35 Reacties

vorige maand
Ik zou je niet al te schuldig voelen. Sommige baby's huilen altijd voor het slapen gaan om prikkels te verwerken. Onze dochter doet dit ook heel vaak, en dan heeft haar vastpakken tegen je aan houden of troosten niks geen zin, het werkt voor haar het best als ze gewoon in bed blijft en we wel komen kijken bij dr, vooral als het wat langer aanhoudt.

vorige maand
Hmm als jij niet achter 10 minuten huilen staat, kun je daar dan niet het gesprek over aan gaan met ze?
Misschien kun je thuis wel al oefenen met zelfstandig in slaap vallen zodat er hopelijk helemaal niet gehuild hoeft te worden, maar bij onze opvang helpen ze de kleintjes gewoon in slaap door te wiegen of sussen, dus misschien kun je hier nog over in gesprek gaan en zeggen dat je graag wil dat de je kindje ondersteunen bij het in slaap vallen totdat ze het zelf een beetje onder de knie heeft.

vorige maand
Lieve mama als jij je er niet goed bij voelt geef dit dan aan. Uiteraard zullen jullie allebei moeten wennen. 10 minuten laten huilen schrik ik wel van. Er is genoeg wetenschappelijk bewijs dat dit niet goed is, wat is hun beweegreden en staan ze ervoor open dit anders te doen?

vorige maand
Hallo mama,
Geloof me, dit is een heel normaal gevoel en daar moet je even doorheen en het wordt beter! Met mijn eerste kindje was ik ook al een week van tevoren telkens aan het huilen als ik eraan dacht. Hij is nu 2,5 en hij gaat met zoveel plezier daarheen! Bij mijn dochter had ik weer dat ik heel verdrietig was (dit keer pas toen ik haar daadwerkelijk moest brengen) en ook weer die gevoelens van schuld richting haar etc, maar ze heeft het onwijs naar haar zin en vindt de andere kindjes super interessant en de juffen zijn gek op haar.
Je bouwt vanzelf een band met die mensen op en dan voelt het echt beter aan, geloof me!
Over dat 10 minuten laten huilen, het is niet dat je kindje helemaal overstuur ligt te gillen voor 10 minuten. Vaak mopperen ze zichzelf een beetje in slaap en dat is ook weer goed voor het zelfstandig in slaap vallen. Mijn ervaring is zodra je kindje wel overstuur raakt, dan zijn ze binnen no time bij je kindje en gaan ze knuffelen en troosten. Het is echt niet zo dat ze je kindje laten gillen en krijsen.
Mijn tip is, bespreek het met de mentor van je kindje, geef aan wat je lastig vindt en vaak kunnen ze je gerust stellen.
Ik weet dat het moeilijk en zwaar is, maar je kan het mama, echt💪🏻🫶🏻

4 weken geleden
Hoi! Ik wilde reageren dat het helemaal bij het proces van loslaten hoort, totdat ik las dat ze haar tien minuten laten huilen. Dat is echt lang voor zo’n kleintje en ik zou daar ook totaal niet achter staan en me helemaal niet fijn bij voelen! Valt daar nog met ze over in gesprek te gaan? Hier valt mn zoontje ook niet (zo makkelijk) zelfstandig in slaap. En hebben ze in het begin echt geïnvesteerd in even wiegen, even bij hem blijven staan, en nu een modus gevonden waarbij ze hem stevig instoppen en hij steeds makkelijker in slaap valt. Het kost even een maandje extra tijd maar neem aan dat dat voor meer babys geldt en van tevoren al zeggen dat het een soort beleid is om ze te laten huilen vind ik echt stom.

4 weken geleden
Heel begrijpelijk hoor! Misschien kun je thuis al oefenen met zelfstandig in slaap (leren) vallen, zodat je weet dat ze het kan en ze er op het kinderdagverblijf ook profijt van kan hebben. Maar voor hetzelfde geld valt ze op het kdv wel makkelijk in slaap hoor, kindjes zijn vaak flexibeler dan we denken en soms doet een andere omgeving/prikkels ook (beter) slapen. Ik zou het even aan kijken/afwachten

4 weken geleden
Lieve schat, ik herken dit zó erg. Misschien heb je iets aan mijn ervaring. Mijn dochter gaat inmiddels al 2 maandjes en ze vindt het fantastisch. Als ik haar ophaal, krijg ik een brede glimlach. Ze lacht naar alle leidsters. Alle kindjes geven haar superveel aandacht. Zoveel vermaak kan ík haar niet bieden op een dag. 🙈 Slapen lukt thuis alleen op ons, maar daar gaat het wel. En dat hoor ik vaker.
Komt vast helemaal goed. 🙏🏼

4 weken geleden
Er is hier al veel van hetzelfde gezegd, mijn ervaring is dat ze ze echt niet met rollende tranen in bedje hebben liggen. Ik zelf laat mijn dochter ook nooit huilen in bed. De eerste paar keer was het wennen maar ze is heel vrolijk daar en slaapt zelfs beter dan thuis. Sinds ze naar de opvang gaat kan ze zelf super goed in slaap vallen. Ik leg haar neer en geef haar knuffeldoekje, dan kletst ze nog een poosje en valt zelf in slaap. Eerder moest ik haar echt in slaap wiegen. Wel is ze met 4 maanden begonnen bij de opvang toen ik nog thuis was een kleine maand zodat als het wel drama zou zijn ik veel thuis was, maar dit bleek helemaaaaal niet nodig natuurlijk.
Hier gaat ze 2 dagen naar de opvang. Ik werk onregelmatig waardoor ik ook wel eens vrij ben de dag dat ze naar de opvang gaat. Ik voelde me dan mega schuldig om haar heen te brengen maar als ik haar thuislaat betaal ik door dus dat is ook niet handig. Nu zorg ik dat wanneer ik eens vrij ben op een dag dat ze heen gaat dat ik het hele huishouden lekker op orde maak en daardoor heb ik de dagen met haar thuis alle tijd en aandacht voor haar wat het dan weer helemaal goed maakt.
Ik merk echt dat de opvang haar goed doet ook mbt haar ontwikkeling.

