21 Reacties
2 jaar geleden
Ik snap waarom je het vraagt (gegeven je andere topics) en als ik jou was zou ik me het waarschijnlijk ook afvragen, maar eigenlijk heb je niets aan de info. Als het kindje een neusbotje heeft kan het nog altijd Down hebben, en als het geen neusbotje heeft dan weet je alleen maar dat er nog een teken is dat er _iets_ niet goed is, maar weet je nog niet wat. Wachten op de uitslag in jullie situatie is verschrikkelijk en iedere minuut duurt er een te lang, maar je kunt helaas weinig anders doen. 💚
Wat betreft je eigenlijke vraag kan ik je helaas geen antwoord geven, ik ben geen echoscopist. :(
2 jaar geleden
In ene topic van jou lees ik dat je hebt gekozen niet de nipt te doen, in een ander topic dat ook van jou is lees ik dat je geen uitslag hebt omdat het bloed kwijt is.
Ik begrijp je onzekerheid, maar wat klopt nu, en als je wel de nipt hebt gedaan: heb je de uitslag al? Dat zou voor veel zekerheid (of het nou goed of niet goed is) kunnen zorgen.
2 jaar geleden
Reactie op Appeltaartjes
In ene topic van jou lees ik dat je hebt gekozen niet de nipt te doen, in e ...
Klopt in eerste instantie hadden wij niet gekozen voor de nipt test, maar na aanleiding van de 13 weken echo hebben we de nipt alsnog laten doen. Maar hiervan zijn ze mijn bloed kwijt geraakt waardoor ik nu al 2,5 week aan het wachten ben en K mezelf alleen maar gek maak.. ze hebben ook nog geen idee wanneer K de uitslag krijg, want elke keer wanneer ze wat zeggen klopt het niet..
2 jaar geleden
Reactie op Dunyam
Klopt in eerste instantie hadden wij niet gekozen voor de nipt test, maar n ...
Ze kunnen ook niet zeggen wanneer de uitslag komt. Aangezien dat aan meerdere dingen ligt hoe lang het duurt.
Sterkte met wachten!
2 jaar geleden
Reactie op ZwangerVanIronWurm
Ze kunnen ook niet zeggen wanneer de uitslag komt. Aangezien dat aan meerde ...
Jaa maar helaas hebben ze al meerdere keren datums genoemd, t zou in het ziekenhuis al besproken worden afgelopen donderdag maar toen was het er dus nog niet. Ik snap dat het kan liggen aan bepaalde dingen maar ze moeten mij niet elke keer datums gaan beloven want daardoor word ik nog onzekerder.. maar bedankt voor je reactie 🥰
2 jaar geleden
Oh, ik lees ook in een topic van jou dat het neusbotje er zit volgens degene die de echo uitvoerde.
Maak jezelf alsjeblieft niet gek door wat de professionals zeggen ook nog eens in twijfel te trekken. Daar heb je niks aan. Wacht rustig af op de uitslagen of het oordeel van iemand die ervoor gestudeerd heeft… En in jouw geval, bereid alvast voor wat je wil als de uitslagen inderdaad slecht zijn.
2 jaar geleden
Reactie op Appeltaartjes
Oh, ik lees ook in een topic van jou dat het neusbotje er zit volgens degen ...
Klopt ze heeft dat wel gezegd, maar zei zag heel veel dingen niet die ze 2 dagen later wel hebben gezien, bepaalde problemen/afwijkingen.. maar goed je hebt gelijk ik moet mezelf niet zo gek maken, maar erg lastig 😩
En klopt we weten onze keuze al en ik denk dat ik het daarom ook zo snel mogelijk wil weten
2 jaar geleden
Probeer het los te laten, je kan er helaas niks aan veranderen. Hoe graag je het ook zou willen.
Was nog een keer prikken voor de nipt geen optie? Of meteen vlokkentest/punctie?
2 jaar geleden
Reactie op Appeltaartjes
Probeer het los te laten, je kan er helaas niks aan veranderen. Hoe graag j ...
Ik heb as donderdag een vruchtwater punctie gepland staan, en omdat ze me bloed wel terug gevonden hebben hoefde ik dus geen nieuw bloed te prikken.. me geduld word flink op de proef gesteld.. bedankt voor je reacties t voelt goed om er soms even over te praten
2 jaar geleden
Reactie op Dunyam
Klopt ze heeft dat wel gezegd, maar zei zag heel veel dingen niet die ze 2 ...
Misschien te persoonlijk hoor dus voel je niet verplicht om te reageren maar ben eigenlijk wel benieuwd naar je keuze en reden. Ik hoef op dit moment niet de keuze te maken maar heb er wel veel over nagedacht. Ik heb een zus met autisme, als mijn ouders er niet meer zijn komt de zorg op mij en mijn zussen neer. Ik zou zelf maximaal 2 kinderen willen als dat mogelijk is maar ik zou dus niet willen dat het gezonde kind eigenlijk zijn leven lang voor het kind met een beperking zou moeten zorgen of dat het kind volledig in een opvang zit en er bijna niet naar omgekeken wordt als de ouder overlijdt.
