41 Reacties
één maand geleden
Onze baby is niet geholpen, tongriem is ook gecheckt door verloskundige en lactatiekundige maar ik heb toch het gevoel dat er iets niet klopt..
Onze dochter drinkt alleen het toeschietreflex weg, daarna lukt het haar niet om de borst goed leeg te drinken terwijl er echt wel genoeg melk is. Ze blijft dan zoeken, hapt aan zuigt 2/3 keer en laat weer los en zo gaat het dan door. Ze trekt daarbij ook aan de tepel. Ze heeft na het drinken ook witte lipjes/blaartjes. Ze is nu 5 weken oud en ik heb al langer het gevoel dat er iets niet klopt, alsof ze wel wil maar het haar niet lukt. Ze doet zo haar best. Ze komt wel goed aan in gewicht omdat ik een goede productie heb maar als ik ‘s ochtends nakolf om een voorraad op te bouwen dan heb ik de rest van de dag wat minder volle borsten en is het dus drama want dan zit er wel genoeg in m’n borsten maar komt er voor haar niet genoeg met het toeschietreflex. Iemand die dit herkent?
één maand geleden
Reactie op Pientertje
Onze baby is niet geholpen, tongriem is ook gecheckt door verloskundige en ...
Yes! Hier precies het zelfde!!! Ik heb maandag een afspraak voor zijn tongriempje ben benieuwd of ze hem ook meteen gaan helpen. Ben soms een uur tot 1,5 bezig om hem te laten drinken.. flesjes gaan hier overigens wel goed dus ben ook een beetje bang dat hij wat "lui" is geworden... Ik weet het niet zo goed.. 🤯
één maand geleden
Reactie op T89
Door wie zijn jullie doorverwezen voor behandeling?
Ik was gister bij het ...
Hier de jeugdarts. Maar geen officiële doorverwijzing gehad. Weet niet waar je woont, maar wij zijn bij tandarts Dieleman in Middelburg geweest. Hier kijkt eerst een lactatiekundige of het nodig is en als dat zo is dan helpen ze meteen. Deze tandarts knipt niet maar gebruikt een laser. Hierdoor is het wondje meteen dicht.
één maand geleden
Reactie op Boysmom__
Yes! Hier precies het zelfde!!! Ik heb maandag een afspraak voor zijn tongr ...
Wat vervelend zeg! Ik snap helemaal hoe lastig het is. Hoe oud is jullie kindje? De Lactatiekundige komt dinsdag weer bij ons, wil je me laten weten hoe het maandag is gegaan? Ben heel benieuwd!
Mij is vertelt dat een baby niet lui kan zijn maar dat er dan altijd iets onderliggends is. Ik hoop dat jullie maandag goed worden geholpen 🙏🏼
één maand geleden
Reactie op Pientertje
Hier hetzelfde. Met hulp van een lactatiekundige en veel mondoefeningen doen (er staan voorbeeldfilmpjes op de website van tongriempraktijk nijmegen) hapt mijn zoontje nu dieper aan en gaat het iets beter. Maar het blijft een struggle
één maand geleden
Reactie op Hannekelalala
Hier hetzelfde. Met hulp van een lactatiekundige en veel mondoefeningen doe ...
Wat vervelend zeg!! Wat is de reden dat jouw kindje niet geholpen is?
één maand geleden
Reactie op Pientertje
Ik heb gemerkt dat mijn dochter dit soms ook doet, maar dan juist als ze eigenlijk geen melk meer wil, alleen nog wel zuigbehoefte heeft. Ik heb ook een ruime productie en sterke melkstroom tijdens de toeschietreflex, waardoor ze soms al binnen 5 minuten vol zit vermoed ik, maar wel onrustig blijft zoeken/happen/loslaten. Als ik haar dan een speentje geef is het vaak opgelost!
Wil hier natuurlijk niet mee zeggen dat dit bij jullie ook het geval is, maar misschien heb je er iets aan.
Dochtertje is zo'n 700gram aangekomen de afgelopen 2 weken, dus dit geeft wel vertrouwen dat ze inderdaad alsnog genoeg binnenkrijgt, dat helpt voor mij wel om af en toe gewoon dat speentje te geven.
