20 Reacties
17 dagen geleden
Bij ons is de avond erg wisselvallig. De ene keer wil ze om 9 uur een fles en de andere keer om 10 uur. Wij nemen haar tegelijk met ons mee naar bed en eigenlijk valt ze dan altijd in haar eigen bedje in slaap. Ik laat haar slapen totdat ze zelf komt. Sinds 2 weken slaapt ze door en komt ze tussen 5 en 6 uur. Dan geven we een fles en slaapt ze meestal nog 2 of 3 uurtjes.
Een echt vast ritme in de avond vinden is ook wel echt lastig.
17 dagen geleden
Rond 8 uur s avonds valt onze dochter in slaap, die doet dan een dutje in de box tot een uur of 10.
Daarna gaan we verschonen, pyjama aan en voeden in de slaapkamer met lichten gedimd.
Tijdens het drinken laat ze zelf los (borstvoeding) en valt ze in slaap.
Dan doe ik haar in de puckababy piep, krijgt ze haar speentje en leg ik haar in de co sleeper 😄
17 dagen geleden
Wij gaan tussen 18:30-19:00 uur naar boven voor badje (2x per week) of pyjama aantrekken. Daarna beneden de fles en zodra hij slaperig wordt leggen we hem in de cosleeper. Daarna laten we hem zelf komen.
17 dagen geleden
Sinds deze week staan we elke dag om half 8 op, net als papa en grote broer. En elke 3 uur een fles overdag.
S avonds moet ze dan om half 8 de laatste fles van de dag. Dan kleden we haar om in pyjama, wassen dr gezichtje, smeren dr gezichtje in en dan krijgt ze een fles met allesn de zoutlamp aan en is het de bedoeling dat ze in dr bed slaapt. Dat is tot nu toe 1x van de 3 dagen gelukt 😅 en dat is prima.
Daarna maken we haar om 11 uur nog een keer wakker voor een fles met alleen gedimd licht en dan komt ze zelf om 3 uur weer en dan 's morgen weer van voor af aan alles.
We oefenen nu ook dutje overdag in bed, met nadruk op oefenen, ene dag gaat het beter dan de andere dag en dat is oké, ze leert het vanzelf een keer haha
17 dagen geleden
Reactie op JoyceSL
Sinds deze week staan we elke dag om half 8 op, net als papa en grote broer ...
Hoelaat is ze dan in de ochtend wakker? Hier een kleintje die om graag om 5:30 de dag start😴😴 Ben vandaag tot 9:00 met hem blijven liggen omdat hij dan zijn volgende fles krijgt, maar lees overal dat je de dag rond 7:00 moet starten.
17 dagen geleden
Ik kopieer even mijn reactie uit een ander topic over ritme:
Ons zoontje is 8 weken oud (gecorrigeerd 3 weken) en ik geef borstvoeding op verzoek. We hebben wel een ritme in grote lijnen maar de precieze tijden zijn elke dag anders 🤪. Meestal ziet een dag er ongeveer zo uit:
- ‘s Nachts komt ons zoontje wisselend voor een of twee voedingen.
- Tussen 07:00 en 09:00 eerste voeding van de dag. Ik probeer mezelf van tevoren klaar te maken en kleed ons zoontje na de voeding aan. Daarna een uurtje knuffelen op de bank, zodat hij zijn eten kan laten zakken en ik kan ontbijten met hem op schoot (ook belangrijk 🤪). Daarna maken we vaak een wandeling.
- Tussen 11:00 en 13:00 tweede voeding, daarna leg ik hem boven in de co-sleeper voor een middagdutje. Ik kan dan even lunchen en doe wat huishoudelijke taken of voorbereiding voor het avondeten. Als hij lang slaapt ook lekker iets voor mezelf, in bad oid.
- Tussen 15:00 en 17:00 derde voeding. Als het vroeg is chillen we nog even op de bank, als het wat later is probeer ik hem in de box te leggen zodat ik kan gaan koken.
- Tussen 18:00 en 20:00 vierde voeding. Mijn vriend is klaar met werk dus we zijn lekker met zijn drietjes. We geven hem zijn vitamines, wassen hem of doen hem in bad en trekken zijn pyjama aan. Daarna lekker serie of film op de bank, vaak ook nog even huid-op-huid contact.
- Rond 22:00 laatste voeding. Daarna trek ik zijn inbakerslaapzakje aan en zet ik white noise op en laat ik hem op mij in slaap vallen, daarna leg ik hem in de co-sleeper.
