23 Reacties
16 dagen geleden
Ik heb al drie keer de Mirena gehad en bij de laatste toen deze eruit was binnen een maand zwanger. Plaatsen is even vervelend, maar daarna nooit omkijken naar. Werd zelf ook niet ongesteld dus dat is fijn. Ik geef ook bv en laat hem volgende week plaatsen. Vind het fijner dan de pil omdat het plaatselijk hormonen afgeeft, je het niet kunt vergeten en ik weleens hoorde dat de pil wat meer rommelt met je cyclus dan een spiraal waardoor zwanger worden soms moeilijker gaat (geen idee in hoeverre dat echt klopt, maar kon me er wel wat bij voorstellen).
Welke bijwerkingen heb je gelezen waar je zorgen over hebt?
16 dagen geleden
Ik ging van pil naar mirena, vond het een verademing. Minder hormonen en ik werd niet ongesteld, heerlijk! Het plaatsen vond ik wel heftig maar dat schijnt na een bevalling erg mee te vallen
16 dagen geleden
Reactie op vbtk-jans
Ik had de kyleena spiraal, zonder hormonen. Misschien is dat nog een optie? ...
Oh die ga ik de 19e laten zetten bij onze verloskundige.. na jaren de pil en tussendoor keer de Mirena vond het zetten na de bevalling van me vorige zoon echt meevallen gelukkig... hopelijk dit keer ook ☺️
16 dagen geleden
Reactie op vbtk-jans
Ik had de kyleena spiraal, zonder hormonen. Misschien is dat nog een optie? ...
Kyleena bevat wel hormonen, maar wat lagere dosis en iets kleiner spiraal dan de Mirena. Is vooral op de markt gebracht voor jonge vrouwen die nooit zijn bevallen. Vanuit de huisartsen richtlijn wordt mirena eerder aangeraden. Die mag ook langer blijven zitten dan de Kyleena. Op Thuisarts vind je betrouwbare informatie. Ook voor de overwegingen voor het een of andere te gaan.
16 dagen geleden
Reactie op meaxx
Kyleena bevat wel hormonen, maar wat lagere dosis en iets kleiner spiraal d ...
Klopt alleen samen met de verloskundige na gekeken die zetten de koper Mirena en kylena maar die Mirena reageerde ik niet goed op vandaar dat wij de kylena gaan proberen... Omdat daar minder hormonen in zit...
16 dagen geleden
Ik zit sinds 2 weken aan de minipil, ook ivm bv. Heb een wekker op m’n telefoon zodat ik hem niet vergeet. Ik merk er eigenlijk helemaal niks van, maar ben wel vorige week voor het eerst ongesteld geworden na m’n bevalling. Wat ik begreep van de huisarts is dat je met de minipil ip geen menstruatie hebt, omdat je geen stopweek hebt. Het is wel belangrijk dat je hem altijd rond hetzelfde tijdstip neemt.
16 dagen geleden
Reactie op asil122
Ik heb al drie keer de Mirena gehad en bij de laatste toen deze eruit was b ...
Ik had door de pil geen moeite met zwanger worden gelukkig! Ik was in een keer zwanger, maar ik ga inderdaad wel on die reden dat ik twijfel voor een spiraal. Juist, omdat ik er ook niet jonger op wordt als we misschien nog eens een tweede willen en wellicht dat het dan wel moeilijk gaat.
Migraine (heb ik zo nu en dan al), gewrichtspijnen (heb ik al heel erg door wss reuma), buikkrampen (pds ook al)
Allemaal klachten die ik liever niet wil verergeren zeg maar.. waardoor ik nu best bang ben.
Ook las ik dat bij meest voorkomende klachten depressieve gevoelens staan. Nu ben ik altijd aardig stabiel, maar wel heel gevoelig voor angstklachten/paniekaanvallen dus ik begin nu echt wat te twijfelen en , omdat ik wist dat de pil het destijds goed bij mij deed voel ik daaf wat minder spanning voor. Nu weet ik uiteraard niet wat een minipil doet met mijn lichaam dus... vandaar even alle ervaringen vragen.
Heel erg bedankt voor je bericht met je goede ervaring!
16 dagen geleden
Reactie op SaJes
Ik had door de pil geen moeite met zwanger worden gelukkig! Ik was in een k ...
Ah ja helder! De bijwerkingen die je noemt kunnen inderdaad voorkomen. Zelf was ik ook benieuwd of ik me mentaal anders zou voelen na de spiraal maar dat was niet echt denk ik. Wel daarna zwanger dus dat neemt natuurlijk ook weer wat stemmingen met zich mee.
Wat wel is: je kunt het gewoon proberen. Bevalt het echt niet haal je hem er weer uit! Bij mij wordt de spiraal vergoed dus de kosten heb je dan niet
15 dagen geleden
Reactie op asil122
Ah ja helder! De bijwerkingen die je noemt kunnen inderdaad voorkomen. Zelf ...
Heel slim! Dat is inderdaad een goeie kan ik zeker eens proberen.
Wel fijn om te horen dat jij er geen verschil van hebt gemerkt of in die zin niet heel anders van gevoeld hebt waarschijnlijk.
15 dagen geleden
Ik reageerde niet goed op de gewone pil (werd 2x in de maand ongesteld), toen kreeg ik een zwaardere (zelfde effect en stemmingswisselingen). Uiteindelijk over gegaan op de minipil en dat was veel beter. Alleen werd ik hierdoor echt maar 2 a 3x in het jaar ongesteld..