Om meer on-topic te blijven; ook bij haar is met 1.5weken haar tongriempje gelaserd door een tandarts, wij hebben ook oefeningen meegekregen, vind ik ook best lastig soms om uit te voeren. Lactatiekundige die de indicatie eerder gesteld had, gaf aan dat met een paar keer per dag goed huilen dat tongriempje/wondje ook wel gestretcht wordt🙈 dus dat je niet zo snel zorgen zou hoeven hebben over het weer teruggroeien. Hoop dat dit zo is, want moet eerlijk toegeven dat ik ze ook af en toe wel eens vergeet!
één maand geleden
Reactie op Pientertje
Wat vervelend zeg!! Wat is de reden dat jouw kindje niet geholpen is?
De arts dacht dat mijn zoontje met oefenen het drinken wel goed aan ging leren. Dan zou een medische ingreep niet nodig zijn. Ik moet ook zeggen: hij twijfelde over het klieven van de tongriem omdat die wel een beetje straks staat maar niet super strak.
Ik vond net trouwens deze info over waarom een baby zou kunnen stoppen met goed drinken als de borst leger is: https://laleche.org.uk/my-baby-wont-breastfeed/ (onder het kopje When breastfeeding is stressful). Misschien dat een osteopaat ook wel kan helpen om wat spanning weg te halen.
één maand geleden
Reactie op Hannekelalala
De arts dacht dat mijn zoontje met oefenen het drinken wel goed aan ging le ...
Oh dankje! Ja we zijn gisteren bij de osteopaat geweest, die heeft wel wat spanning weg kunnen halen maar ze vond niks ‘groots’. Over 2 weken weer een afspraak ingepland 🤞🏼
één maand geleden
Reactie op CGoris
Hier precies hetzelfde, ik vergeet ze ook. En als ik ze wel doe is het geli ...
Ja hier ook, mn zoontje vind het echt niet leuk en begint echt heel hard te huilen waardoor het bijna onmogelijk is. Gelukkig komt de lactatiekundige maandag of dinsdag nog even thuis dus dan vraag ik gelijk of zij nog tips heeft om de oefeningen wat makkelijker en minder stressvol uit te voeren
één maand geleden
Hier ook gelaserd met 2 weken. Ik merkte dezelfde dag nog dat hij de fles (ik kolf alles, want borstvoeding lukte door zijn mondje dus niet) beter pakte: hij opende zijn mondje beter! Maar hij klemt nog enorm met zijn kaken.. osteopaat heeft nog niet echt geholpen :( maar hij heeft nu 1,5 week later nog steeds de blaartjes op zijn lippen staan.. lactatiekundige wil pas helpen met aanleggen/borstvoeding als hij minder klemt, maarja, als zelfs de osteopaat niet voldoende resultaat geeft weet ik het ook niet goed.
Hebben jullie ook dat die oefeningen die je zo vaak per dag moet doen, er soms echt even niet van komen? Ik wil zo graag het beste voor mijn baby maar hij vindt de oefeningen zo vervelend dat ik het soms heel moeilijk vind. En daar voel ik me enorm schuldig over.
één maand geleden
Onze zoon is maandag 4 weken en laat ook symptomen zien van een te kort bandje. We hebben dit waarschijnlijk verwart met spruw (of hij heeft allebei gehad). Dat leek nu over, maar de klachten blijven (klakken tijdens drinken, witte waas tong, moeite met grote hap, blaartjes op lip). Ik baal enorm van dat ik hier nu pas achter kom. Hopelijk kunnen we het snel laten diagnosticeren en verhelpen
één maand geleden
Reactie op Tessaa1995
Onze zoon is maandag 4 weken en laat ook symptomen zien van een te kort ban ...
Laat het goed checken. Onze dochter had ook de klachten die jij beschrijft en bij haar was het dat ze te zwak vacuüm aan de speen van de fles zoog. Daar doen we nu oefeningen voor en ondersteunen we haar met drinken waardoor ze sterker wordt.
één maand geleden
Reactie op Lauw1993
Laat het goed checken. Onze dochter had ook de klachten die jij beschrijft ...
Dat is goed om te weten. Waar hebben jullie dat laten checken?