Maaaar zoals ik al zei: dit is in grote lijnen ons ritme als ik een dagje thuis ben. Als ik een afspraak heb of ik ga iets leuks doen neem ik de kleine man gewoon mee, hij slaapt ook heerlijk in de maxi-cosi of kinderwagen 🙃. In het weekend doen we vaak ook iets leuks of zijn we ‘s avonds met vrienden, dus dan loopt het allemaal weer anders. Ik heb me laten vertellen dat het nu nog makkelijk is omdat die kleintjes overal wel slapen, dus daar profiteren we nu dan nog maar even van! 😛
17 dagen geleden
Dit ritme qua voedingen heeft mijn dochter nu een kleine 4 weken. Ze is 7 weken oud. Wij hebben voor slapen dezelfde routine maakt niet uit of het het 9 uur slaapje in de ochtend is of het 21:00 slaapje in de avond. Ze krijgt haar slaapzakje aan. Haar slaap otter met muziek gaat aan en haar nachtlampje zetten we op roodlicht. We geven dan haar speentje als ze die wilt en soms blijven we nog om haar over haar hoofdje te strelen, maar vaak is ze meteen weg qua slapen. Vanaf de avond krijgt ze haar pyjama aan en twee keer in de week doen we een badje.
17 dagen geleden
Onze dochter is 8,5 weken en ons ritme is als volgt:
7 uur; wakker worden
7:30 fles
8:30 wandelen met de hond en dan slaapt zij ondertussen
10:00 uur wakker worden en even “spelen”
10:30 fles
11:30 breng ik haar naar haar bedje en gaat ze slapen.
14:00 wakker worden en wandelen met de hond
14:30 fles
15:30 slapen op mij of in de box
17:00 wandelen met de hond
18:00 fles
19:00 naar bed
22:00 droomvoeding
Ze houdt zich aardig aan dit schema de tijden kunnen af en toe iets afwijken maar ze houdt erg van ritme en structuur blijkbaar 🙈
17 dagen geleden
Wij doen het volgende met ons zoontje van 7,5 week oud;
Wij gaan om 18 uur samen naar boven. Bedritueel met gedimd licht: wassen, slaapzak aan, boekje lezen, fles. We leggen hem dan (na 30 min. rechtop) in de co-sleeper. Hij is dan vaak al in slaap gevallen.
Tussen 22 en 23 uur weer een fles. Gedimd licht, weinig interactie, verschonen en fles. Daarna weer terug in de co-sleeper. Wij gaan dan ook slapen.
Tussen 2 en 3 weer een voeding. Zelfde ritueel als de laatste avondvoeding.
Hij slaapt daarna door tot 7 uur en dan starten we samen de dag met ons gezin. We hebben zelf de wekker een half uur eerder om te douchen en voor koffie etc.
Wij vinden dit ritme voor nu zelf heel fijn.
17 dagen geleden
Ben ik de enige met een kindje (6wk) die zich rond de klok van 18-20 u écht nog niet boven in bed laat leggen?! Hier begint dan echt het heksenuur, zeker nu met die krampjes. En ik wil niet dat zijn broertje die de kamer er naast slaapt wakker wordt.. verder slaapt hij best voorbeeldig, maar die vroege avond…
Ik zoek herkenning 🫠😅.
17 dagen geleden
Reactie op BM318
Ben ik de enige met een kindje (6wk) die zich rond de klok van 18-20 u écht ...
Nee hoor hetzelfde hier! Hij is altijd erg wakker rond dat tijdstip en veel last van z’n krampjes. Heeft echt geen zin om hem dan op bed te leggen, haha.
17 dagen geleden
Reactie op BM318
Ben ik de enige met een kindje (6wk) die zich rond de klok van 18-20 u écht ...
Onze is 2 maanden oud en slaapt pas boven na zijn laatste voeding ene keer is dat 9 uur andere keer 10 uur... Als wij na bed gaan gaat hij ook mee..overdag ligt hij in de box te slapen of boven op mij...😅
17 dagen geleden
Ben ik de enige die totaal nog geen ritme heeft met baby van 6 weken? Hoe voeden jullie op vaste tijden? Wij geven kv op verzoek, gemiddeld zit er 3 uur tussen, maar soms ook 4 en een enkele keer 2 uur (vooral savonds). Als hij trek heeft, is er geen rondje meer mee te lopen of wat dan ook. Als je niet doof wilt worden, moet hij gewoon de fles krijgen😂
17 dagen geleden
Reactie op Geertrui
Ben ik de enige die totaal nog geen ritme heeft met baby van 6 weken? Hoe v ...
Hier was met 6 weken ook geen ritme, maar toen ze 7 weken was ging ze snacken. Dus heel vaak kleine beetjes drinken, ook in de nacht. Geen flessen leeg, maar alles half en vaak.
Dus toen heb ik een ritme ingevoerd en sindsdien gaan de flessen netjes leeg en hoef ik er 1x uit in de nacht omdat ze overdag voldoende drinkt.