26 Reacties

vorig jaar
Reactie op KimSJ
Ik weet niet waar je woont, maar hier in utrecht kon mijn vriend van de wee ...
Oh dan hebben jullie geluk denk ik. Ik kom zelf uit Rotterdam, maar bij geen enkele vestiging van een deelgemeente daarvan maken ze er een afspraak voor. Dus nu uit moeten wijken naar een andere gemeente hier in de buurt, maar daar krijgen ze zelfs aanvragen vanuit Amsterdam werd me verteld.

vorig jaar
Ik had hetzelfde, woonachtig in Rotterdam. Ben er 3-4 weken mee bezig geweest tot hoge frustraties aan toe, zo belachelijk. Uiteindelijk zei een medewerkster dat ik een klacht in moest dienen. Dus dat had ik gedaan. Daar kwam niet veel uit, dus nog een keer gedaan. En toen heb ik uiteindelijk een afspraak in kunnen plannen (wel via de website). Het is echt heel lastig op het moment….

vorig jaar
Wij wonen echt in het centrum van Rotterdam dus het stadhuis op de Coolsingel had logisch voor ons geweest, maar uiteindelijk hebben we alleen een afspraak kunnen maken in Hoogvliet. Daar hebben we het twee weken geleden kunnen regelen, gelukkig. Maar het is in Rotterdam inderdaad echt chaos momenteel… je kunt bijna voor geen enkele burgerzaak een afspraak maken.
Vanaf de geboorte kan je wel gewoon binnen 3 dagen terecht op meerdere locaties, want dan krijg je een spoedplekje, omdat de geboorte binnen drie dagen moet. Maar als je de erkenning al geregeld hebt, kun je dat ook gewoon online doen, dus dat scheelt!

vorig jaar
Reactie op Baby Z & W
Ik had hetzelfde, woonachtig in Rotterdam. Ben er 3-4 weken mee bezig gewee ...
Ja ik ben ook al een aantal weken bezig voor een afspraak, ik keek dagelijks op internet voor een afspraak. Vandaag eindelijk maar eens gaan bellen omdat ik het zo raar vond dat het niet lukte inderdaad.
Misschien dat ik ook maar een klacht in ga dienen

vorig jaar
Reactie op Baby Z & W
Wij wonen echt in het centrum van Rotterdam dus het stadhuis op de Coolsing ...
Ja wij willen het graag voor de geboorte al geregeld hebben, lijkt ons toch fijner.
De medewerker die ik sprak gaf zelf ook wel toe dat het heel raar was. Zeker toen ik aan gaf dat het wel heel raar is om alleen de zaken te regelen waar geld mee te verdienen valt zoals paspoorten e.d. De mensen die een afspraak willen maken voor gratis burgerzaken, worden voorlopig uitgesteld.

vorig jaar
Reactie op Vlindertje92
Ja ik ben ook al een aantal weken bezig voor een afspraak, ik keek dagelijk ...
Zou ik doen! Maar vind het echt beroerd dat dat nodig is om normale burgerzaken te regelen…

vorig jaar
Reactie op AFH7
Wat bizar! Bij ons superveel opties binnen een week, maar wij wonen dan ook ...
Mag ik vragen welke gemeente dat is? Als het redelijk in de buurt is, is dat wellicht nog een optie voor ons om het te kunnen regelen

vorig jaar
Per 1 januari 2023 is de wet veranderd las ik net online. Het is niet perse nodig om dit vooraf te doen. Kan ook tijdens aangeven baby.

vorig jaar
Reactie op Sesamzaadje24
Per 1 januari 2023 is de wet veranderd las ik net online. Het is niet perse ...
Maar dan moet je als moeder wel mee en dat is niet te doen als je bv een keizersnede hebt gehad.

vorig jaar
Reactie op ZwangerVanIronWurm
Maar dan moet je als moeder wel mee en dat is niet te doen als je bv een ke ...
Dat is inderdaad precies de reden waarom ik het op tijd geregeld wil hebben.

vorig jaar
Nog een tip 😅 sinds kort heeft degene die het kindje erkent ook direct gezag. Dat is natuurlijk heel erg fijn als jouw relatie goed zit en/of je graag gezamenlijk gezag wil.. in mijn geval liep dat anders 6 jaar geleden (en ik lees helaas nog bij een aantal dames op het forum) en ik ben erg blij dat hij geen gezag heeft, want dat was toen nog niet zo. Je moet dan namelijk voor veel zaken toestemming vragen aan de andere ouder. Het heeft in mijn geval overigens niks te maken met het feit dat ik hem geen ouderschap wens, ik juich het juist toe, maar hij woont niet in Nederland en is helaas ook niet zo betrokken.
Ik hoop niet dat er iemand uit elkaar gaat, en al helemaal niet dat er weinig contact is voor het kindje, maar het is wel goed om te weten.

vorig jaar
Reactie op Esmaee
Nog een tip 😅 sinds kort heeft degene die het kindje erkent ook direct gez ...
Je kan tijdens de erkenning aangeven dat je erkenning zonder gezag wil. Daar vragen ze meestal ook naar (bij ons in elk geval).
Standaard is inderdaad tegenwoordig met gezag maar dat is dus zeker niet verplicht tijdens het erkennen. 😉
Je moet wel de achternaam kiezen tijdens het erkennen. Wel belangrijk dus dat je hierover een besluit hebt genomen. (Gelukkig hadden wij dit al bedacht voordat we gingen proberen zwanger te worden.)

vorig jaar
Reactie op ClaudiaPH
Je kan tijdens de erkenning aangeven dat je erkenning zonder gezag wil. Daa ...
Nee klopt inderdaad, maar goed om rekening mee te houden dat het de nieuwe standaard is. En nogmaals, in de ‘ideale situatie’ is dat ook wat je wil, gelijk ouderschap, hoe je het ook invult, maar het is niet voor iedereen zo