Mirena heb ik geen ervaring mee.
15 dagen geleden
Ik heb sinds een maand de mini pil, en ben gewoon ongesteld hierbij! Was ook heel normaal vertelde de huisarts. Las hier in de comments dat iemand zei dat je niet ongesteld zou worden maar mij werd juist verteld dat maar 20% niet ongesteld wordt en de rest wel?! Misschien even checken bij je huisarts. Ik ben er nog niet heel blij mee, heb de bijwerking extreme hoofdpijn, ik overweeg zelfs om er mee te stoppen maar bijwerkingen zijn natuurlijk voor iedereen anders, als je er al last van hebt!
15 dagen geleden
Ik heb 2x de mirena laten zetten, juist omdat er meer bijwerkingen zijn bij de pil dan de spiraal. Ik vond het heerlijk (op het zetten na, dat deed zeer!) De bijwerkingen die ik ervaarde van de pil( hoofdpijn, emotioneel super onstabiel, toename gewicht) verdwenen en zijn niet terug gekomen bij de spiraal.
Plus het nergens aan hoeven denken is ook een grote plus!
Maar als je je beter voelt bij de pil, gewoon doen! jij moet je er goed bij voelen.
Ps. Als ik zeker weet dat er geen kind meer bijkomt, dan mag mijn man mooi een afspraak gaan plannen. Dan is het zijn beurt te zorgen dat er geen kinderen meer komen en hoef ik helemaal geen hormonen meer te nemen.
Kijk er nu al naar uit 😆
15 dagen geleden
Ik ben na mijn vorige zwangerschap aan de minipil gegaan en ben fulltime borstvoeding blijven geven. Ik heb geen last van bijwerkingen gehad en de borstvoeding is op peil gebleven.
Ook ben ik niet ongesteld geworden, maar toen ik stopte met de pil vanwege een wens voor een tweede werd ik het nog niet haha, pas toen ik volledig gestopt was met de bv.
Ik vond het idee dat je kunt starten en stoppen met de pil prettig ipv dat je direct een afspraak moet maken om je spiraal te laten verwijderen. Zeker omdat wij een eens hadden om na een jaar weer voor een tweede te gaan. Dan zou ik een spiraal voor een paar maandjes moeten nemen, dat vond ik niet zo handig.
Ik heb voor de eerste zwangerschap ook jaren aan een normale pil gezeten en dit is ook prima bevallen.
4 dagen geleden
Goed ik had dit onderwerp opgebracht en zojuist toch nog even advies ingewonnen bij de verloskundige, waar ik toch van schrik.
Mijn spiraal zou ik woensdag laten plaatsen, maar door xe bijwerkingen die de meeste vrouwen krijgen aan de gewrichten en de vlakke gevoelens durfde ik het voor nu nog even niet aan. Ik heb sowieso al gewrichtsproblemen na de zwangerschap vrij hevig en lijkt me op dit moment dus niet fijn. Ze gaf aan dat als ik hem zou plaatsen hem bij wijze van spreken volgende week er uit kan laten halen en dat het dan wat weekjes duurt en dan is het weer uit je lijf...
Na een paar dagen, duurt het dus al "weekjes" voor het uit je lijf is de troep?
Daarnaast.. gaf ze indd aan dat er vaak wel bijwerkingen zijn zoals hoofdpijn, puistjes, gewrichtsklachten, rugklachten en dat die gelukkig na 3-6 maanden wel over zijn....
Begrijp me niet verkeerd, maar naaat de rugklachten gewrkchtsklachten die ik al heb wil ik het niet verergeren en schrik ik wel dat het toch vrij lang kan aanhouden.
Daarbij komt dat ze mij toch wel wat pushte naar een spiraal, omdat condoom alleen goed is voor SOA's en niet voor bescherming van een eventuele zwangerschap.
Al met al ben ik hier niet vrolijker van geworden, want dat zou betekenen dat zelfs in 2024... je als vrouw zijnde dus geen keus hebt hierin en wel een spiraal of pill moet. Ik baal hier wel van moet ik zeggen... misschien zijn het nog mijn hormonen, maar ik kan toch niet de enige zijn die dit vervelend vindt en bang is voor de bijwerkingen i.v.m. al genoeg lichamelijke klachten van zichzelf.. ?
Zucht.. voel me vooral vervelend, want weet gewoon niet meer wat te doen. Heb de afspraak nu eerst maar afgezegd en ga nadenken over wat hierin handig is..
4 dagen geleden
Reactie op SaJes
Goed ik had dit onderwerp opgebracht en zojuist toch nog even advies ingewo ...
Plus ze begon nog over mijn borstvoeding.. dat dan eigenlijk de spiraal wel het beste is.. maar dat het er ook deels effect op kan hebben 🥹
Ben ik de enige die dit zo enorm moeilijk vindt?
4 dagen geleden
Reactie op SaJes
Plus ze begon nog over mijn borstvoeding.. dat dan eigenlijk de spiraal wel ...
Het is ook een moeilijke besluit...doen waar jij het beste bij voelt... Ik heb vandaag de kylena laten zetten toevallig door de verloskundige die ook mijn bevalling heeft gedaan haha...was jarenlang aan de pil... Maar dacht ga toch voor een spiraal heb eind december weer controle bij verloskundige of die nog goed zit enz.. en als het nie bevaltt laat ik hem er gewoon weer uithalen..
Doen waar jij je het fijnst bij voelt..
.