36 Reacties

één maand geleden

Ik deed altijd body pump en liep een beetje tegen hetzelfde aan. Heb geen keizersnede gehad, maar wel vraagtekens of het al verstandig is om weer te gaan sporten. Ik heb bij een bekken fysio een zogenaamde post partum check afspraak gemaakt. Ben heel benieuwd!

één maand geleden

Reactie op Jaynerk

Ik deed altijd body pump en liep een beetje tegen hetzelfde aan. Heb geen k ...
Oh wat goede tip! Ik ga eens rondkijken voor een bekken fysio in de buurt en informeren of ze ook zo’n post partum check doen!

één maand geleden

Ohh dit is zo herkenbaar! Ik heb 5 weken geleden een spoedkeizersnede gehad. Voorheen (ook tijdens de zwangerschap) veel gesport. Zowel hardlopen als krachttraining. Ik mis het sporten enorm, maar ga er volgende week nog niet mee starten. Op dit moment heb ik ook nog echt pijn aan de wond. Ik denk dat er geen pasklaar antwoord is wanneer je het hardlopen weer op kunt starten. Het is denk ik gewoon heel belangrijk om goed naar je lijf te luisteren. Rustig opbouwen en bij pijn weer rustiger aan doen. Ik ga nu eerst maar iedere dag wandelen en hoop snel weer meer te kunnen gaan bewegen.

één maand geleden

Hier een mama van een mannetje wat ook bij 6 weken is. bevallen dmv van een spoedkeizersnede en ik heb over een paar dagen een fysieke controle bij de gynaecoloog. Daarnaast is mij hetzelfde verteld wat betreft 6 weken niet sporten (behalve wandelen wat gaat en goed luisteren naar je lichaam). Ik zou als ik jou was je vk bellen en daar je vragen neerleggen en je situatie uitleggen.zij kunnen ook naar je wond kijken.

één maand geleden

Hoi. De arts van m’n telefonisch consult gaf aan wel te wachten rond de 8 weken tot sporten en dan ook rustig aan beginnen en op gevoel wat je lichaam je aangeeft. Maar dat is de info die ik heb gekregen.

één maand geleden

Reactie op KikiVos1

Hier een mama van een mannetje wat ook bij 6 weken is. bevallen dmv van een ...
* een mannetje wat ook bijna 6 weken

één maand geleden

Ik zou beginnen met een bezoek aan een bekkenbodemfysiotherapeut. Die kan voor jou controleren hoe het zit met je bekkenbodem, buikspieren en je wond. Als het goed is, werken ze ook samen met (personal) trainers die je kunnen helpen verder te herstellen en je lichaam te versterken, zodat je uiteindelijk weer kunt opbouwen naar hardlopen. 12 weken is aan de vroege kant, en het hangt erg af van je herstel: wat je hebt gedaan aan je herstel, of je aan je kracht hebt gewerkt, en je klachten na de bevalling. Zoals je ziet, speelt er veel mee. Maar een goed begin is een geregistreerde bekkenfysiotherapeut.

één maand geleden

Hier nu 5 weken verder na een keizersnee en afspraak bij de gynaecoloog gehad. Die gaf aan dat je in principe na 4 weken inwendig niets meer stuk kunt maken qua wond. Ik ben alweer flink aan het tillen en gebruiken van mijn buikspieren en ze gaf aan dat hier in mijn lichaam en pijn leidend is. Maar snap je gevoel hoe te beginnen wel heel goed!

één maand geleden

Ik ben inderdaad ook naar een bekkenfysio geweest, niet met specifieke klachten maar gewoon algemene check. Vond ik erg fijn. Is meestal ook wel vergoed als je aanvullend bent verzekerd voor zwangerschap zit er ook automatisch vaak fysio bij. Daarnaast doe ik mom in balance, een soort bootcamp speciaal gericht op zwangere vrouwen of onlangs bevallen met aangepaste oefeningen naar wat jij kan met opbouw richting reguliere workouts. Zit door het hele land zo ongeveer!

één maand geleden

Ter aanvulling bij mom in balance hebben ze ook opbouw schema’s voor hardlopen na de zwangerschap en doen ze ook tijdens de workouts zelf veel hardlopen tussendoor

één maand geleden

Wat gek dat je geen fysieke check hebt gehad, ik vond die bevestiging dat de wond goed genezen was echt fijn en had dat ook echt nodig. Inmiddels is mijn keizersnede 5+3 geleden. De gynaecoloog gaf aan dat ik vanaf 6 weken weer mag gaan sporten. Haar advies was wel om nog niet meer dan 12 kilo te tillen. Hardlopen doe ik zelf niet maar ik heb eens gelezen dat dit een van de laatste sporten is die je kunt oppakken door de druk op je bekken. Zoals gezegd kun je inderdaad even langs een fysio om wat dingen te laten controleren. En luister ook vooral naar je eigen lichaam!

