9 Reacties

2 jaar geleden

Heb jij Facebook? Je zou je vraag kunnen zeggen op de Facebookpagina van ‘juridische advies helpdesk’ komen altijd wel interessante antwoorden uit!

2 jaar geleden

Reactie op saskia98

Heb jij Facebook? Je zou je vraag kunnen zeggen op de Facebookpagina van ‘j ...
Ah dat ken ik niet! Goeie tip! Dankjewel!

2 jaar geleden

Wat zegt zijn Cao? Anders kan wellicht een juridisch loket passend advies geven.

2 jaar geleden

Hier nog een vrouw van een zeevarende partner (koopvaardij). Vaart je partner voor een Nederlands bedrijf?

2 jaar geleden

Reactie op Swinnie

Hier nog een vrouw van een zeevarende partner (koopvaardij). Vaart je partn ...
Ja, Nederlands bedrijf inderdaad.

2 jaar geleden

Reactie op Haes2024

Ja, Nederlands bedrijf inderdaad.
Het bedrijf mag het alleen weigeren als het het bedrijf ernstig in problemen brengt. In dat geval moeten zij met een andere optie komen om de uren alsnog op te nemen

2 jaar geleden

Alvast dank voor de reacties! Ter aanvulling. Dit is wat er letterlijk wordt beschreven: De regeling is door de overheid bedacht vanuit een situatie met standaard arbeidscontract. Daarom is de regeling (die alleen per week aangevraagd kan worden) omgerekend naar werkdagen volgens het principe van de vloot. Voor de vloot wordt gerekend met 43,2 uur per week, als volgt berekend: Totaal 188 werkdagen per jaar x 12 uur = 2256 uren per jaar / 52,2 weken per jaar = 43,2 uur per week. Onder staande tabel is tot stand gekomen door de volgende rekensom te hanteren: Aantal weken x 43,2 u per week / 12 = aantal werkdagen vloot (naar boven afgerond). 1 week verlof = 4 dagen vloot 2 weken = 8 3 weken = 11 4 weken = 15 5 weken = 18 6 weken = 22 7 weken = 26 8 weken = 29 9 weken = 33 Dan staat er nog een schema met: Babyleave aanvullend geboorteverlof = 35 dagen Geboorteverlof = 4 dagen Betaald ouderschapsverlof = 33 dagen Op mijn overheid staat: Geboorteverlof = 5 dagen Aanvullend gb = 5 weken Betaald ouderschapsv = 9 weken

2 jaar geleden

Mijn partner is ook zeevarende voor een Nederlands bedrijf en hij heeft een Nederlands contract. Weet je zeker dat jouw partner ook een Nederlands contract heeft? Ik weet dat er Nederlandse bedrijven zijn die Nederlands personeel met contracten in het buitenland hebben, zelf heb ik dit namelijk ook gehad. Kan het zijn dat jouw partner per week verlof 7 dagen krijgt uitbetaald en dat daarom het aantal weken minder is? Een normale Nederlandse werkweek is 5 dagen en mijn partner krijgt per week verlof minder uitbetaald (voor 5 dagen ipv 7), maar heeft daardoor wel recht op de 15 weken verlof.

2 jaar geleden

Krijgt je man ook voor 2256 uren per jaar uitbetaald? Met andere woorden: werkt hij gemiddeld die 43,2 uur per week? Wat staat er in zijn contract over uren per week? Of per jaar? Ik bereken verlof voor collega’s aan de hand van hun te werken uren per week en zo wordt het ook uitgelegd door de overheid. Als iemand 5 dagen werkt maar slechts 20 uur per week, betekent dat niet dat er recht is op 5x40 uur, maar op 5x20 uur. Hoeveel dagen iemand werkt, heeft er dus eigenlijk weinig mee te maken: het gaat om het aantal uren. Mij lijkt de berekening dus enerzijds logisch: jouw man heeft recht op 5x43,2 uren partnerverlof. Maar anderzijds gaan ze dan opeens met werkdagen rekenen voor de opname: dat lijkt me een beetje scheef. Ze kunnen dan beter kijken naar wat er per maand aan uren wordt uitbetaald aan je man (2256/12) en vanuit daar gaan rekenen. Houden jullie er wel rekening mee dat er waarschijnlijk geen verlof wordt opgebouwd over verlof? Dus over zijn verlofopname hoeft hij geen vakantieuren op te bouwen.