2 jaar geleden
Reactie op LienSV
Misschien te persoonlijk hoor dus voel je niet verplicht om te reageren maa ...
Ik deel graag mijn ervaring om eventueel andere mensen te helpen. Wij hebben eigenlijk altijd gezegd dat we elk kindje accepteren, wat er ook mee is. Maar als het je dan echt overkomt is het toch anders.. wij hebben meerdere redenen waardoor we deze keuze gaan maken.
- wij vinden het heel zielig voor het kind zelf, in ons geval heeft ze ook een erge hart afwijking waar aan ze ook geopereerd moet worden, misschien wel meerdere keren.
- het is onze eerste zwangerschap, we zijn beide nog erg jong en we zijn bang dat het ons leven ook te erg beïnvloed, en wij daardoor uit elkaar groeien.
- bij down komen vaak nog heel veel andere gezondheidsproblemen kijken, op internet kan je een hele lijst vinden waar ze grote kans op hebben, en van te voren kunnen ze niet zeggen hoe erg de down is zegmaar.
- wij krijgen het niet over ons hart om het kind bij een opvang/instelling te brengen, terwijl dit wel noodzakelijk is voor de ontwikkeling. We zijn islamitisch en zijn heel bang dat er dan ook dingen gebeuren die niet door de beugel kunnen, ook hebben wij documentaires gezien over hoe er in sommige gevallen met beperkte mensen/kinderen word omgegaan, bizar gewoon..
- wij willen graag meerdere kinderen, en zoals jij inderdaad ook al zegt, wij willen niet voor onze andere kinderen dat zij moeten opdraaien voor de zorg, zeker als wij er niet meer zijn.
- en toch ook denk ik heel erg veel angst, niet weten hoe erg het is, je wilt je kind absoluut niet zien leiden.. en vaak zijn kinderen met down erg angstig, en de hoeveelheid ziekenhuis bezoeken is ook enorm en stressvol voor het kind..
Er zijn gewoon zoveel dingen, en zoveel redenen.. en ook zeker omdat ze dus echt meerdere afwijkingen heeft.
Wat ze hebben gezien op de echo:
- volledige AVSD hartafwijking
- verdikte nekplooi van 4,7mm
- vocht in hoofd tot en met de oksel
- 2 cystus in de hals
- vergrote nierbekken
- grote teen wijkt flink af van de andere tenen
En ik ben op dit moment 17 weken zwanger.. de kans is groot dat er alleen maar nog meer afwijkingen bij komen die ze nu nog niet kunnen zien..
Hopelijk heb je wat aan dit antwoord ❤️
2 jaar geleden
Wat ontzettend verdrietig om te lezen. Ik wil je heel veel sterkte toewensen en kracht om dit te verwerken. Mijn ouders hebben ongeveer 33 jaar geleden in jullie situatie gezeten en dezelfde keuze gemaakt. Ik weet hoe erg mijn moeder het nog steeds vindt, maar ze staan er allebei nog steeds achter en ik begrijp het ook volledig. Het is echt niet makkelijk en niet zo van: oh dit kindje is niet helemaal perfect dus haal maar weg. De mensen met down syndroom die je op televisie ziet (zoals in Down the Road bijvoorbeeld) zijn zeg maar de uitzonderlijk 'goede downies'. De kans is inderdaad veel groter dat ze heel erg veel (gezondheids)problemen hebben en niet eens thuis kunnen wonen. Het heeft een enorme impact op je leven en het zou zomaar kunnen dat het kindje zelf ook echt geen fijn leven heeft. Daarom is het niet alleen een keuze voor jezelf maar ook voor het kind. Het voelt heel tegenstrijdig maar je probeert het beste te doen voor je kindje. Dat is heel erg dapper en sterk.
2 jaar geleden
Reactie op Dunyam
Ik deel graag mijn ervaring om eventueel andere mensen te helpen. Wij hebbe ...
Ik wil je heel veel sterkte wensen! Wij stonden 1,5 jaar geleden voor dezelfde keuze. Het is en blijft de moeilijkste keuze die wij ooit hebben moeten maken, maar ook de juiste. Wij vonden het ook niet eerlijk naar onze zoon toe.
Je bent een goede moeder dat je voor je prachtige dochter hebt gekozen 💕
2 jaar geleden
Reactie op MVJ2024
Ik wil je heel veel sterkte wensen! Wij stonden 1,5 jaar geleden voor dezel ...
Bedankt voor je lieve reactie, een dikke knuffel voor jou dat je dit ook hebt moeten meemaken.. het is echt onbeschrijfelijke pijn.. en bedankt voor het bevestigen van onze keuze ❤️ doet me erg goed