50 Reacties

één maand geleden

Reactie op Lisa dj

Jaa heb wel een handsfree kolf, dat kun je dan idd wel combineren. Alleen a ...
Ik kolf meestal tussen de 150 en 200 per keer en hij drinkt nog maar 100ml. Dus nu kan het nog, over een poosje misschien niet meer en dan ga ik kunstvoeding erbij geven als het nodig is

één maand geleden

Reactie op gemma1989

Lees dit maar eens
Ow, dat wist ik dus echt niet. Nouja gelukkig nog niks van gemerkt😅

één maand geleden

Reactie op sept2024

Ik kolf meestal tussen de 150 en 200 per keer en hij drinkt nog maar 100ml. ...
Als je vaker gaat kolven maak je meer productie aan. En je borsten blijven het aanmaken en naar behoefte van je kleine. Met kolven haal je ook lang niet alles eruit wat je kleine er wel uit haalt als hij er zelf aan drinkt. Ik dacht eerst ook dat ik aan 1 borst bijna niks had als ik die kolfde. En toch haalt mijn kleine er meer dan genoeg uit. Ik liet hem 10 min drinken en kolfde daarna nog 10 min. Ik had aan de andere overproductie waar de kleine niet normaal aan kon drinken. Die ben ik volledig gaan kolven en ben het minder gaan kolven en nu heb ik geen overproductie meer maar wel genoeg voor de kleine.

één maand geleden

Allereerst wil ik zeggen dat alle keuzes oké zijn en je gewoon je gevoel hierin mag volgen! Ik heb zelf geen ervaring met pijn tijdens het voeden. Wel met veel struggles tijdens het voeden waardoor ik bij m’n oudste zoontje uiteindelijk tot 9 maanden fulltime heb gekolfd ipv aan de borst heb gevoed. Wat een tranen heb ik hierom gelaten. Maar waarom ik reageer is omdat je schrijft dat ze de avonden clustert en niet verzadigd raakt en niet rustig wordt. Mijn jongste zoontje is namelijk ook elke avond 1-2 uur super onrustig. Weet je zeker dat het altijd honger is? Onrustige uurtjes aan het einde van de dag zijn ook wel “normaal” en noemen ze ook wel witching hour(s), google maar eens. Wellicht kun je ook proberen haar in de draagzak te nemen en rond te lopen of iets anders om rustig te worden ipv steeds aan de borst. Veel sterkte en hang in there 🍀!

één maand geleden

Reactie op Lisa dj

Dank je wel voor je reactie! 🥰 Ja wel overwogen, alleen vind dat ook heel ...
En met een handkolf? Ik heb te horen gekregen van de kraamzorg dat je je borsten 1x per 24 uur 6 uur met rust mag/kan laten en dus niet hoeft te kolven (dit scheelt schoonmaken en snachts kolven :) )

één maand geleden

Ik herken veel van wat je aangeeft. Alleen mijn productie was enorm laag, dus moest wel gedeeltelijk flesvoeding geven. Had ook vanalles geprobeerd, maar het mocht niet baten. Was er best wel verdrietig over. Dus uiteindelijk ben ik overgestapt op volledige flesvoeding. Maar is het eventueel een idee om gedeeltelijk flesvoeding te geven? Of ben je er helemaal klaar mee?

één maand geleden

Hi! Jouw verhaal komt echt enorm overeen met mijn ervaring. Mijn kindje is nu 4,5 week. Ook lipbandje/tongriempje laten laseren, borstontsteking en spruw gehad. Ik dacht, huppatee, borstvoeding gaan we weer zo doen (het is de tweede), maar niks is minder waar gebleken. Ik ben, om de keuze om te stoppen even uit te stellen, een week lang fulltime gekolfd. Ik moet zeggen, dat vond ik ook pittig, maar m’n partner zorgde voor de schoonmaak en de stress van live voeden viel weg. Dit zorgde wel weer even dat ik kon nadenken wat ik wilde (fulltime kolven iig niet 😉) en daarna heb ik t weer opgepakt en is het beter gegaan. Dat wil niet zeggen dat voor jou hetzelfde geldt, maar ik snap je goed hoe lastig het is.. hoe dan ook maak je een goede keuze, ook als je wel afbouwt 🧡

één maand geleden

Hier ook een vergelijkbare situatie. Mega veel pijn tijdens het voeden, zoontje erg onrustig tijdens het drinken (wat bij mij voor nog meer pijn zorgde omdat hij zoveel bewoog tijdens het drinken). Behandeling gehad tegen spruw, lactatiekundige mee laten kijken maar niks hielp. Dus met 3 weken besloten te stoppen met live voeden. Getwijfeld of ik nog lang wilde gaan kolven of wilde gaan afbouwen maar door het niet meer aanleggen en alleen te kolven liep mijn productie al erg snel terug. Dus toen na 2 dagen besloten af te bouwen. Ik kolf nu nog 4x per dag en dag is net genoeg voeding voor 2 flesjes en de rest geven we kunstvoeding. En ik voel me echt een ander mens! Geen pijn, veel meer energie en wat je zelf al aangeeft: veel meer rust! Mijn oudste zoontje (3 jaar) zou zeggen: wat niet gaat, dat gaat niet! Je gezin heeft veel meer aan een mama die goed in haar vel zit dan aan mama die over haar eigen grenzen heen gaat dus luister naar je lijf!

