68 Reacties
3 maanden geleden
Reactie op Dee89
Oh wat typisch! Ja, ik herken helemaal wat jij schrijft ook. Hmm.. Hier ind ...
Kan het wel natuurlijk, maar ik heb juist niks met taal, zo onlogisch en zinloos... boeie of je iets met een d, 't of dt schrijft enzo... Vroeger touwens ook faalangst t.a.v. mondelinge overhoringen, spreekbeurt, beurt krijgen om te lezen, toneel enzo. Toetsen op papier geen probleem.. Vind veel dingen die veel anderen grappig vinden helemaal niet grappig....
Mijn moeder heeft het ook en één van mijn zoontjes waarschijnlijk ook, maar bij jongetjes merk je het dus wel eerder...
3 maanden geleden
Reactie op Dee89
Thanks! Ik ben inderdaad al begonnen met ijzer bisglycinaat (icm vitamine c ...
Tja, bij slimme meisjes is het dus goed opletten en als ze het zou hebben wat dan? Weet ik eigenlijk ook niet.
Op de basisschool ging het allemaal wel goed, behalve spreekbeurten van de zenuwen. Viel niet echt buiten de groep ofzo, deed ik volgens mij wel mijn best voor, want zo voelde het niet. Snel denken, te snel praten en beweeglijk was het enige wat je had kunnen merken. Had ook een snelle stofwisselingen. At veel maar was dun.
Eind basisschool ofzo had ik het gevoel dat ik geadopteerd was, voelde me anders🥹😂. Toen ik naar het VO ging besloot ik een grotere mond op te zetten om erbij te blijven.
Mijn zoontje die het zou kunnen hebben liep altijd met mondeling taalgebruik en AVI lezen ver voor, de rest waar concentratie voor nodig is gaat moeilijker. Bij hem inderdaad cijfertjes.
3 maanden geleden
Hier toevallig vandaag te horen gekregen dat mijn hb en ferritine tijdens de laatste keer bloedprikken (dat was rond de 12 weken) al laag was en dat ze dit graag opnieuw wilden checken. Dit is mij nooit verteld terwijl ik al maanden klaag over extreme vermoeidheid, zwakte en flauwtes.. Denk dat het fout is gegaan omdat ik kort na de uitslag van die bloedtest medisch ben geworden en de communicatie tussen de verloskundige praktijk en het ziekenhuis misschien niet helemaal goed is verlopen.
Vandaag opnieuw moeten prikken en de waardes zijn weer wat gedaald. Hb 6.1 en ferritine 6. Morgen moet ik terugbellen en ik verwacht dat ik ook aan de ijzersupplementen mag. Ik hoop zo dat ik nog wat aansterk voor de bevalling.
3 maanden geleden
Vanochtend gebeld door de verloskundige dat mijn ferretine en hb blijven dalen. Ondanks dat ik al 7 weken ijzertabletten slik . Eerst die van de H&B en sinds een halve week ferrofumeraat. Als het over 2 weken niet gestegen is, gaat het toch een ijzerinfuus worden omdat ik het blijkbaar niet goed opneem. En langzaamaan richting een indicatie voor de bevalling ga met deze lage waardes.
3 maanden geleden
Reactie op mdl89
Vanochtend gebeld door de verloskundige dat mijn ferretine en hb blijven da ...
Ijzertabletten worden inderdaad niet goed opgenomen door ons lichaam. Ik zou eerder kijken naar ijzerbisglycinaat of nano-ijzer. (Al weet ik niet of je dat laatste mag gebruiken tijdens zwangerschap dat zou je dan moeten checken).
Daarnaast is het advies om koffie,thee en melk zoveel mogelijk te laten staan. Ijzerbisglycinaat in combinatie met vitamine c.
En veel groene groentes, peulvruchten en(bereid) rood vlees te eten.
3 maanden geleden
Mijn hb was verlaagd, inmiddels hersteld naar rond de 7.5, maar mijn ferritine is van 6 naar 12 gegaan. De verloskundige zegt dat het een verdubbeling is, dus mooizo. Maar ik vind een verschil van 6 (terwijl de referentiewaarden volgens het lab 15-204 zijn) vrij klein, aangezien ik al 2 maanden elke dag ferrofumaraat 200mg slik. Ik ben heel vermoeid, last van flauwte en duizeligheid en heb mijn angst uitgesproken dat mijn waardes na de bevalling weer zullen zakken en de klachten zullen aanhouden/vergergeren. Ik ben inmiddels 36 weken en het advies van de verloskundige is de ferro blijven gebruiken. Ik had gedacht/gehoopt op een ijzerinfuus om de voorraad nog wat te kunnen verhogen voor de bevalling. Met dit tempo is mijn ferritine 15 als ik uitgerekend ben, en als ze vroeg komt is t wss nog steeds 12..
