19 Reacties
5 dagen geleden
Geef je borst of flesvoeding? De formule om dat te berekenen is 150×gewicht/door aantal voedingen die hij op een dag krijgt. Maar daarnaast is ook ieder kindje anders en zo lang hij genoeg plasluiers op een dag heeft en netjes zijn -2 lijntje blijft volgen zou ik me voor de rest niet zo ongerust maken.
5 dagen geleden
Ik snap dat je je zorgen gaat maken of vragen gaat stellen. Zolang je kindje een groei doormaakt en goed drinkt is er eigenlijk niks om je zorgen over te maken. Baby's zijn nou eenmaal niet allemaal dezelfde, ik heb genoeg verhalen van baby's die het cb te dik vond en waar tegen gezegd werd om minder te voeden. Maar zo werkt het niet we zijn geen grafieken en tabellen maar echte mensen en elk mens is uniek.
Ons zoontje is 12 weken hij weegt 4,5 kilo en is 61 cm. Klinkt als een lange dunne baby maar hij ziet er gewoon normaal uit en is vrolijk en plast en poept gewoon. Hij slaapt sinds kort ook de nachten door maar ik laat hem. Hij heeft het vast nodig denk ik dan en als hij honger heeft dan laat hij zich zeker horen. En zo ook met alle baby's.
Maak je niet te druk lieve mama, geniet ervan je doet het goed en je kindje ook🌸
5 dagen geleden
Onze dochter is met 11 weken ook ongeveer vier kilo en tegen ons wordt door het cb zolang ze goed drinkt en goed plast en poept is er niks aan de hand. Ze volgt op haar manier de curve en die laat een stijgende lijn zien.
5 dagen geleden
Hallo
Hier ook een kleintje. Morgen 10 weken en vandaag 3820 gram.
Ze krijg 6x 90 ml voeding en dit is ook voldoende voor haar gewicht. Meer krijgt ze ook niet op.
Zolang ze elke week aankomt , haar eigen groeilijn volgt, tussendoor wakker en alert is zou ik me geen zorgen maken.
4 dagen geleden
Hier ook een zoontje van rond de 3800 gram met 9+4 weken.
× Krijgt hij borstvoeding of kunstvoeding?
Want bij ons was het zo dat hij waarschijnlijk niet genoeg binnen kreeg van mijn borstvoeding, waardoor we nu zijn overgegaan naar kunstvoeding. Hierdoor laat hij echt steeds meer groei zien
zien en heeft ineens meer trek.
× Zwemmen (na de vaccinaties doen wij dat pas)kan gewoon. Als hij gewoon goed blijft groeien etc.
× Snap dat ze liever niets willen overslaan, maar slaap is natuurlijk ook hard nodig om te ontwikkelen.
Hij is verder wel gewoon alert? Want ook hier merkten wij na het starten van kunstvoeding een meer alerter en wakkere baby.
4 dagen geleden
Ja hoor, hij is onwijs alert als hij wakker is; beetje een fomo-baby. Ik geef borstvoeding en de lactatiekundige komt binnenkort langs. Ik heb voeding genoeg, maar hij heeft soms gewoon wat moeite met drinken. Krijgt voor het slapen gaan ook een flesje gekolfde melk in plaats van live voeding. Dat gaat wel wat beter, maar hij blijft het gewoon lastig vinden. We zijn wel naar de 2-speen terug gegaan omdat hij met de 1-speen (avent) soms maar 40-60 cc op de avond dronk. Nu is dat meer 80-100. Voelt toch een stuk beter als hij dan 6 uur achtereen slaapt daarna.
Qua groei maak ik me niet perse zorgen. Mijn man is ook zeker geen twee meter en ik heb zelf ook altijd het -2 lijntje gevolgd. Hij is ook twee weken te vroeg geboren. Ik baal soms van alle mensen die er iets van vinden en goedbedoelde raad geven (hij drinkt gewoon niet meer, kan moeilijk een trechter op die jongen zetten…). Of de dingen waarbij een wat grotere baby gewoon minder kwetsbaar is; het maakt je als first time mom gewoon wat onzeker
4 dagen geleden
Reactie op Appeltaartjes
Ja hoor, hij is onwijs alert als hij wakker is; beetje een fomo-baby. Ik ge ...
Ahh nou super fijn toch?! Dat is het belangrijkste, hoe hij is, tevreden, alert etc.
Ik snap het wel dat je baalt inderdaad. Hier wordt ook vaak gezegd, is hij net geboren? Nu nog steeds... soms vervelend, maar als je dan zegt hoe oud hij echt is...
Je kunt hem zeker niets dwingen en je doet je uiterste best!! Gewoon zo doorgaan, want je doet het goed mama!
