28 Reacties
één maand geleden
Hoevaak geef je nog borstvoeding? Ik ben ook aan het afbouwen ik deed eerst 3 a 4 keer per dag kolven voor 15 minuten, omdat de kleine van mij al kunstvoeding tussen door krijgt, omdat ik ziek ben geweest geef ik haar alleen nog maar in de middag en nacht borstvoeding (wel via fles) en ik kolf nu maar 2 keer per dag ochtend en avond. Verder moet je echt rustig afbouwen om borstontsteking te voor komen stel je kolf 8 keer per dag zou ik dit al naar 6 keer per dag doen en dan 15 min en zo zou je verder kunnen afbouwen. Advies van mij kraamverzorgster was luisteren goed naar je borsten merk je dat ze vol zitten ga dan kolven. Maak ook van stroop (die je op je pannenkoeken doet) in een boterham zakje en dan in de vriezer en dat dan tussen je bh (zorg wel voor een strakke bh zonder beugels) doen dat verzorgt voor verkoelingen en het help je struwingen te verminderen. Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
één maand geleden
Ik kreeg als tip om salie thee (van holland & barret) te drinken voor mijn overproductie. Dat vermindert snel je melkproductie blijkbaar. Beginnen met een halve tot hele kop per dag, zei mijn lactatiekundige. Denk dat dat dus ook helpt met afbouwen, gecombineerd met minder kolven.
één maand geleden
Herkenbaar! Ik ben ook gevoelig voor borstontsteking elke keer zelfde borst. Bij mijn eerste baby gaf ik borstvoeding, na stres door ontstekingen besloot ik af te bouwen. Wat hielp toen ik ging afbouwen was salithee drinken en homeopathisch tabletjes= phytolacca decandra d6
Beide middelen zorgen ervoor dat je melk minder wordt en ook minder dik/vettig wordt.
Volgens de lactatiekundige kon ik dit innemen terwijl ik ook borstvoeding gaf tijdens het afbouwen.
Bij mijn tweede besloot ik daardoor geen borstvoeding te geven, en 2 weken na de bevalling alsnog borstontsteking.
Nu bij de derde ook geen borstvoeding gegeven, maar die 2 middeltjes hele maand nog ingenomen. En eindelijk een keer geen ontsteking.
één maand geleden
Reactie op janetlv
Hoevaak geef je nog borstvoeding? Ik ben ook aan het afbouwen ik deed eerst ...
Bedankt voor je reactie! Ik kolf nu 4 a 5 keer per dag, dus niet mega veel omdat ik inderdaad ook kunstvoeding geef. Gisteren gewoon 4x gekolfd, maar in plaats van 15 minuten nu 12 minuten. En nu gelijk een borstontsteking.
Wat fijn dat je alleen nog ‘s ochtends en ‘s avonds hoef te kolven! Hoelang heb je daar over gedaan om daar te komen?
En bedankt voor je tips! Ga ik doen.
één maand geleden
Reactie op linylia
Herkenbaar! Ik ben ook gevoelig voor borstontsteking elke keer zelfde bors ...
Wat een super fijne tips! Dank je wel!
één maand geleden
Reactie op Unbelievable018
Bedankt voor je reactie! Ik kolf nu 4 a 5 keer per dag, dus niet mega veel ...
Door dat ik ziek ben geweest had ik al wat minder productie en omdat mijn tepels steeds open liggen wil ik ook stoppen. Door dat ik mij dochter steeds meer kunst aan bied laat ze er veel langer tussen dan met de borst. Ik zou nog gewoon die 15 min aan houden voor een week en dan pas naar 3 keer kolven gaan voor 15 min en tot dat je bij 2 keer kolven komt. Volgend week ga ik de minuten afbouwen van 15 min naar 12 voor een week en zo steeds verder, maar blijf wel goed naar je lichaam luisteren. Er wordt ook gezegd dat je moet douchen met een bh nou ik pak een bikini topje werkt ook prima. Hoelang ik er over heb gedaan is nog niet eens een dag geweest bij mij ligt er vooral aan wanneer de kleine kwam ik ben dinsdag begonnen met 2 keer per dag kolven voor nu werkt dit prima. Mocht je meer tips willen stuur me anders even een dm
één maand geleden
Hier hetzelfde. In 2 weken 3x borstontsteking (rechts, links en weer rechts). Ben morgen klaar met antibioticakuur nummer 2 en ik ben 6x naar de fysio geweest voor ultrageluidtherapie. Het advies van de lactatiekundige was niet afbouwen tijdens de ontsteking en 3x per dag lecithine. Ik hoop zo dat ik nu verder kan afbouwen zonder gedoe🤞🏼
Ik kolf nu om 9.00, 15.00, 21.00 en 3.00 en wil morgen over op 5.00, 13.00 en 21.00
Sterkte!