3 maanden geleden
Reactie op feyre
Wat zegt de VK als je om een infuus vraagt?
Dat het niet nodig is, omdat de waarde verdubbeld is.. ik heb volgende week weer een afspraak en zal het dan toch nogmaals benoemen, want met deze klachten een bevalling en de kraamtijd ingaan vind ik een vervelend idee, zeker als een ijzerinfuus mogelijk wel de ferritine toch even een boost zou kunnen geven. Maargoed, misschien zie ik een ijzerinfuus nu onterecht als een soort quick fix / wondermiddel 😅🤷♀️
3 maanden geleden
Reactie op Amaliya
Ijzertabletten worden inderdaad niet goed opgenomen door ons lichaam. Ik zo ...
Ijzerbisglycinaat doet helaas niks voor mij. Na 7 weken slikken daalde het enkel meer. Ook met eten en drinken aanpassen geeft bij mij geen effect.Hoop is nu gericht op de ferrofumeraat in hoge dosering, maar ik verwacht er weinig van. Ik hoop van harte dat een ijzerinfuus vooraf een optie is. Vrijdag moet ik weer prikken en ga er bij de vk wel op aandringen. Beter vooraf al wat sterker dan alles achteraf proberen te repareren.
3 maanden geleden
Reactie op GLWD
Dat het niet nodig is, omdat de waarde verdubbeld is.. ik heb volgende week ...
Ik hoop dat je het er doorheen krijgt. Snap niet zo goed waarom ze ons zo laten bungelen als de waardes al maanden niet goed zijn en het effect van eten en supplementen minimaal is.
3 maanden geleden
Reactie op GLWD
Dat het niet nodig is, omdat de waarde verdubbeld is.. ik heb volgende week ...
Zou het zeker nog eens benoemen, uiteindelijk heb je zelf ook iets te zeggen natuurlijk.
Zelf heb ik er twee gehad (infusen), merk er nu nog niet zoveel van. Kan twee weken duren, daarom zou ik het nog eens navragen. Omdat je al iets verder bent.
3 maanden geleden
Reactie op GLWD
Mijn hb was verlaagd, inmiddels hersteld naar rond de 7.5, maar mijn ferrit ...
Ja vervelend he! Ik vind het ook vooral spannend met het oog op de bevalling en mijn energieniveau in de kraamperiode. Ik ga daar nog wel over in gesprek denk ik. Voor nu lijkt de ijzerbisglycinaat gelukkig wel wat voor mij doen. Ik voel me in ieder geval wel wat beter... Denk dat het net de scherpe randjes eraf haalt.
3 maanden geleden
Mijn hb is 6,7 en ferritine maar 6.
Verloskundige vind het prima. Wel iets lager maar niet schokkend. Hoef niks te doen.
Ben zelf ook wel moeier dan bij mijn eerste zwangerschap. Maar dat komt ook deels juist omdat er een kleintje rondloopt, die kosten ook energie.
Ik zou je hb even afwachten. Maar als je twijfelt gewoon je huisarts bellen!
3 maanden geleden
Hb waarde 6.9 en ferritine 5.9.. krijg nu ijzertabletjes ofwel ferrofumeraat. Ben benieuwd wat het doet. Ben deze zwangerschap een stuk vermoeider dan bij de 1e maar dat komt ook grotendeels door een peuter van 3 die nogal veel energie kost. Hoop dat het tegen de bevalling iets beter is..
3 maanden geleden
Hb waarde 8.1, ferritine 9.8.. ferritine was een poos geleden al iets verlaagd, 13.8, maar ondanks gebruik van ijzertabletjes (ferrofumeraat) toch verder gedaald. Ik moet ze nu dagelijks nemen + vitamine B12 (eten gaat heel slecht bij mij) en rond week 36/37 nog eens ferritine checken (ben nu 33 weken).
3 maanden geleden
Hier een hb van 6,8 en een ferritine van 1. Verloskundige in zkh maakt zich geen zorgen dus hoef niets te doen.