14 Reacties

16 dagen geleden

Zelf geen ervaring met gentiaan violet, maar ik heb mijn dochtertje de afgelopen weken behandeld met rauwe kokosolie (degene die nog naar kokos ruikt). De spruwplekjes en ook het drinken werden al binnen enkele dagen beter! Ik behandel nu nog even door omdat ikzelf af en toe wat stekende pijn in mijn tepels heb, maar weet niet zeker of dat de spruw is want had zelf hiervoor eigenlijk helemaal geen klachten. Het is wel belangrijk dat je jullie beiden behandelt, heeft je huisarts dat ook aangegeven? Jezelf kun je het beste met miconazolcreme behandelen (zonder recept vrij verkrijgbaar bij drogist/apotheek), dun laagje op je tepels smeren na elke voeding, hoef je er in principe ook voor de voeding niet meer af te wassen. Bij haar kun je dan na elke voeding de kokosolie in haar mondje smeren. Ik kreeg tevens als tip van mijn lactatiekundige om probiotica te geven aan mijn dochtertje voor 2-4 weken om haar darmflora te versterken en zo te helpen de spruw te bestrijden. Veel succes, vervelende kwaal he!😔

16 dagen geleden

Herkenbaar, spruw is echt naar. Ik heb vier weken nystatine gegeven aan de baby en zelf miconazol gesmeerd, maar bleef pijn houden bij het voeden. De waas werd wel minder. Lactatiekundige adviseerde te stoppen omdat je wel verbetering moet zien na een tijdje. Omdat ik nog veel pijn had in m’n borst, vooral na het drinken, uiteindelijk een fluconazolkuur gekregen tegen spruw in m’n melkkanalen. Dat hielp en nu zijn we er van af. Na het stoppen met miconazol had ik ook veel minder pijn aan m’n tepels.

16 dagen geleden

Kokosolie smeren en probiotica gebruiken. Hiermee ging en bleef het hier weg. Ik gaf alleen geen borstvoeding. Ik zal linkjes toevoegen.

16 dagen geleden

https://www.deonlinedrogist.nl/royal-green-kokosolie-extra-virgin-p-20181.html?pid=20181&cross=0&gad_source=1&gclid=Cj0KCQiAire5BhCNARIsAM53K1iEGKOKgq8vpbBgw9QhbeYMJ0pavhP1WQVxdjGv52_6KKOk9x1sdvUaAlK2EALw_wcB

16 dagen geleden

https://www.hollandandbarrett.nl/shop/product/orthica-orthiflor-start-60024770?utm_campaign=organic_shopping&utm_content=&utm_source=google&utm_medium=organic&utm_term=&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign={campaignname}&utm_id=17535879796&utm_content=&gad_source=1&gclid=Cj0KCQiAire5BhCNARIsAM53K1gzwUGeuWafnqC70Ynu0gT7GjKNhUSGOeeZfEUZdingwHPkAYcIaZ8aAuWHEALw_wcB

16 dagen geleden

Dit is voor de baby maar als jij borstvoeding geeft zul je jezelf ook moeten behandelen denk ik. En goed hygiënisch werken. Speentjes steeds uitkoken etc

16 dagen geleden

Wij hebben ook nystatine gebruikt bij onze dochter, maar dat had totaal geen zin. De huisarts waar wij toen voor de derde keer waren gaf ook aan dat dit zelden werkt, wij hebben toen diflucan gekregen en dit werkte na één dosis al. Ondanks dat onze dochter echt spruw in hele erge mate had, de volgende dag was alles weg

16 dagen geleden

Is een brandend gevoel bij de tepels ook iets wat kan voorkomen bij spruw?

15 dagen geleden

Ah bedankt voor de tips! Ik behandelde mijj zelf ook eerst met nystatine nu met miconazol. Ik was alles 90 graden, maak haar mondje schoon met een gaasje. Kook haar speentje minimaal 1 keer per dag uit. Ik ga dan toch even langs de huisarts, kijken of ze mij wat anders kunnen voorschrijven

15 dagen geleden

Reactie op Dhlia

Is een brandend gevoel bij de tepels ook iets wat kan voorkomen bij spruw?
Nee vgm niet, ik smeer het in met kokosolie of lanoline. Dat geeft wat verlichting

15 dagen geleden

Kokosolie gebruik ik ook al. Laatste optie was gentiaannviolet of even naar de huisarts

15 dagen geleden

Miconazol na de voeding deed het echt voor mij, duurde wel even maar het werkte wel. Verder idd.. had die waterspoeling ook gekregen en met m’n pink goed door z'n mondje heen gedaan... hij vond het vreselijk, vond het trouwens ook erg sterk naar pepermunt ofzo ruiken, maar daardoor was het met een weekje zo goed als weg. Goed idd ook flessen bh's spenen doekjes enz. Wassen

15 dagen geleden

Reactie op Romy Rachel

Miconazol na de voeding deed het echt voor mij, duurde wel even maar het we ...
Oh en de jeuk om m’n tepels hebben echt ff geduurd 😖

15 dagen geleden

Wij gebruikte citroensap en kokosolie om het tegen te gaan.. een natuurlijk dingetje. Wat ook kan helpen is goudsbloem tinctuur en thee. Citroensap: 1 lepel citroensap en twee lepels water mixen. Doe het op een watje en steek bij de tepels. Doe op wattenstaafje en maak het mondje zeg maar proper van de baby voor en na de voeding. Helpt echt heel goed.