38 Reacties

vorig jaar

Ik lees graag mee, ik ga nog beginnen en hoop dat het wat oplevert. Wat samenvoegen betreft: ik heb gelezen dat je van 24u mag samenvoegen en het daarna in de vriezer moet.

vorig jaar

Ik lees graag mee, ik ga nog beginnen en hoop dat het wat oplevert. Wat sam ...
Oh echt? Ik las dat het 3 dagen in de koelkast bewaard kon worden. Dus daardoor dacht ik laat het van 3 dagen op dezelfde temperatuur komen en dan doe ik het in een groter spuitje in de vriezer…

vorig jaar

Ik kolf de ene keer 3ml en de andere keer 15ml. Ik vries het per kolfmoment in. Doe het nu 1 of 2x per dag, maar net of ik er zin in heb. Ik doe dat tot ik beval. Ben van plan naar het ziekenhuis de kleine spuitjes mee te nemen en de rest bewaar ik voor eventueel bijvoeden mocht het nodig zijn. Bij de eerste moesten we op dag 3 kunstvoeding bijvoeden.

vorig jaar

Tsja nu mijn 3e kindje en ik probeer zoveel mogelijk te verzamelen. Ik heb nu al flinke hoeveelheden zoals de vorige keren. Maar Colostrum is zo waardevol en kun je echt voor van alles gebruiken. Moedermelk zelf ook maar ik heb het met vaccinaties of dichte neusjes, virussen en al gebruikt dus als je het kwijt kunt in je vriezer is het naar mijn mening nooit genoeg
Ik kolf zo'n 40/50 ml per dag (2x 10 minuten, 5 minuten per borst) en ik heb inmiddels mijn hele diepvries vol spuitjes (5 ml) liggen.. Op het moment bewaar ik dus ook niets meer. Heel zonde, maar ik kan het hier in de buurt helaas nergens (legaal) doneren..
Ik lees graag mee, ik ga nog beginnen en hoop dat het wat oplevert. Wat sam ...
Het is trouwens ook beter om alles samen te voegen zodra het allemaal de juiste temperatuur heeft. Dus afgekolfde melk dat al in de koelkast heeft gestaan niet meteen mengen met afgekolfde melk dat net uit de borst komt. Je kunt het dan beter even in een apart bakje/flesje doen en wachten tot het dezelfde temperatuur heeft bereikt en daarna samenvoegen.

Reactie op mamavaneenliefje

Het is trouwens ook beter om alles samen te voegen zodra het allemaal de ju ...
Even ter aanvulling op de 24-uur regel🙃

vorig jaar

Ik kolf zo'n 40/50 ml per dag (2x 10 minuten, 5 minuten per borst) en ik he ...
Er is via Facebook een groep van donor melk en daar staan regelmatig oproepen of kun je het aanbieden aan ouders die er via de melkbank niet voor in aanmerking komen. Zo heb ik al tijdens 2 borstvoedings avonturen meerdere donor kindjes mogen ondersteunen.

vorig jaar

Ben met 37 weken begonnen en kolf 2cc per keer ongeveer, heb besloten al mn spuitjes op te maken (pakketje van lactatiekundige gekregen) en dat het dan goed is. Nu iets van 14cc in de vriezer. Ik voeg het ook samen binnen 24u omdat ik naast 2,5cc ook 5 en 10cc spuitjes heb. Heb 1x de handkolf geprobeerd maar kreeg direct een tepel kloofje 🫠 dus dat laat ik lekker, vorige keer ook heel veel kloven gehad eerste 2 weken daar zal ik wel weer doorheen moeten. Nu dus gewoon weer lekker met de Hand en die 2cc vind ik dan ook echt prima dat ik dat eruit krijg. Ik neem mezelf voor, zolang het te doen blijft en ik krijg er nog colustrum uit is iedere cc meegenomen, maar niet koste wat het kost (straks druk genoeg met bv geven). Vorige keer heb ik 1x 10cc moeten bijvoeden omdat ze een ondertemp bleef houden na de bevalling. Mocht het niet nodig zijn, bv kan je echt overal voor gebruiken (zelfs in een badje) dus het kan nooit kwaad wat te hebben liggen in de vriezer. Succes!

vorig jaar

Ik kolf zo'n 40/50 ml per dag (2x 10 minuten, 5 minuten per borst) en ik he ...
Kan je ook niet bij je verloskundige aangegeven? Vorige keer zijn wij via onze verloskundige in contact gekomen met andere ouders voor juist het ontvangen van donormelk.

Reactie op Daani21

Kan je ook niet bij je verloskundige aangegeven? Vorige keer zijn wij via o ...
Ja, toevallig had ik het vorige week aan de verloskundige gevraagd. Echter gaf zij aan dat colostrum doneren niet zo makkelijk is als doneren van echte moedermelk. In Amsterdam (en andere grote ziekenhuizen in die regio) wordt het volgens mij wel gedaan, maar wij wonen in Midden-Limburg dus dat is voor ons niet echt te doen.. Verder gaf ze aan dat je via de zwarte markt kunt doneren, maar weet niet echt of mensen zomaar melk willen hebben van iemand zonder screening of dergelijke.. Vandaar dat ik er verder ook niet meer naar gezocht heb.

