29 Reacties

8 dagen geleden

Reactie op Flowergirl1994

Hoi hoi, even een kleine update.. ik ben langs mijn werk geweest met mijn m ...
Wat fijn dat het allemaal meeviel en er een goed gesprek plaatsvond tussen jou en je leidinggevende. Wel raad ik aan om eerst je verlof op te nemen. Bij een ziektewet heb je allerlei plichten die je na moet komen en dit kan ervoor zorgen dat je niet helemaal kan genieten van je tijd met de kleine. Ouderschapsverlof heb je geen plichten en wordt er ook niks van jou verwacht door anderen

8 dagen geleden

Reactie op muisje15

Wat fijn dat het allemaal meeviel en er een goed gesprek plaatsvond tussen ...
Daar heb je zeker ook gelijk in! Ik heb het gister meteen in gedachten gehouden.. maar nu werd ik vandaag gebeld door de Arbo adviseur en zij hebben van mijn leidinggevende gehoord dat ik lichamelijk nog niet in orde ben. Zij heeft gevraagd of ik in staat ben om volledige dagen te werken. Ik moest hier wel eerlijk in zijn om te zeggen dat dit niet gaat lukken (mijn dochter in badje doen voor zo'n 5 a 10 minuutjes is al zwaar). Zij heeft een afspraak ingepland bij de arboarts om te beoordelen of dit zwangerschaps/bevallings gerelateerd is. Het is nu dus weer even afwachten!

6 dagen geleden

Je werk red het echt wel zonder jou, zou je echt niet druk maken om die toxic mensen en je lekker ziekmelden en het zo lang mogelijk rekken. Zou het ook lekker aandikken en zeggen dat je mentale klachten hebt gekregen van hoe er met je is omgegaan. Je moet echt schijt aan die mensen hebben, na de manier waarop ze jou behandeld hebben. Klinkt misschien heel heftig, maar hoe ze jou behandeld hebben vind ik ook heel heftig! En als ze elke dag bellen, geef je bij de bedrijfsarts aan dat het echt niet goed is voor je herstel en dat je een vaste belafspraak in de zoveel weken wilt, want het is echt niet gezond hoe ze dat doen. Vraag me zelfs af of je hier misschien niet iets mee kan met de vakbond ofzo, want vind het gedrag van je werkgever echt bizar!

6 dagen geleden

Ik ben het niet eens met (wat iemand hiervoor zei) dat je eerst je verlof zou moeten opnemen, met de reden dat je in die tijd geen verplichtingen hebt. Je ouderschapsverlof is juist bedoeld voor genieten van je tijd met je kind, en niet voor je eigen herstel. Daar is de ziektewet voor. En die verplichtingen vallen wel mee hoor (wel deels afhankelijk van je arboarts). Ik heb zelf ook in de ziektewet gezeten wegens mentale problemen na m'n eerste, en ik kreeg vooral opdrachten van de arboarts om bijv. 1x per 2 weken iets leuks met m'n partner samen te gaan doen, of juist een leuke dag voor mezelf in te plannen. Oftewel: dingen doen die energie opleveren. Tot zover de verplichtingen voor het eerste half jaar voor mij. Zij zijn er net als jij bij gebaat dat je zo snel en goed mogelijk herstelt. En zeker omdat je niet kunt werken omdat je moet herstellen zou het echt zonde zijn om daar je ouderschapsverlof aan op te maken. Lekker bewaren voor de tijd dat je daar echt van kan genieten. En dat kan ook altijd nog later bij een nieuwe werkgever overigens. En jou treft geen blaam naar mijn mening: als ze je gewoon goed behandeld hadden, was je waarschijnlijk nu gewoon weer aan het werk gegaan. Door je zo te behandelen snijden ze alleen maar zichzelf in de vingers...

6 dagen geleden

Als ik je een advies mag geven (ben zelf HR adviseur), dan kun je het beste jezelf ziek melden aansluitend op je verlof. Je werkgever kan je dan ziek melden adhv van het vangnet systeem (ziekte na zwangerschap) en zij krijgen dan ook een ziektewetuitkering van het uwv. In deze situatie zijn beide partijen “beter” af. Ga je eerst vakantie oid opnemen, dan is het lastig om gebruik te maken van het vangnet systeem.

5 dagen geleden

Reactie op Lore_A

Je werk red het echt wel zonder jou, zou je echt niet druk maken om die tox ...
Ik heb er oprecht ook veel stress van gehad. Bij de bedrijfsarts ga ik ook alles aangeven vanaf het begin van mijn zwangerschap tot nu. Als ik er zo over nadenk heb ik ook totaal niet genoten van het zwanger zijn en vind dat toch wel heel jammer. Ben benieuwd wat de bedrijfsarts ervan gaat vinden.

4 dagen geleden

Reactie op JN1316

Ik ben het niet eens met (wat iemand hiervoor zei) dat je eerst je verlof z ...
Dat was in eerste instantie ook het eerste wat ik dacht: eerst zorgen dat ik herstel tijdens de ziektewet en daarna optimaal genieten van de kleine meid in mijn verlofweken. Andere kant snap ik ook wel dat het heerlijk is dat je dan niet constant gebeld wordt aangezien dat hier regelmatig gebeurd (elke week door de arbo, en zo'n 1x in de 2/3 dagen door werk). Maar mijn verlofweken gebruiken bij een nieuwe werkgever? Die weken moeten binnen 1 jaar gebruikt zijn toch?

4 dagen geleden

Reactie op DaisyL88

Als ik je een advies mag geven (ben zelf HR adviseur), dan kun je het beste ...
Dank je wel voor het advies! Dit heb ik verder nooit geweten tot vandeweek. Als het goed is, is dat ook de reden dat zij zo snel een afspraak bij de bedrijfsarts hebben gemaakt aangezien ik nu nog met zwangerschapsverlof ben.

4 dagen geleden

Reactie op Flowergirl1994

Dank je wel voor het advies! Dit heb ik verder nooit geweten tot vandeweek. ...
Graag gedaan! Nog een laatste tip: laat vooral merken dat het je lichamelijk niet lukt om het werk te doen. Als je vooral de wijze waarop je bent behandeld benadrukt, dan kan een bedrijfsarts meer gaan neigen naar een conflict situatie. En dan kan de conclusie worden getrokken dat je niet ziek bent. Dat het meespeelt kun je natuurlijk aangeven, maar het lichamelijke deel is het belangrijkste. Vergeet overigens niet dat er op een gegeven moment verlangd kan worden dat je gaat re-integreren. Als de bedrijfsarts dit adviseert, dan moet je dit in principe ook opvolgen. Succes in ieder geval!