13 Reacties
24 dagen geleden
Hahaha hoi,
Ik begin mijn bericht met een lach en zeker niet omdat ik je uitlach maar mijzelf hier erg in herken. Ik heb enkele weken een topic geopend op deze app hierover. Ik stuur enkel bommetjes via whatsapp door naar familie dus: eenmalige weergave en daarna word het verwijderd. Ik vind het heel moeilijk omdat ik voel dat dat familie hier wat van vind maar ook omdat ik begrijp dat zij gewoon fotos willen van de baby. Het is zo dubbel want ook zij zijn oma, tante etc. Maar ik wil echt voorkomen dat mijn baby word doorgestuurd via socials en sterker nog: ik vind ook eng dat foto gelekt word of iets dergelijks. Het is in 2024 zo vanzelfsprekend dat er maar fotos gemaakt worden en ongevraagd gedeeld wordt… het is toch eigenlijk respectloos van de ander dat dit gebeurd? Waarom zoomt niemand daarop in? Het word niet eens gevraagd of er een foto gemaakt mag worden van jou belangrijkste bezit…. Dus ja ik herken mijzelf zeker hierin. En ja! Ik heb moeite met enkel bommetjes sturen en laatst was het heel ongemakkelijk toen familie een foto wilde maken en er ‘liever niet’ gezegd moest worden omdat het familie is maar het is wat het is….
Wil je aub niet voorbij je eigen grens gaan hoe moeilijk dit ook is…. Ik begrijp van omgeving dat de drang naar fotos minder word naar mate de baby ouder word… we zullen het zien.
24 dagen geleden
Naar de opa's, oma's en ooms sturen we gewoon foto's via WhatsApp met de afspraak dat ze niet doorgestuurd worden. Naar andere mensen versturen we met eenmalige weergave.
24 dagen geleden
Ik herken ook mezelf erin dus je gevoel is zeker niet gek.
Wij hebben ook benadrukt dat mensen de foto’s voor zichzelf moeten houden, al denk ik dat er ook wat wordt doorgestuurd. 🙈
Sommige mensen wil ik ook geen foto’s sturen omdat ik al weet dat de foto’s worden doorgestuurd. Ik stuur dan ook heel weinig foto’s door. Krijg wel regelmatig de vraag; krijgen we nog een foto? Ik erger me daar dan onwijs aan. Vorige week stuurde ik wie vraagt wordt overgeslagen!
Ik vind het heel moeilijk om mijn grenzen aan te geven. Zo heb ik dat met nog wel meer dingen met de baby. Soms voel ik me dan ook een slechte moeder 🙈
Ik wil toch altijd anderen tevreden houden, maar ik weet ook dat mijn eigen gevoel voorop staat.
24 dagen geleden
Oh ik ben hier hard in hoor. Ik wil weten naar wie je wat stuurt en welke foto enzo. Hou jij je niet aan mijn regels, dan kom je ook niet meer langs. Mijn kind, mijn regels, einde verhaal.
Als ik jou was zou ik het gesprek aan gaan en heel duidelijk die grens daar leggen. Als je dan die onzin krijgt van het is ons kleinkind bla bla bla. Je was er niet bij toen het verwekt werd en het kind is niet uit jou gekomen toch? Dus jammer, maar onze regels, einde verhaal.
24 dagen geleden
Even een ander geluid.. ik heb hier eigenlijk geen moeite mee. Opa en oma maken foto’s en ja, die worden soms doorgestuurd naar hun vrienden of familie via whatsapp. En dat is het dan. Prima 🤷🏼♀️
De enige afspraak die we wel hebben is, geen foto’s op social media delen. En dat bevalt prima
24 dagen geleden
Wij hebben afgesproken met de familie dat niks op Social media geplaatst mag worden. En foto’s die wij doorsturen worden niet doorgestuurd naar anderen, alleen ter plekke wanneer je bij een persoon bent laten zien.
Ik lees het wel vaker en vind dat zo onbegrijpelijk wanneer een moeder of ouders van een kind aangeven aan hun familie iets niet te willen dan heb je dat te respecteren en niet alsnog doen omdat jij trots ben op je kleinkind bijv. Je hebt de wensen te respecteren en vooral als het al meerdere keren is aangegeven.
Ik zou nogmaals een gesprek met hun aankaarten desnoods dat jullie niet meer wensen dat er foto’s gemaakt worden, foto’s krijgen ze vanuit jullie dan. En mochten ze nog blijven doorsturen krijgen ze geen foto’s meer. Even op de blaren zitten en dan leren ze het misschien wel.