4 weken geleden
Is het geen optie om het nog iets meer tijd te geven? Misschien zijn jullie er nog niet aan toe en voelt het daarom zo zwaar. Ik zou waar mogelijk echt naar je hart luisteren.

4 weken geleden
Hier zeiden ze ook van te voren dat ze haar eventjes lieten huilen. Geen idee wat eventjes was maar in de praktijk bleek dat ze steeds naast haar bleven zitten of haar toch pakten om te wiegen. Ze lieten haar dus niet 10 minuten alleen huilen. Ze gaat er nu al bijna 2 maanden heen en na 2 weken denk ik, kon ze ineens super goed zelf slapen. Ze slaapt daar ook beter dan thuis.
Er zijn dagen dat ze heel huilerig is maar als ik haar kom halen, staan ze altijd met haar op de arm.
Je weet van te voren dat ze niet de hele tijd alleen op jouw kindje kunnen focussen, en natuurlijk is dat lastig. Maar ik zou het gewoon proberen, jezelf en je kindje de tijd geven om te wennen en als je na een paar keer alsnog geen goed gevoel hebt, kan je altijd nog anders beslissen.

4 weken geleden
Ik had er ook heel veel moeite mee. Ze heeft daar 2x paar uurtjes geoefend en sinds deze maart de hele dag op woensdag. Dit gaat echt heel goed. Ze volgen haar echt als kindje en mag ook altijd bellen.
Misschien mbt het huilen even navragen? En eventueel oefenen met daarheen gaan?

4 weken geleden
Hoi, ik vond het in het begin heel moeilijk om ons zoontje naar de opvang te brengen, maar dat zakte toen ik zag hoe ontzettend hij het naar zijn zin heeft was dit snel voorbij.
Met veel kindjes op een groep is het onvermijdelijk dat je dochtertje soms even moet wachten en daardoor moet huilen. En sommige baby’s hebben het nodig zichzelf in slaap te huilen.
Hopelijk heb je er snel een beter gevoel over! Volg vooral je eigen gevoel en dan komt het altijd goed

4 weken geleden
Het is deels gewoon wennen inderdaad. Heel het ouderschap is een oefening in loslaten. Eerst als ze geboren worden en niet lekker warm en veilig meer in je buik zitten, dan als iemand anders de baby vasthoudt, en zo gaat het maar door. Het kdv is een grote dus het is logisch dat je dat voelt. Ik ken in mijn omgeving geen enkele ouder die niet een traantje gelaten heeft bij de eerste keer wegbrengen. En de eerste dagen voelt het ook heel gek, alsof je niet weet wat je moet doen zonder kind. Maar ook dat went en voor je het weet vind je het fijn om het weg te brengen en zie je hoeveel plezier ze daar heeft.
Het laten huilen om in slaap te vallen zou ik even bespreken.

4 weken geleden
Ik vind niet dat je kunt verwachten dat een opvang (vaak groepen van 16 kinderen) ze allemaal in slaap gaan lopen wiegen, hoe dan?
Wij zijn heel bewust met 6 weken al gaan oefenen met zelfstandig slapen, puur voor o.a de opvang. We hoeven ons kind nu maar weg te leggen en ze slaapt. Dit kun je gewoon oefenen.
Liever thuis in een veilige omgeving oefenen dan een onbekende omgeving.
Mijn advies zou echt zijn je kindje zelfstandig in slaap te leren vallen.

4 weken geleden
Reactie op zara6
Ik vind niet dat je kunt verwachten dat een opvang (vaak groepen van 16 kin ...
Naja ik denk dat je zoiets wel bespreekbaar kan maken? Niet elk kindje heeft het nodig (dus ze zullen echt niet elk kindje moeten wiegen of wat dan ook). Ons meisje zit in een groepje met max 10 kindjes? En als ze hulp nodig heeft om in slaap te komen dan wordt dat "gewoon" gedaan.
Dat zelfstandig in slaap vallen kost ook gewoon tijd en wil je lijkt mij niet zo gehaast doen omdat je de kinderopvang in je nek voelt hijgen. Ze hebben daar overigens veel meer prikkels dus kan maar zo zijn dat wat de thuis nodig heeft daar niet :)

4 weken geleden
Reactie op zara6
Ik vind niet dat je kunt verwachten dat een opvang (vaak groepen van 16 kin ...
Er zijn geen 16 baby’s van 6 maanden op een groep hoor. Waar een wil is (en een visie) is een weg. Fijn dat het bij jou gelukt is, maar “dit kun je gewoon oefenen” is een mes in de rug aan alle ouders die zich suf oefenen maar een baby’tje hebben dat meer nabijheid nodig heeft dan de jouwe om in slaap te vallen. Dit soort opmerkingen kunnen dan zo onzeker maken en zijn niet nodig. Verdiep je even in de meest recente inzichten over slaap bij baby’s of prijs jezelf gelukkig dat je dat niet hoeft te doen omdat het voor jouw kindje wel werkte, maar scheer a.u.b. niet alle baby’s over één kam. Danku.