68 Reacties

één maand geleden

Hier ferritine van 3 en HB van 4😅 dat is voor nu injecties, medicatie én infuzen

één maand geleden

Ik heb laatst ook bloed laten prikken en kreeg ook te horen dat het aan de lage kant was. De gynaecoloog (ik ben medisch) maakte zich niet al te veel zorgen. Wel kwam ze met het advies om Floradix in te nemen, soort van ijzerdrankje. Binnenkort weer opnieuw laten prikken! Dit is voor mij mijn eerste kindje en die extreme vermoeidheid is herkenbaar. Dagen dat ik alleen maar in bed lig en nergens zin in heb. Een gesprek met de huisarts kan geen kwaad. Wellicht kan zij/hij jou geruststellen zodat je kunt genieten van de laatste loodjes. Je kunt dit!❤️

één maand geleden

Vervelend dat je zo laag zit. Ik slik zelf floradix voor mijn ferratine even dubbele dosering weer dan voel ik mij altijd weer snel een heel stuk beter! Het is vloeibaar dus word snel opgenomen en geeft geen bijwerkingen tot in tegenstelling van sommige ijzertabletjes.

één maand geleden

Ik ben zelf ook echt extreem moe met periodes al de gehele zwangerschap. Mijn ferritine was bij de laatste meting 7. Mijn verloskundige gaf aan dat dit een normale waarde is tijdens je zwangerschap. Wanneer je niet zwanger zou zijn, is het wel te laag. Zo is het mij in ieder geval verteld. Ik heb mijzelf er eigenlijk ook verder geen zorgen meer over gemaakt nadat zij dit vertelde.

één maand geleden

Mijn ferritine was ook ineens erg laag ja. En als die zakt, volgt je HB later vaak vanzelf. Toen ik zag dat mn ferritine zo laag was, ben ik zelf vast begonnen met floradix (kun je kopen bij de drogist) icm vitamine c 2x per dag, en een vitamine B met folaat 1x per dag. Draagt allemaal bij aan je ijzer aanmaak. Mijn bloed is nu ook opnieuw geprikt omdat mijn HB, toen ik bij de verloskundige aangaf dat ik ook flink klachten had, bij de vingerprik meting ook ineens te laag was. Terwijl die 3wk geleden nog goed was. Kan snel gaan dus. Dus hou jezelf goed in de gaten. Volgens mn vk mag je sowieso floradix of ijzerbiglycinaat (te koop bij Holland & Barrett bijv) slikken om je ijzerwaarden wat te helpen. En ijzerrijke eten natuurlijk :)

één maand geleden

Hier ook lage HB en ferritine waardes evenals vitamine b13 en vitamine D. Ik werd 2 dagen na het bloedprikken gebeld met advies om NU aan de supplementen te gaan (slikte ik al maar dus dosis ophogen) want voel me de laatste tijd echt verrot plus met zulke lage waardes hakt bevalling er onwijs in. Over 2 weken gaan ze opnieuw bloedprikken om te kijken of het gestegen is (dus bijhouden). Ik zou iig dagelijks nano ijzer gaan slikken!

één maand geleden

Reactie op Manon2001

Hier ferritine van 3 en HB van 4😅 dat is voor nu injecties, medicatie én i ...
Jeetje dat is inderdaad echt laag. Kan me ook voorstellen dat je je waarschijnlijk niet top voelt. Sterkte!

één maand geleden

Dank voor de reacties allemaal! Ik ben inderdaad wel gewoon op eigen houtje gewoon maar van die ijzer bisglycinaat supplement gaan nemen en ik probeer nog wat extra op mijn voeding te letten. Hoewel wij vrijwel iedere dag groente eten en ook zeer regelmatig (rund)vlees en ik eet ook iedere dag wel noten... Maar nu maak ik voor mezelf extra salades voor lunch of tussendoor met bijvoorbeeld spinazie en linzen en dat soort dingen (is mijn man niet gek op dus dat eten we niet zo vaak maar schijnt wel veel ijzer in te zitten). Wat ik hier ook in reacties lees: de bevalling komt er straks ook aan en die kost veeeeeeeeel energie plus je verliest tijdens/direct na de bevalling veel bloed. Dus dan gaat het nog verder zakken. Ook weet je nu al dat je dan weinig gaat slapen dus ik zou graag willen zorgen dat ik zo fit mogelijk aan de start sta als het zover is! Mijn eerste bevalling duurde van eerste weeën tot geboorte zo'n 36 uur.l en had mij toen ook volledig uitgeput. Stel dat ik weer zo'n lange bevalling heb... 😅😅😅 Mijn Hb is overigens ook nooit erg hoog geweest. Zit meestal ongeveer op 7. Ik ben erg benieuwd wat daar met prikken uit zal komen, komende week. Wel ben ik dan dus al een week aan de ijzersupplementen dus misschien niet helemaal eerlijk beeld, maar goed.