Reactie op Celiie

Er is via Facebook een groep van donor melk en daar staan regelmatig oproep ...
Ooh, ik zal eens kijken! Weet je toevallig of dit ook voor colostrum geldt, of alleen moedermelk? Op dit moment heb ik namelijk alleen colostrum wat ik kan doneren..

vorig jaar

Ooh, ik zal eens kijken! Weet je toevallig of dit ook voor colostrum geldt, ...
Zeker weten! Colostrum is nog veel waardevoller. Soms zijn er moeders die weten dat ze bijvoorbeeld wegens problemen met groei een dysmatuur of prematuur kindje gaan krijgen. Zeker met meerlingen. En vele zijn er dan echt dankbaar voor om wat in de vriezer te hebben uit vrees straks niet genoeg te maken zelf of dat het moeilijk op gang komt door de vroegere bevalling. Dan voeden velen toch liever bij met colostrum. Zo heb ik ook al eens een homoseksueel koppel meegemaakt die via de draagmoeder een kindje kregen en waarvan de draagmoeder absoluut geen borstvoeding wilde geven maar deze papa's dat wel graag wilden voor hun kindje. Dit was een prima oplossing. Dus zeker doen als je het anders weg doet, je kunt er velen blij mee maken en voor jezelf is het ook fijn. Het enige wat ik wel afspraken met mensen is dat ze het zelf kwamen halen en dat ze dan nieuwe zakjes of spuitjes voor mij mee brachten zodat ik het kosteloos kon blijven doen, want dat kan in d epapieren lopen anders.

vorig jaar

Ondertussen ben ik precies een week bezig met colostrum kolven met de hand. Moet zeggen dat ik aardig gedemotiveerd begin te raken, voor mijn gevoel komt er bijna niks uit. Ben zelfs nu een paar dagen 2x per dag aan het kolven, maar het lijkt niet meer te worden. Na een week heb ik nu 3 spuitjes van (in mijn ogen) bijna niks in de vriezer liggen 😅

vorig jaar

Reactie op May_2305

Ondertussen ben ik precies een week bezig met colostrum kolven met de hand. ...
Dat is echt een super opbrengst! Je productie komt pas op gang na de bevalling, dus dat het nu nog weinig is, is helemaal normaal. Ik ben ook een paar dagen bezig, bij mij wordt m'n tepel wel wat nat, maar geen druppel die eruit komt 😅

vorig jaar

Reactie op May_2305

Vergelijkbaar aan wat ik heb qua hoeveelheden! Maar ik snap je precies. Ik ben nu 2 weken bezig en ik vraag me ook af of het nog wel zin heeft. Als ik het 2x per dag doe krijg ik er na 2 dagen helemaal niks meer uit, en laatst liep het voor 2 dagen wat op ik hoeveelheid om vervolgens de derde dag weer helemaal terug te vallen naar amper een paar druppels. Ik heb te weinig melkklieren, dus voor mij is het sowieso de vraag of ik straks voldoende borstvoeding kan gaan geven, dus ik ben probeer mezelf voor te houden dat alles wat ik nu kolf mooi meegenomen is. Merk jij ook dat er steeds minder ‘vet’ in het colostrum zit? Waar ze eerder bij mij 50/50 waren als het even in de koelkast plat had gelegen (doorzichtig - geel) is het nu 80/20..

vorig jaar

Reactie op May_2305

Dat is al een super goede opbrengst! Stel je hebt een voeding nodig in een van de eerste dagen is zo’n spuitje echt voldoende, het maagje is nog zo klein. Alle druppels zijn mooi meegenomen maar het moet leuk blijven, ik zou daarom ook niet 2x per dag doen want dan gaat het extra tegenstaan. Gisteren heb ik ook een dagje overgeslagen omdat ik geen zin had, kijken wel weer vandaag of het lukt.

vorig jaar

Reactie op Daani21

Vergelijkbaar aan wat ik heb qua hoeveelheden! Maar ik snap je precies. Ik ...
Zo fijn om te lezen dat ik dus niet de enige ben met deze hoeveelheden. Dankjewel! Wat betreft het vet is mij eigenlijk nog helemaal niet zo opgevallen. Maar heb er ook niet mega goed op gelet moet ik eerlijk zijn ☺️

vorig jaar

Ik krijg ongeveer 3 druppeltjes op een lepel, heeft er hier iemand een tip of/hoe ik dit kan bewaren of in het spuitje kan krijgen? Of moet ik echt geduld hebben tot het hopelijk iets meer word?

vorig jaar

Reactie op BoBo29

Ik krijg ongeveer 3 druppeltjes op een lepel, heeft er hier iemand een tip ...
Je kan direct van de lepel Opzuigen met een spuitje, vanaf een lepel lukt ook ieder druppeltje meestal. Je kan dit In de koelkast bewaren en evt binnen 24u samenvoegen met een volgende kolf sessie, deze wel op dezelfde temperatuur laten komen dan kan het in hetzelfde spuitje, daarna in de vriezer