36 Reacties
6 maanden geleden
Hoi! Ik ben even nieuwsgierig hoe bij jullie kindje de KMA officieel is vastgesteld? Onze dochter van 10 maanden had ook enorme klachten, na veel gedoe pakte ze geitenmelk wel dus daar zit ik nu nog steeds op en geef nog niks van koemelk. Binnenkort wil ik het ook weer gaan proberen om te kijken hoe ze er op reageert, mocht dat niet gaan zou ik het wel fijn vinden als er echt kon worden vastgesteld of ze KMA heeft, dat geeft wat meer duidelijkheid :-)
6 maanden geleden
Reactie op Andradb
Hoi! Ik ben even nieuwsgierig hoe bij jullie kindje de KMA officieel is vas ...
Kinderen met KMA reageren eigenlijk altijd ook op geitenmelk want geitenmelk lijkt qua eiwit enorm op koemelk. Er wordt beweerd dat geitenmelk wel wat makkelijker verteerd (iig zit er iets minder lactose in en minder lactose verteerd ook makkelijker). Maar ik verwacht dus niet dat het dan een koemelkallergie is.
6 maanden geleden
Ik zie dat de foto bijna niet te lezen is, dus even gekopieerd en geplakt:
STAP 1. HOOG VERHITTE MELK
Zaans wit / bruin AH (voorverpakt)
Wit brood met melk Jumbo
Wit vloer tijger Bakkerij Bekkers
Rozijnenbrood Bakkerij Bekkers
Liga kinderbiscuits 12-36 maanden
Smoeltjes speculaasjes
Verkade knappertje
De kleine keuken biologische zachte babykoekjes
Roomboter croissant (bijvoorbeeld afbak van AH / Jumbo)
Melkbroodjes AH
Bakkersbol mais AH
Witte puntjes AH
Witte minibroodjes Jumbo
Cracottes cracker volkoren LU
Kaaskoekje bladerdeeg AH of la place van Jumbo
Tarwepuntjes Bakker Bart
Witte puntjes Jumbo
Witte bollen AH
STAP 2. VERWERKTE MELK in kleine hoeveelheid
Lurpak smeerbaar ongezouten
Roomboter (smeerbare)
Blueband roombeter
Gouda’s Glorie met roomboter
Croma vloeibaar voor bakken en braden
Remia vloeibaar Bakken en braden
Margarine AH (pakje)
Bertolli ongezouten (ideaal voor de zoete keuken)
Bertolli (= halvarine: 38% vet)
STAP 3. VERHITTE MELK in grote hoeveelheid
Dit is voornamelijk melk(producten) toegevoegd aan gerechten die in de oven bereid
worden (bijv. witlof met ham en kaas) of verhit op het fornuis (bijv. aardappelpuree).
Maar ook:
Ambachtelijke poffertjes AH
Banaan spelt pancakes AH
Volkoren pannenkoeken AH
Pizza (evt. kant en klare bodem zelf beleggen met groenten en kaas)
STAP 4. KAAS en ZURE MELKPRODUCTEN
Philadelphia
Zuivelspread naturel (diverse huismerken)
Mozzarella
Huttenkase
La vache qui rit
Griekse yoghurt
Volle yoghurt
STAP 5. MELK
Zoals te koop in het zuivel-vak of kunstvoeding
6 maanden geleden
Reactie op AU3🤍
Wauw schrik inderdaad ook wel van wat word geadviseerd aan bewerkte product ...
Haha ja ik viel ook over de smoeltjes. Het punt is natuurlijk wel dat het juist extra bewerkt moet zijn dus je krijgt al snel iets wat niet super gezond is. Maar als je kunt kiezen tussen tarwepuntjes of cracottes en smoeltjes of knappertjes, zou ik het wel weten.
6 maanden geleden
Reactie op AJQ
Hoi,
Ik kreeg deze lijst erbij van de kinderdietiste:

Hij is erg wazig 😩 lijkt me een goeie lijst. Staat deze ook ergens op internet? Kan hem niet zo goed lezen..
6 maanden geleden
Reactie op AJQ
Ik zie dat de foto bijna niet te lezen is, dus even gekopieerd en geplakt: ...
Oh je bent geweldig haha. Negeer mijn vorige bericht!
6 maanden geleden
Reactie op AJQ
De kinderdietiste adviseert trouwens om te herintroduceren vanaf 10 maanden ...
Dankjewel voor je reactie. Het CB laat me echt een beetje aan me lot over. Heeft ook een hele tijd geduurd voor ze me serieus namen met de allergie ivm milde klachten. 😅 zelf maar gestart met pepti en nu nemen ze me wel serieus en heb ik een vergoeding gekregen voor 3 maanden. En direct te starten met de melkladder.
6 maanden geleden
Dankjewel voor je reactie. Het CB laat me echt een beetje aan me lot over. ...
Ik stuur je een berichtje met de melkladder die wij van het ziekenhuis gekregen hebben. Voor nu zou ik zeggen dat je eerst voor wat rust moet zorgen, voordat je gaat starten. Anders wordt het zien van verschillen ook lastig (onze ervaring)
6 maanden geleden
Reactie op AU3🤍
Deze lijst is voor kinderen tot 6 jaar. Dus er staan ook dingen op die ik mijn baby inderdaad nog niet zou geven. Maar bij alle stappen staan volgens mij ook prima dingen voor de hele kleintjes
6 maanden geleden
Reactie op AJQ
Kinderen met KMA reageren eigenlijk altijd ook op geitenmelk want geitenmel ...
Klopt inderdaad, ik verwacht zelf eigenlijk ook dat het geen echte KMA is, maar dat ze er gewoon heel gevoelig voor was/is. Toen ik 3 maanden geleden een flesje gewone kunstvoeding probeerde omdat ik verwachtte dat ze er al overheen zou zijn gegroeid waren alle klachten gelijk terug. Ze is nu 10 maanden dus bedankt voor de tip om ook eens met de melkladder aan de slag te gaan.
6 maanden geleden
Reactie op AU3🤍
Haha op onze lijst stond onder andere: pizza, hagelslag, chocopasta, kruidkoek, roomijs, slagroom etc
Ben blij dat we nu een andere diëtist hebben 🫣
Dat krijgt mijn dochter van 3,5 namelijk nog niet eens
6 maanden geleden
Reactie op Andradb
Hoi! Ik ben even nieuwsgierig hoe bij jullie kindje de KMA officieel is vas ...
Mijn zoontje heeft koemelk intolerantie, geitenmelk verdraagt hij ook niet dit is vastgesteld door de kinderarts en nu krijgt hij nutrilon pepti wat ook vergoed word. Met koken en eten is alles nu lactose vrij, en gebruik ik dus vegan, lactosevrije en soya producten ter vervanging
6 maanden geleden
Reactie op Mommy ❤️
Mijn zoontje heeft koemelk intolerantie, geitenmelk verdraagt hij ook niet ...
Hmmm gaat dat wel goed? Want meeste kindjes hebben problemen met het eiwit in melk. Lactose is de suiker in melk. Als je echt melkvrij wil eten vanwege eiwitten dan moet je alle melkproducten (en soms zelfs soja) mijden.
6 maanden geleden
Hier precies hetzelfde probleem. Sinds vorige week gestart en op de lijst van DAVO staat inderdaad veel troep. Wij zijn met stap 2 toch maar gestart met een beetje roomboter (light) op zijn boterham te smeren. Bij stap 3 wil ik potjes fruit met zuivel van Olvarit en Ella’s kitchen introduceren.