past!
7 maanden geleden
Hartstikke prima hoor, wij doen ook rapley en meeste beland op de grond maar ook regelmatig wat in de mond. Tot 1 jaar is melk de hoofdvoeding, en alles wat ze extra binnen krijgen is om te oefenen en kennis te maken met smaak en structuur van voedsel.
Zolang je kindje prima groeit en ontwikkelt is het allemaal goed hoor! En zeker een jong kind moet je de ouders volgen met voeding geven.
Houd even voet bij stuk. Zolang ze goed groeit lekker zo doorgaan. en lang voeden kan super fijn zijn, ik voed mijn 2 jarige ook nog. Zeker fijn als ze ziekjes zijn en verder niks willen eten.
7 maanden geleden
Ik herken het wel, maar trek me er niet zoveel aan. Het is ook mijn tweede kindje, dat scheelt. En bij de eerste precies zo gedaan zoals jij omschrijft en die is best aardig opgedroogd. 🤪 Hij begon volgens mij pas na zijn eerste verjaardag pas echt goed te eten. Maar tot dan is borstvoeding ook de hoofdvoeding :)
7 maanden geleden
Wat vervelend dat de omgeving je zo aan het twijfelen heeft gebracht! Ik denk dat je het heel goed doet. Je zou indd soms dingen op een lepeltje kunnen geven(zelf lepel laten aanpakken zodat ze zelf controle heeft) maar zo lang ze goed Groeit en ontwikkelt is het goed.
Hoe eet ze op de opvang? En kriigt ze daar ook fruit en/of groenten?
Bij ons werken ze sowieso een beetje rapley, thuis doen we een mix
7 maanden geleden
Laat je niet gek maken lieve mama je doet het super goed. Tot 1 jaar hebben baby's inprinciepe genoeg aan melk want dit is de hoofd voeding. Ja ze mogen wat andere smaken leren eten maar dit is absoluut geen moet er zijn zelfs ouders die dit echt pas vanaf 1 jaar aanbieden.
Daarnaast is er op het kdv toch vaak wat verwarring mbt tot eet drink gewoontes van fles en borstvoeding. Borstvoeding werkt heel anders dan flesvoeding en op het kdv kennen ze dit niet.
Jammer dat je uit je omgeving ook zo veel negatieve reacties krijgt, maar sta sterk in je schoenen en doe vooral waar jij/jullie je goed bij voelen. Jullie kindje, jullie opvoeding. En wat andere vinden is hun probleem 🤭.
7 maanden geleden
Ik lees meer mensen die zeggen dat vaste voeding alleen maar een extraatje is en melk de hoofdvoeding. Dat melk de hoofdvoeding is tot 1 jaar klopt idd, maar baby’s hebben op deze leeftijd wel degelijk behoefte aan meer voedingsstoffen ernaast. De ijzervoorraad van je kindje bijvoorbeeld moet nu worden aangevuld (vanuit vaste voeding). Maar hoeveel je kindje nodig heeft verschilt misschien ook per situatie? Mijn zoontje kon bijna niets eten (buik issues) en zijn groeicurve boog steeds verder af… Borstvoeding was voor hem echt niet meer voldoende, en we hebben vaste voeding heel langzaam moeten opbouwen (maar wel volhouden want de stoffen nodig) en moeten verrijken met medische voeding. Hij drinkt nog steeds borstvoeding op verzoek. Misschien een goed idee om Rapley te combineren met gepureerd/geprakt aanbieden? Ik las dat dat een hele goede optie was om ervoor te zorgen dat de baby genoeg binnen krijgt, terwijl je ook de baby zelf kunt laten eten en ontdekken. Ik zou iig goed naar de ontwikkeling en vooral groeicurve van je kleintje blijven kijken en even overleggen op het cb als je twijfels hebt. Hoe dan ook, ik denk dat het al heel goed is dat je kritisch durft te kijken naar hoe je de dingen doet! Dat is het belangrijkste, je komt er vast uit :)
7 maanden geleden
Volgens mij moet je gewoon goed naar je kindje blijven kijken. Blij, energiek en groeit goed, dan lekker zo doorgaan. Wel heb ik van een vriendin gehoord, die orthopedagoog is, dat een combinatie van rapley met hapjes verstandig omdat met ze met rapley inderdaad minder voedingsstoffen binnen krijgen. Maar ik kan me zo voorstellen dat dit pas wat later echt nodig is, wanneer bv steeds meer wordt vervangen door vaste voeding. Iets om uit te zoeken misschien.