één maand geleden

Ik heb nu 3x bloed geprikt bij ongeveer 10, 20 en 30 weken en mijn ferritine is ook enorm gezakt van 66, naar 22, naar nu 15. Vorige keer heb ik ijzer tabletten gekregen die ik 2x per week moet nemen, de verloskundige gaf toen aan dat het normaal is dat je ferritine tussen week 24-28 heel erg zakt, je bloed is dan het dunst tijdens de zwangerschap. Ze wilde toch dat ik preventief bij ging slikken (van de apotheek), maar het is nu dus wel nog meer gedaald. Heb volgende week weer een afspraak dus ben benieuwd wat ze zegt, maar als ik de waardes hier lees van sommigen vind ik het wel bijzonder dat er bij sommigen nog niet echt is ingegrepen en bij mij wel😂

één maand geleden

Ja, ferritine zakje naar 26 toen 13 en toen 2.22, hb zakte naar 6,2 en viel constant flauw. Ijzerinfuus gehad (ik slikte al supplementen maar neem het niet op) en 2 weekjes goed gevoeld en nu zakt het weer met een rotgang naar beneden, hb blijft ook maar dalen. Echt doodmoe

één maand geleden

Mijn ferritine was ook wat lager, waarde 22, en mijn gynaecoloog heeft ijzertabletten voorgeschreven die ik 2 keer per week kan innemen. Hij gaf aan dat hij dit adviseert aangezien ik over een aantal weken nog moet bevallen en je dan zoveel mogelijk wil voorkomen dat er sprake is van bloedarmoede. Net als wat ymsvw aangeeft, verbaast het mij ook dat er dames zijn met nog veel lagere waardes die niks krijgen.

één maand geleden

Ik heb van de week een infuus gekregen. Maar wel pas nadat mijn internist deze aanbood als de gyneacologie zou weigeren. Liep al maanden te klagen dat ik me zo uitgeput voel, extreme rusteloze benen heb en zin in krijt eten. Maar het ziekenhuis prikt geen ferritine. Internist wel, en die heeft dus de boel in werking gebracht. Maar dat ging dus niet vanzelf.

één maand geleden

Is het bij jullie standaard dat er weer bloedgeprikt wordt? Ik heb alleen rond 12 weken gehad en vorige week een vinger prikje bij verloskundige zelf. Maar volgens mij is dat alleen de hb waarde?

één maand geleden

Reactie op StR3

Is het bij jullie standaard dat er weer bloedgeprikt wordt? Ik heb alleen r ...
Bij mij moest er rond 28-29 weken geprikt worden ivm rhesusfactor. En dan pakken ze direct wat basiswaarden mee, zoals je ijzer en suiker. Maar als je klachten hebt kun je denk ik ook zelf om onderzoek vragen, je verloskundige kan ook bloed afnemen en opsturen voor onderzoek naar Saltro.

één maand geleden

Hi dames, hier ook bloed geprikt meerdere keren, ook na ijzertabletten- ferritine van 6. Ik heb nu hele sterke episodes van flauwtes gehad (ook in combinatie met lage bloeddruk), advies was rustig aan doen… 😄

één maand geleden

Ik heb dat ook. Ik moet elke dag een ijzertablet nemen die de arts heeft voorgeschreven

één maand geleden

Mijn ferritine gehalte bleek erg laag te zijn, bij suikertest. Daar heb ik toen pillen voor gekregen. Toen ik onlangs in het ziekenhuis werd gecontroleerd op zwangerschapsvergiftiging, bleek het nog lager dan voorheen. Met een HB van 5,7. Ik krijg nu eens per week een ijzerinfuus en moet de medicatie blijven slikken. Dus hopelijk voel ik me gauw weer wat beter. Flauwtes in combinatie met lage bloeddruk vind ik wel heel heftig. Kan bijna niets en wil nog zoveel. 🙈 Ik las op internet dat een ijzertekort ook voor moodswings en zo kan zorgen. Dus wellicht dat je je daarom wat emotioneel voekt. Mijn VK is hier niet echt bij betrokken, dit wordt op het ziekenhuis bijgehouden. Ben wel doorverwezen door de VK.

één maand geleden

Hier ook erg bekend met laag hb en ferritine. Je ferritine gehalte omhoog krijgen is niet zo heel gemakkelijk want dat is je namelijk je ijzervoorraad. Het duurt wel even voor het omhoog gaat. Ik weet dat nano ijzer erg goed helpt als je hb ook laag is. Tijdens de bevalling verlies je sowieso bloed dus zakt je hb en ferritine sowieso. Dus is het wel verstandig om er iets mee te doen.

één maand geleden

Reactie op StR3

Is het bij jullie standaard dat er weer bloedgeprikt wordt? Ik heb alleen r ...
Ik moet bij zwangerschap altijd rond de 27 weken nog eens bloed laten prikken omdat ik rhesus negetaief ben. Dan moeten ze checken of de baby positief is en eventueel moet ik dan nog een of andere injectie zodat ik geen antistoffen aan zou gaan maken. Vandaar :) Dan nemen ze gelijk dit soort waarden mee in het onderzoek.

één maand geleden

Ik ben nu 30 weken zwanger en mijn ferritine is nu 9, hb ook aan de lage kant. Ik ga maandag even bellen. (Vrijdag middag geprikt) De vermoeidheid etc viel mee maar sinds 2 dagen ben ik gesloopt.