één maand geleden

Reactie op maria88x

Allereerst wil ik zeggen dat alle keuzes oké zijn en je gewoon je gevoel hi ...
Dank je wel voor je reactie. Jaaa probeer ook van alles om haar rustig te krijgen in de avond voordat ik uiteindelijk de borst geef. Soms helpt het even maar uiteindelijk begint ze wel te happen en te zoeken als ze bij mij of bij mij vriend ligt. Dat is wel echt een teken om voeding te geven toch.

één maand geleden

Aan de ene kant is het jammer als je zou stoppen omdat je er al zoveel energie ingestoken hebt. Aan de andere kant als jij je rust niet kan vinden en hier niet meer voor je gevoel doorheen komt gaat je productie hier echt niet op vooruit. En je kindje voelt dit ook aan. Ik kan je vertellen als je doorzet het wordt echt beter en makkelijker na verloop van tijd. Maar dan moet je hier wel doorheen en een knop omzetten en je situatie dan accepteren. hoe niet chill dat ook is. 😘 Als je af wilt bouwen zou ik met iemand een schema gaan opstellen zeker omdat je ook geen borstontsteking er nog bij wilt hebben. Op la Legue de site vind je hier ook veel info over.

één maand geleden

Ik doe een combi van borst en flesvoeding. Borstvoeding geef in dmv een tepelhoedje of kolven. Dit werkt voor mij prima! Zeker als mijn tepels gevoelig zijn.

één maand geleden

Ik ben nu iets meer dan een week geleden bevallen en heb ook enorm veel struggles met borstvoeding, mentaal enorm zwaar ook ervaar ik spruw en het doet gewoon super veel pijn. Ik zit zo tegenop de voeduren te kijken. Ik doe ook de combinatie van fles en borstvoeding. In de nachten geef ik vaker flesvoeding en overdag als ik echt veel pijn heb ook de fles. Of als ik net bv heb gegeven en ik merk dat ze nog honger heeft dan geef ik ook nog even een flesje. Ik kolf letterlijk handmatig dat is het minst pijnlijke voor mij. Ik zeg ook elke keer zal ik maar stoppen, maar toch ga ik door nu ik nog kan. Bij mij is het me eerste kindje denk dat ik daarom ook er enorm doorheen ben

één maand geleden

Je moet denk ik zo dicht mogelijk bij jezelf blijven en doen wat goed voelt voor jou. Wellicht een lactatiekundige mee laten kijken. Hier kon dat vanuit het consultatiebureau. Ik vond de eerste 3 weken ook erg pittig. Als ik nu terugkijk in de app waar ik de voedingen in bijhoud snap ik ook echt wel waarom, vergeleken met hoe het nu gaat. Ze kwam toen zo vaak om te drinken en inmiddels nog maar zo’n 8x per dag en is het een stuk beter te doen. Nu is elk kind anders dus dat betekent natuurlijk dat het voor jou misschien heel anders is dan voor mij, maar ik vond het echt beter worden. Inmiddels voed ik ook veel makkelijker en dat scheelt me ook veel energie. Je kindje heeft denk ik wel veel meer aan een gezonde en gelukkige mama dan borstvoeding. Er worden genoeg kindjes groot met kunstvoeding.

één maand geleden

Reactie op ChrissyvK

Hier ook een vergelijkbare situatie. Mega veel pijn tijdens het voeden, zoo ...
Mag ik je een berichtje sturen? Heb je een vriendschapsverzoek gestuurd 🤗

één maand geleden

Ik heb die twijfel ook gehad, vooral omdat ik dacht: die pijn gaat nooit over. En toen kreeg ik van de lactatiekundige de gouden tip: Nursicare pads. Zelfs na een paar uur voelde ik al verlichting, en een dag later had ik al geen last meer van de kloven! En dat terwijl ik al ieder cremepje en spulletje had geprobeerd (echt al honderden euro's lichter van het uitproberen van alles). Dus als je nog iets tegen de kloven zou willen uitproberen kan ik die nog aanraden. Intussen voed ik nu al ruim een week pijnvrij en ben ik.superblij toch doorgezet te hebben!

