13 Reacties
3 dagen geleden
Ik gebruik altijd de formule 150xgewicht/aantal voedingen. Dus in dit geval 150x6/6=150. Dus zou de kleine 150 per fles mogen hebben.als ik jullie was zou ik komende tijd dan langzaam naar de 150 toe werken. Dus eerst 3 voedingen verhogen voor een weekje en kijken hoe de kleine daar op reageert. En daarna de rest ook verhogen
3 dagen geleden
Hi, ik kolf ook alles af! Ze kunnen van bv sowieso niet te veel krijgen. Wel hou je de rekensom aan die ook wordt gebruikt voor kv.
Lichaamsgewicht x 150ml / aantal voedingen. Bij jou zou dat 6x150/6 zijn, dan kom je dus weer uit op 150. Dit betekent dat je per voeding minimaal 150ml zou moeten geven.
Tuurlijk even afstemmen wat je kleine wil. Mijn dochter wil sommige dagen net iets minder en andere dagen weer wat meer. Als ze genoeg heeft, laat ze de fles los of stopt ze met zuigen.
3 dagen geleden
Reactie op KikiVos1
Ik gebruik altijd de formule 150xgewicht/aantal voedingen. Dus in dit geval ...
Dat klopt geloof ik niet helemaal de eerste maand is het x150 tweede maand geloof ik maal 130 derde maand x130.
Daarnaast denk ik dat de natuurlijke maaginhoud belangrijker is dan die formule.
Hier zijn we met borstvoeding nooit over de 120ml gegaan (zelf niet toen ze al 7/8maand was helaas stopte toen het fulltime kolven ivm nieuwe zwangerschap) bij onze vorige dochter en zijn we nu ook niet van plan als ze een flesje krijgt dan liever vaker kleinere hoeveelheid dan voor het gemak minder flessen en grotere hoeveelheid wat vaak word gedaan.
Overigens heeft onze oudste dochter kunstvoeding ook nooit in zo grote flessen gekregen als er aangeraden word maar hooguit 150 ml ineens.
Ons dochtertje nu krijgt af en toe afgekolfde melk bij op verzoek en drinkt dan geregeld even 20ml. Ze drinkt ook wel gewoon aan de borst.
3 dagen geleden
Op de site van la leche league (betrouwbaarste bron) is een formule te vinden, afhankelijk van leeftijd, gewicht en aantal voedingen. Gebruik ik zelf ook als leidraad maar het blijft ook wel afhankelijk van je baby. Mijn zoontje drinkt meestal iets meer.
https://www.borstvoeding.nl/afkolven-en-bewaren/hoeveel-melk-in-een-fles/
19 uur geleden
Reactie op maloou3
En deze nog belangrijker
Oh wauw maar dan zouden volgens mij wel echt heel veel kindjes overvoed worden als ik het soms lees!
Ik vind het zelf ook wel lastig wat ik straks moet meegeven voor de opvang aan voeding merk ik.. zat eerst te denken aan 110-120 ml maar als ik dit zie zou dat dus al heel veel zijn!
18 uur geleden
Wat een onzin! Kijk gewoon naar je kind. Wij hebben het samen gedaan met een kinderarts, lactatiedeskundige en kraamzorg. Allen gaven destijds in de kraamtijd al aan dat wij naar 90cc moesten omdat onze dochter te weinig binnen kreeg en honger kreeg. Als de tabellen hierboven zouden kloppen zou ons kind compleet overvoed moeten zijn. Ze weegt eerder te weinig dan te veel. Daarnaast bij teveel, spugen ze. Ga dus niet zomaar uit van een paar tabellen maar blijf naar je kind kijken of overleg met een arts.
Onze dochter drinkt maar 4 flessen maar wel x 180. Ik kan ook over de hele dag kleine flessen doen. Waarom zul je? Ze is nu hartstikke tevreden en krijgt eind van de dag dezelfde hoeveelheid binnen.