24 dagen geleden
Hier hetzelfde. Foto’s alleen doorsturen in whatsapp en ook graag niks online delen. Wij hebben er ook maar voor gekozen om zelf online alleen foto’s te delen van ons kind waar ze niet helemaal herkenbaar op staat. Voelt toch beter zo, ondanks ik enorm trots ben op onze kleine en het graag aan de wereld laat zien, wil ik haar aan de andere kant ook beschermen 😊 En denk ik bij mezelf, wat is belangrijker, ons geluk of social media?
24 dagen geleden
Zelf laat ik dit los. Ik heb het geprobeerd en uiteindelijk worden de foto’s toch doorgestuurd. Ik heb niet de zin en energie om die strijd continu aan te gaan.
Ik wil mijn kindje ook beschermen, maar ik vraag me altijd een beetje af waar jullie bang voor zijn? Wij vinden ons kindje het belangrijkste op deze wereld en opa’s en oma’s ook soort van. Anderen die foto’s ontvangen, kijken er een keer half naar en gaan daarna door met hun leven.
24 dagen geleden
Mijn ouders delen alleen de foto’s op bijv. Social media die ikzelf ook deel en dan nog vragen ze het. Zij vragen als ik erbij ben of ze een foto van mijn kinderen mogen maken. Als ze oppassen maken ze wel eens een foto maar delen ze zelf nooit.
Mijn schoonvader daarentegen maakt continue foto’s en filmpjes. En stuurt dit door naar familie in het buitenland en alle andere familie waar wij zelf niet tot nauwelijks contact mee hebben. Ook dus foto’s en filmpjes op verjaardagen van de andere visite. Ik kan het blijven zeggen tegen die man maar hij is zo stront eigenwijs. Nu heeft m’n moeder laatst op een verjaardag vriendelijk gevraagd het filmpje te verwijderen want ze wilde er niet op daar meteen op in gesprongen dat we het niet prettig vinden wat hij doet en dat hij van ons genoeg foto’s krijgt. Onder licht gemopper heeft hij t filmpje verwijderd.
24 dagen geleden
Dank voor jullie reacties en inzichten! Erg nuttig om te lezen en goed voor het perspectief. Ik wil persoonlijk ook niemands enthousiasme afremmen, het is natuurlijk fijn dat ze haar zo leuk vinden. Echter merk ik wel dat ik toch anders aankijk tegen wat ik respectvol vind en het delen van foto’s op socials / met onbekende mensen via whatsapp. Wellicht ook een generatie verschil? Ik heb er minder last van bij vrienden van eigen generatie. Ik kreeg bijvoorbeeld ook een foto van een andere baby in badje (privé delen wel bedekt) doorgestuurd, tja ik kan mij voorstellen dat de moeder niet gevraagd is hierom maar dit via oma’s werd doorgestuurd.
24 dagen geleden
Reactie op feyre
Zelf laat ik dit los. Ik heb het geprobeerd en uiteindelijk worden de foto’ ...
Dit is ook wel goed om te realiseren. In mijn geval is het vooral een irritatie, dat ik mij niet gehoord / gerespecteerd voel als ouder. En ik vaak geen flauw idee heb wat er nu weer doorgestuurd is (naar onbekenden en vrienden van). Maar ook het gevoel heb dat elk bezoek in het teken staat van kiekjes maken en verzamelen om dan weer naar iedereen te kunnen sturen. Dus meer een irritatie dan werkelijke angst (voor mij tenzij het om blote foto’s gaat van mijn kindje). Het lezen van de verschillende ervaringen vind ik wel helpend. Omdat ik mij ook afvroeg of dit een “ding” is dat vooral bij mijn ouder speelt of dat meer hier wel eens tegen aan lopen.
24 dagen geleden
Je hebt als ouder alle recht om grenzen te stellen t.a.v. jouw kind. Ik kan mij voorstellen dat jouw ouders enthousiast zijn over jouw kindje. Dat is mijn moeder ook. Maar zij deelt geen foto’s met anderen, omdat ik het niet wil. Het is een kwestie van jouw wens respecteren door jouw ouders en dat doen zij nu niet. Daarnaast weet je niet waar de foto’s terecht komen. En voor iedereen die zegt dat het niet zo erg is. Een baby/kind heeft ook recht op privacy. Moet je willen dat de foto’s van een kind met iedereen wordt gedeeld?