één maand geleden

https://borstkolvenshopdeboezem.nl/products/nursicare?currency=EUR&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=Google%20Shopping&stkn=3e5a008ea9af&gad_source=1&gclid=CjwKCAjw68K4BhAuEiwAylp3kqWwypB5x5YMdRI2-rfyNaf7ZbTXmO0SQy1F0BSChyGYnapBwQrOyhoCMHEQAvD_BwE Deze dus. Ik kocht 2 pakjes maar had genoeg aan 1 (ik heb ze in totaal 48 uur gebruikt, 2x 24 uur). Mocht je in zuid Limburg wonen, dan zou je ze mogen ophalen om uit te proberen, ik heb nog een pakje over 😉

één maand geleden

Wat ontzettend naar dat je je zo voelt! Ik heb in een soortgelijke situatie gezeten en vond het ontzettend zwaar. Ons zoontje is prematuur geboren en had niet genoeg energie om aan de borst te drinken. Aanhappen lukte niet goed en als hij dan dronk viel hij na een paar minuten in slaap. Ik heb ongeveer een maand fulltime gekolft en dan tussendoor zoveel mogelijk oefenmomenten aan de borst gehad en dat was echt zó zwaar. Vooral omdat het telkens niet lukte. Ik voedde met een tepelhoedje en dat ellendige ding gleed er ook telkens af. Ook kreeg ik een borstontsteking. Zat er mentaal helemaal doorheen en heb ook zoveel gesprekken met mijn vriend gehad en getwijfeld om te stoppen. Voelde toch ook niet goed want ik wilde zo graag borstvoeding geven. Uiteindelijk toen we thuis waren uit het ziekenhuis een lactatiekundige ingeschakeld en toen ging het heel snel heel goed! Ze leerde me hoe ik kon voeden zonder tepelhoedje en daarna ben ik eerst af gaan bouwen in oefenmomenten (maar één keer per dag alleen als hij echt wakker was). Hierdoor had ik elke dag een succeservaring in plaats van continu het idee dat het niet lukte. Daarna heb ik het rustig opgebouwd. Sinds drie dagen drinkt hij nu volledig aan de borst! Ik kon me echt niet voorstellen dat het me zou lukken maar nu loopt het zo soepel! Als hij moe is merk ik nog wel wat verschil, maar vergeleken met hoe het eerst ging is dit zooooo’n vooruitgang. Ik snap dat je wilt opgeven en heb zelf ook in die situatie gezeten, maar misschien helpt het jou ook om eerst helemaal terug te gaan naar één oefenmoment per dag (of helemaal geen en eerst kolven om de rust even terug te krijgen). Bouw het heel rustig op en zorg ervoor dat elk moment aan de borst een succes wordt, misschien met hulp van een lactatiekundige. Ik hoop dat het je gaat lukken en zo niet - van flesvoeding worden ze ook groot ❤️. Maak je niet te druk mama, je doet je best en meer kan je niet doen.

één maand geleden

Mijn zoon is 18 dagen oud en ik denk er ook aan om te stoppen omdat mijn lichamelijk herstel na bevalling njet goed gaat en ik het idee heb dat de borstvoeding me letterlijk leegdrinkt. Ik ben ook al onder mijn startgewicht voor de zwangerschap en krijg echt met moeite genoeg gegeten. Ik vind het ook een moeilijke keuze. Wil voor m'n zoontje kiezen voor de beste voeding maar als ik het lichamelijk niet trek heeft hij er ook niks aan. Afbouwen moet je per voeding doen. Steeds een voeding er uit laten en dan wachten totdat je borsten niet meer vol voelen op dat tijdstip. Ik vraag me vooral af: hoe weet je tijdens het afbouwen of je de andere voedingen nog genoeg melk hebt?

één maand geleden

Hier bij mijn eerste gestopt na 4/5 weken met borstvoeding! Omdat het me echt lichamelijk op at! Het wilde ook niet...cb zei steeds gewoon doorzetten.. tot ik bij de huisarts kwam na 4/5 weken en zoveel was afgevallen dat de huisarts zei gelijk stoppen dit is niet goed voor je... Voelde me een mislukking maar wat een verademing op een gegeven moment het flesvoeding.. nu bij mijn tweede in overleg met huisarts gelijk besloten dit niet te doen borstvoeding geven mede omdat ik al niet veel reserves heb qua gewicht .. dus nu met de tweede gelijk flesvoeding gedaan en moet zeggen voelde me geen een moment schuldig om dat ik toch geen borstvoeding heb gegeven... Het is een lastig besluit maar denk ook goed aan jezelf hè!

één maand geleden

Ik ben destijds met drie weken ook gestopt omdat het ook een strijd was en mijn productie afnam door mijn struggels (hond in moeten laten slapen omdat die ziek was) door de emoties nam het af. Moest volledig kolven omdat meneertje niet door pakt na aanhappen. Nam veel tijd in beslag en had alles er aan gedaan en heb me erbij neer gelegd.. hij heeft het belangrijkste binnen gekregen en nu volledig over op flesvoeding Maar jij bent degene die de keuze kan maken waar je je goed bij voelt. Continu stress en tranen is ook niet goed voor je productie