4 dagen geleden
Hier ook een kleine baby. Bijna 12 weken en nog geen 5 kilo. Mensen moeten hier ook altijd iets van zeggen merk ik: "oh wat is ze nog klein!". Ze draagt voornamelijk maat 56 nu, maar sommige kleding in maat 50 past ook nog. Wel zag ik dat je schreef dat jullie zoontje ook vaak poept. Ons meisje poept wel 5x op een dag. Bijna elke luier is een poepluier. Heb dit ook aangegeven bij het CB, maar die wuifde het wat weg had ik het idee. Maar ik denk zelf ook dat ze daarom iets minder (snel) groeit?
4 dagen geleden
Gister toevallig op het CB gevraagd wanneer je mag babyzwemmen omdat ik de 22weken prik heb gehad mag ze gewoon al zwemmen😊
Hier gaan we dus gewoon zsm babyzwemmen!
Mijn dochter is ook klein maar bij ons op het cb zeggen ze eigenlijk niks ze krijgt 5x170 aangeboden waarvan ze tussen de 100/140 opdrinkt ze groeit gewoon alleen ligt ze onder het gemiddelde nu bijna 9 weken 4,2 kg 53cm
Hier slaapt ze van 22.00 tot 05.45 zeiden ze gister ook niks van dus denk dat het ook verschilt per cb..zou vooral je eigen gevoel volgen als hij honger heeft meld hij zich wel.
Waar ik wel tegen aan loop is dat ik gewoon geen wintermuts voor haar vind die past alles is 10maten te groot, Dus mocht iemand een tip hebben is t zeer welkom😊
4 dagen geleden
Reactie op BoBo29
Gister toevallig op het CB gevraagd wanneer je mag babyzwemmen omdat ik de ...
Dat mutsenprobleem is heel herkenbaar.
Ik kreeg als tip om de bamboo mutsen van de Hema te proberen en ik ben er heel blij mee! Deze blijven mooi in model, zakken niet voor haar ogen of vallen van haar hoofd.
On topic:
Hier ook een kleine dame, vooral een slanke dame eigenlijk. Ze is geboren met 36 weken en 2880 gram, inmiddels 11 weken oud en 4520 gram. Ik ben een paar weken geleden naar het consultatiebureau geweest voor advies i.v.m. reflux, daar werden vooral 'standaard' adviezen gedeeld en bevestigd wat we al goed deden. Dat is ergens fijn om te horen, maar hielp niet genoeg, anders had ik geen advies gevraagd. Een aantal weken later (bij 10 weken) kwamen we voor de vaccinaties en werd ze gewogen/gemeten en vonden ze daar dat ze niet voldoende was gegroeid en namen ze de reflux serieuzer. Ik maakte me zelf eigenlijk geen zorgen om haar gewicht/groei (we wegen thuis ook), maar wel om de reflux. Daar hebben we nu een aangepast voedingsadvies voor gekregen en sindsdien blijft de voeding beter zitten en lijkt ze ook iets sneller te groeien in gewicht.
Ook kregen we trouwens daar het advies om haar 's nachts max. 5 uur te laten doorslapen. Dit ging bij mij het ene oor in en het andere uit, ze melden zich echt wel wanneer ze trek hebben en zolang je overdag voldoende voeding erin krijgt hoef je 's nachts echt geen fles erin te forceren.
4 dagen geleden
Hier een meisje die op dr eigen lijntjetussen -1 en -2 zit, maar ze volgt echt perfect haar eigen lijntje en ik ben zelf ook klein. Ze is geboren met 39+5, 3 kilo en 49 cm. Inmiddels is ze 8 weken en voor het weekend woog ze net geen 4 kilo en is ze een kleine 52 cm. Ik ‘schrik’ soms wel als ik zie hoe snel andere baby’s groeien maar zolang ze op haar eigen lijntje zit vind ik het prima. Wij mogen er sinds deze week 7/8 uur tussen laten ‘s nachts. Helaas voor ons heeft ze daar nog geen zin in en komt ze wel een keer in de nacht.
3 dagen geleden
Zolang hij gewoon zijn eigen lijntje volgt is er niks om je zorgen om te maken , je hebt nu eenmaal grote en kleine kindjes...
Rota vaccin kan wat diarree veroorzaken.
Ik lees in eerdere reacties dat hij ook gewoon tevreden en alert is...
Hier vragen ze ook regelmatig of ze wel goed bijkomt en ik dan nog steeds bv geef , maar zeg dan gewoon dat ze perfect haar lijntje volgt wat ook zo is , ze is wel al iets zwaarder met 4645gram maar ik krijg ook nog vaak in het openbaar te horen ooh wat een kleintje nog , dikke proficiat en verbazing als ik zeg dat ze al 9 weken is... maar ik geniet er gewoon van dat ze nog zo klein is 🥰