één maand geleden
Reactie op kellylily
Hier hetzelfde. In 2 weken 3x borstontsteking (rechts, links en weer rechts ...
Ik heb ook de Lactatiekundige gesproken en zij gaf inderdaad ook aan om lecithine te slikken. Ik wist niet dat dat 3x per dag moest, want op de verpakking staat max 1 pil per keer. Het mag 3x dus?
Wel heel vervelend voor je! Hoop dat het nu weg blijft en dat je veilig kan afbouwen ❤️. Jij ook sterkte. Dit is niet leuk, dus zal fijn voor ons zijn dat het gewoon klaar is.
één maand geleden
Reactie op kellylily
Hier hetzelfde. In 2 weken 3x borstontsteking (rechts, links en weer rechts ...
Oh en trouwens een tip. De Lactatiekundige zei tegen mij dat ik tijdens het afbouwen beter een kolfsessie minder kan kolven en dan leeg kolven in plaats van korter te kolven per kolfsessie. Misschien doe je dit al hoor, maar ik dacht ik deel het even :-)!
één maand geleden
Ik heb ook een hele erge borstontsteking gehad aan het einde van mijn kraamweek. Zo ernstig dat ik de week erna opgenomen ben geweest in het ziekenhuis om antibiotica via het infuus te krijgen. Ik vond het vreselijk en wilde dit echt niet meer. Ik kolfde eerst om de 3 uur 24/7 15 min, en nu 3 weken later kolf ik nu om de 5 uur 24/7. 10 min. Heel stapsgewijs dus. Het is pittig, zeker omdat je wil stoppen vanwege zo een vervelende reden als een borstontsteking, maar doe het echt rustig aan. Luister naar je borsten. Kolf je borsten niet leeg en masseer ze tijdens het kolven niet. Ik probeer iedere week er een uur langer aan toe te voegen. Ik vermoed nog wel enkele weken bezig te zijn…
één maand geleden
Reactie op kellylily
Yes die tip had ik inderdaad ook meegekregen! Lief dat je het nog even deel ...
3x. 08.00, 16.00 en 22.00. Maar merk dat m’n borsten dan wel voller zitten. Ben zo benieuwd wanneer ik naar de 2x kan. Hoe gaat het bij jou?
één maand geleden
Reactie op Unbelievable018
3x. 08.00, 16.00 en 22.00. Maar merk dat m’n borsten dan wel voller zitten. ...
Lastig om dat in te schatten he!
Ik zit sinds vandaag op 5.00, 13.00 en 21.00. Ben als de dood voor een nieuwe borstontsteking. Ik wil hierna over op 9.00 en 21.00. Ik kijk er zo naar uit om niet meer ‘s nachts een wekker te zetten voor kolven
één maand geleden
Reactie op kellylily
Lastig om dat in te schatten he!
Ik zit sinds vandaag op 5.00, 13.00 en 21. ...
Ja heel lastig. Ik ben inderdaad ook heel erg bang voor een ontsteking. Ben ook de hele dag aan m’n borsten aan het voelen of ik iets pijnlijks voel 😅. Helemaal ‘s ochtends.
Gaat het goed vandaag met 3x kolven? En ik snap dat je daar heel erg naar uit kijkt! Gaat je ook een hoop rust geven. Ik merk nu al 3x kolven dat ik veel meer tijd heb voor mijn zoon en dat ik niet continue flesjes en de kolf aan het schoonmaken ben….
25 dagen geleden
Reactie op xxLindaa
Hoe wisten jullie dan dat het een borstontsteking was en niet bijv stuwing ...
Ik werd ook heel ziek. Alsof je de griep hebt. Ik kon niks. Ik kreeg koorts, rillingen, spierpijn in m’n benen, rode plek op m’n borst, hele pijnlijke borst. Na kolven verdween de pijn ook niet en m’n melkproductie werd ineens een stuk minder.