31 Reacties
10 dagen geleden
Onze eerste heeft wel eens een speentje gehad, alleen in de eerste 3 maanden ofzo. Die had er toen af en toe behoefte aan, maar bijna niet en ook al heel snel niet meer. Onze dochter is inmiddels 8 weken, gebruikte in het begin wel mijn pink om op te zuigen maar een speen snapte ze niets van. De zuigbehoefte heeft ze inmiddels niet meer dus nu zonder speen en pink
10 dagen geleden
Wij gebruiken geen speentje bij zowel mijn oudste van 2 en nu de jongste van 8 weken. We sussen de jongste soms met onze vinger als ze zuigbehoefte heeft. De oudste is gaan duimen. Gisteren was ik erg moe en heb ik toch een speentje geprobeerd bij de jongse,, maar die pakte ze niet haha. Ik denk inmiddels te gewend aan zonder.
Je leest zo veel verschillende theorieën over speen vs duimen. Zelf vind ik het duimen wel fijn, ze kan zichzelf daar goed mee troosten en 90% van de kindjes stoppen er ook mee voordat ze 4 zijn. Ik heb zelf vroeger ook geduimd.
Speentje is fijn als ze veel zuigbehoefte hebben. Maar ik ben bang dat ik hem veel te veel zou geven, dat is wat ik om me heen vooral zie. En dat is dan vooral voor de behoefte van de ouders (lekker stil kindje) en niet omdat het kindje die zuigbehoefte echt heeft.
10 dagen geleden
Reactie op Daph90
Niet ieder kind pakt een speen inderdaad, hoeft ook echt niet per se! Onze ...
Herkenbaar. M’n oudste geen speen, knuffel of duim en m’n jongste heeft gewoon veel meer zuigbehoefte en net wat je zegt met die voedingen is hier dus ook.
Nu is hij acht weken en wordt die zuigbehoefte minder dus wel aan het afbouwen. Meer omdat het ook ideaal is niet altijd achter die speen aan te hoeven. Alleen savonds nog wel eens nodig nu
10 dagen geleden
Ons zoontje van ruim 2 ook nooit een speen gehad. Vind troost in z'n lievelings knuffel, en toen hij kleiner was kon ik hem troosten met een fles( melk, of lauw warm water als ie dan maar even dan fles momentje had) dit ging perfect. Nu een zoontje van 7 weken die alleen soms in de avond met krampjes even een speentje wil ter verlichting, verder met slapen helemaal niet nodig dus denk dat hij ook speen vrij kan blijven! De oudste heeft nooit geduimd trouwens, baby tot nu toe ook niet!
9 dagen geleden
Ons eerste zoontje wou geen speentje , elke vorm maat en merk geprobeerd... maar heeft ook nooit op zijn duim gezuigd, enige nadeel was als hij begon te wenen bijvoorbeeld in de winkel ik hem steeds moest er uit halen om te troosten
9 dagen geleden
Onze dochter heeft wel een speen gehad maar ging ook duimen. Al heel snel ook.
Maar speen wilde ze ook niet meer na ongeveer 6 of 7 maanden.
Duimen heeft ze nog wel lang gedaan. Nu net gestopt. Ze is 2 jaar en 3 maanden.ongeveer een maand geleden had ze haar handje verbrand, ook een plekje op haar duim. Super zielig. Ze moest een paar dagen een verbandje om. Daarna was ze dus wel gestopt met duimen dus dat was een voordeel.
Overigens hier nooit problemen gehad met borstvoeding door speen. de tweede heeft ook een speen, al vanaf de 2e week
5 dagen geleden
Onze oudste ook op advies van de kraamzorg geen speen gegeven en sindsdien wilde ze die ook niet. Ook altijd heel tevreden en rustige baby geweest dus ook niet nodig gehad. Ze heeft toen haar duim ontdekt en ik vond dat fantastisch. Het afleren zien we t.z.t. wel weer maar nu heeft ze altijd haar duimpje bij zich, ze is nu bijna twee en ze gebruikt haar duim amper nog maar vooral als baby had ze de duim voor het in slaap vallen en als ze ‘s nachts wakker werd kon ze zo verder slapen met haar duimpje. Hoefden wij er niet voor uit bed. Ik vind het ideaal haha! En nu onze tweede dochter van 10 weken ook weer aan de duim. Ook zij is een rustige en kalme baby dus dan wil ik haar niet forceren met een speen als ze dat niet nodig heeft
5 dagen geleden
Reactie op AnnieFannie
Op zich lijkt een duim me ook wel wat praktischer, want dan hoef je niet st ...
Een duim kan je lastiger afleren, een speen kan je weggooien of afpakken, een duim niet die blijft zitten
één dag geleden
Doordat tongriempje vastzat kon ons meiske niet goed de fles vacuüm zuigen en al helemaal niets met een speentje. Zij en ook wij hebben geleerd om op een andere manier rustig te worden. Ze is nu 8 weken en we geven haar nu ook geen speentje meer. Wel zoekt Ze soms haar duimpje. Ik ben benieuwd of ze gaat duimen. We zullen wel zien. Ik ben iig blij dat ze geen speen heeft. Bij de 1e hel om t af te leren.