Laat je niet gek maken, luister naar je gevoel, en win informatie in bij deskundigen om je te helpen met maken van de keuzes die bij jou/jullie passen.
7 maanden geleden
Misschien combineren met puree/geprakt voedsel? Je merkt daarmee ook goed of ze nog wel willen eten of niet.. ons zoontje doet zijn mondje wagenwijd open als hij wil en draait weg als hij genoeg heeft. We beginnen altijd met zelf proberen en daarna wat hapjes zodat hij ook echt wat eet.
7 maanden geleden
Reactie op Mies1235
Ik lees meer mensen die zeggen dat vaste voeding alleen maar een extraatje ...
Dit. Dat melk de hoofdvoeding is betekent niet dat de rest niet nodig is. Die uitspraak is vooral bedoeld om ervoor te zorgen dat ouders niet te snel alle voedingen laten vallen.
En ben het ook eens met kimber1990. Als je de teksten van Rapley aanhangers soms leest dan lijkt het net alsof je bij gepureerd eten geen flauw idee zou hebben of je kind nog wil eten (ditzelfde geldt trouwens voor bv-aanhangers over flesvoeding), maar ik kan je uit ervaring vertellen dat je dat prima kunt zien. Er valt niets te dwingen, ze doen hun mond open als ze willen eten en draaien hun hoofd weg of spugen het hapje weer uit als ze klaar zijn. Laat je niet gek maken door wat je soms in de Rapley community leest. Er zijn best voordelen aan Rapley, maar het hele ding over hoe slecht andere opties zijn is ver overtrokken.
7 maanden geleden
Volgens la leche league haalt een baby vanaf 6 maanden ongeveer 80% van de benodigde voedingsstoffen uit melk en zou je dus ongeveer 20% moeten voeden met vaste voeding.
Je kunt dus kijken naar wat jouw kindje drinkt op een dag en daar 20% vanaf halen en dit dan doormiddel van hapjes geven om te compenseren.
7 maanden geleden
Reactie op L1310
Wanneer verandert die verhouding volgens LLL?
Ik begrijp niet geheel wat je precies bedoeld, maar ik heb hier het stuk waar ik het over had toegevoegd als link.
https://www.borstvoeding.nl/langer-voeden/het-introduceren-van-vaste-voeding-met-vier-of-zes-maanden/
7 maanden geleden
Reactie op L1310
Maar ik zie dat het in het artikel staat als tot het eerste levensjaar.
Ja inderdaad tot het eerste levensjaar is het 80% / 20% volgens de informatie van la leche league. En daarna ga je dit dan uitbreiden. Doormiddel van steeds meer en ander vastvoedsel aan te bieden. Maar ja ik zou dus zelf kiezen voor de 80 20 en vanaf 1 jaar verder gaan uitbereiden, maar als jezelf denkt ik wil wel dat mijn kindje meer vaste voeding krijgt is dit natuurlijk ook helemaal prima.
Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je naar je kindje kijkt.
7 maanden geleden
Reactie op Melaniem93
Ja inderdaad tot het eerste levensjaar is het 80% / 20% volgens de informa ...
Maar het is vanaf de 6 maanden dat ze niet alle voedingsstoffen meer halen uit bv
7 maanden geleden
Hier doen wij ook rapley en geef ik borstvoeding. Hij eet gewoon met ons mee en wat die binnenkrijgt is mooi meegenomen. Food under 1is just for fun, dat heb je vast ook gelezen of gehoord. Soms, als we rijst of pasta eten, pureer ik een beetje en dan eet hij dat met een lepel. Maar hij heeft altijd de mogelijkheid om stukjes te eten. Kijken naar je kindje is nooit verkeerd, en als hij zoveel kan drinken als hij wil zit het echt wel goed.