Hoi,
Hopelijk heeft er iemand tips voor ons. Onze dochter van 3 is 6 weken geleden grote zus geworden. Voor die tijd was het een heel lief, sociaal gezellig meisje. Sinds de geboorte van haar zusje is ze zo erg veranderd. Ze luistert niet meer, vraagt constant negatieve aandacht en maakt van alles een strijd. Het kost mij zoveel energie iedere dag dat ik er echt door heen zit.
Ik begrijp dat het voor haar (en ons) een hele grote verandering is maar we proberen haar er zoveel mogelijk bij te betrekken en zorgen dat zij ook 1 op 1 aandacht van ons krijgt. Ook zeggen we regelmatig dat de baby ook even moet wachten als we met haar bezig zijn om haar het gevoel te geven dat zij ook nog steeds belangrijk is. Maar alsnog kan ze zulke negatieve aandacht vragen. Zo zeurt ze steeds dat ze tv wil kijken (terwijl dit alleen eind vd middag mag als we gaan koken), als ze haar zin niet krijgt gaat ze schreeuwen, slaan en met spullen gooien. Ook gaat ze spugen. Het lijkt wel alsof ze doordraait. Haar ‘straffen’ door haar even af te laten koelen op de gang werkt niet want dan gaat ze lachen. Als we zeggen dat iets niet mag dan doet ze het nog even 3x extra. Als we vervolgens met haar gaan praten als ze weer rustig is en vragen waarom ze het heeft gedaan zegt ze ‘dat vind ik leuk’ of ze ze zegt ik ga het niet meer doen en een uur later doet ze het alweer.
Ik weet gewoon echt niet meer hoe ik op haar moet reageren en hoe we dit kunnen doorbreken. Hopelijk hebben jullie tips of adviezen!