5 Reacties
25 dagen geleden
Ik begon ook met een tepelhoedje en moest dit afbouwen. De verpleging van de NICU gaf de tip om elke week een klein topje van het tepelhoedje af te knippen tot het tepelhoedje bijna weg is. Zo heeft je kindje een makkelijke overgang van tepelhoedje naar de tepel.
25 dagen geleden
Mijn tepels kwamen er langzaam aan zelf een beetje uit. Ik liet mijn baby ook af en toe dan proberen te happen. Daarnaast masseerde en trok ik lichtjes aan mijn tepels zodat ze wat meer uitstaken. Soms help ik mijn baby met aanhappen door de tepelhof en tepel met mijn vingers smaller te maken en naar haar mond te brengen. Mijn baby is nu 7 weken en drinkt al 3-4 weken zonder tepelhoedje.
25 dagen geleden
Bij mij gingen mijn tepels na een aantal weken meer naar voren staan en liet ik haar aanhappen als ze niet al te veel honger had (anders raakte ze gefrustreerd). Dit lukte af en toe en als ze dan weer los liet en hem niet te pakken kreeg, pakte ik het tepelhoedje er weer bij. Dit een week gedaan en ze kon hem steeds langer vasthouden. Ben toen gaan kolven met een kolf van vulpes goods, die heeft een stand speciaal voor platte en ingetrokken tepels. Toen gingen ze nog beter naar voren staan en toen kon ze na een paar dagen volledig zonder tepelhoedje drinken. Veel oefenen en kijken op welke manier je je tepels meer naar voren krijgt, waardoor hij vast kan blijven houden. Hij moet dit ook opnieuw weer leren, dus echt geduld en oefenen.
23 dagen geleden
Mijn zoon had een verkorte tongriem en lipbandje waardoor ik het advies had gekregen om een tepelhoedje te gebruiken. Daar wilde ik heel graag vanaf dus ik had een lactatiekundige geraadpleegd. Haar advies: start je voeding met tepelhoedje zodat de grootste honger weg is (minder frustratie) bij je kind, je tepel meer naar voren staat en de drinktechniek er bij je kindje goed in zit. Vervolgens haal je het hoedje er af en laat je aanhappen dmv de 'hamburgertechniek'. Lukt het niet, zet je het hoedje er weer op en probeer je het (al dan niet bij de volgende borst of een volgend voedingsmoment) nog een keer. Volg het tempo van je kind en leg er geen druk op.
Het heeft me ruim 3 weken gekost om dit te laten slagen. Mijn vriend is in de avond gestopt met het geven van de gekolfde fles met de gedachte: een fles, fiep en tepelhoedje is wel heel veel rubber in zijn mond, hoe gaat hij dan ooit wennen aan de tepel? Ik heb daarnaast gemerkt dat het oefenen makkelijker ging als mijn zoon al een beetje ingedommeld was aan de borst dus niet te gefocust op de tepel of de oefening. Ik trok dat hoedje er dan supersnel af zodat er weinig tijd verloren zou gaan aan gefrunnik en verwarring. Ik zong ook wel eens liedjes tijdens het oefenen of praatte met hem. Maar boven al zelf rustig blijven, ik probeerde er vooral geen negatieve associatie aan te hangen. Ik sloeg ook wel eens over als hij een slechte dag had of mega honger. Clusteravonden waren juist top en noemden we hier 'trainingskamp' ;), lekker veel oefenen dus.
Nu drinkt hij zonder hoedje, maar is aanhappen nog steeds zoeken voor hem. Duurt soms nog steeds 5 min oid.
De info op la leche league over het afbouwen vond ik ook zinvol!