één maand geleden

Ik was pas naar een chiropractie seminar, wat toegespitst was op zwangeren en postpartum herstel. De vrouw die het leidde behandelde al 30 jaar vrouwen en geeft seminars over de hele wereld. Zij ging allerlei tests doen om te checken hoe de balans etc was van het bekken. Een uitgangspunt wat zij aangaf om aan te houden voor wanneer te beginnen met hardlopen: Kun je 30x een pistol squat (google)vanaf een stoel doen, per kant? Als dit lukt, heb je genoeg stabiliteit om veilig weer te gaan hardlopen. Hopelijk heb je er wat aan!

één maand geleden

Reactie op Saschamols

Ik was pas naar een chiropractie seminar, wat toegespitst was op zwangeren ...
Dit was specifiek voor hardlopen, yoga etc kan al eerder. Maar hardlopen is best wel belastend

één maand geleden

Mijn verloskundige gaf aan dat hardlopen inderdaad vrij belastend is, zeker voor je bekkenbodemspieren. Ze gaf als advies om daar lang mee te wachten om weer op te pakken, misschien wel een halfjaar. Zo voorkom je ook verzakking (op latere leeftijd). Maar als je net voor de bevalling gewend was om nog veel te hardlopen, is je lichaam er misschien beter aan gewend? Bij ons in de buurt zijn er ook sportscholen die lessen aanbieden speciaal voor moeders na de bevalling. Dat zou misschien ook nog een idee zijn?

één maand geleden

Wat ik heb begrepen is dat je na 6 weken rustige sporten msg oppakken, en na 12 weken intensieve sporten. Ik begin vanaf 12 weken met Pilates. Echt een sport is dat niet voor mij, ik wil graag zweten en mijn hartslag omhoog brengen, maar wel een fijne voor de eerste weken omdat het enorm helpt met stevigheid van je core, buikspieren en bekkenbodem. Verder wandel ik nu al heel erg veel. Vanaf 12 weken ga ik hardlopen weer rustig oppakken. Vorige zwangerschap heb ik het vergelijkbaar aangepakt en dat is goed bevallen, maar ook toen heb ik nog wel eens tijdens het rennen in mijn broek geplast omdat mijn bekkenbodem toch nog niet sterk genoeg was... Daarom wil ik daar nu extra aandacht aan geven.

één maand geleden

Hier ook een spoedkz gehad, nu vijf weken geleden en mis het sporten ook enorm. Heb nu een programma aangeschaft via sterkher. De oefeningen stellen nog niet veel voor maar geven mij wel het gevoel dat ik vast bezig ben. Bij 6 weken ga ik ook een check doen bij een fysio. Verder is tegen mij gezegd dat ik vanaf 8 weken weer en beetje kan gaan sporten. Ik wil dan starten met fietsen/rustig spinnen en pilates. Vanaf 12 weken als het gaat wil ik weer kleine stukjes gaan rennen. Maar alles natuurlijk op geleide van de pijn en klachten… ben benieuwd!

24 dagen geleden

Ik heb inmiddels voor volgende week een eindcontrole bij de vk staan. Afhankelijk daarvan ga eventueel nog opzoek naar een bekkenbodem fysio om te laten kijken hoe het er allemaal voor staat en evt advies met betrekking tot sporten en opbouwen. Voor nu wandel ik regelmatig (een uur per dag) en dat gaat gelukkig goed 😊

24 dagen geleden

Ik heb na 6 weken bevallen bij de vorige zwangerschap een afspraak bij de bekkenfysio gepland. Daar had ik toen een check.

24 dagen geleden

Reactie op RM89

Ik heb na 6 weken bevallen bij de vorige zwangerschap een afspraak bij de b ...
Heb je toen ook concreet advies/oefeningen mee gekregen?

23 dagen geleden

Vanochtend ben ik voor de nacontrole bij de vk geweest, mijn kindje is nu ruim 6 weken. Ik heb geen diastase meer (hoera want na de eerste zwangerschap lang aanwezig geweest!) en wandel nu zonder last ruim 1 uur per keer. Ze gaf aan dat ik nu ook weer mocht gaan sporten, zelfs ook hardlopen. Beginnen met kleine stukjes natuurlijk en goed naar je lichaam luisteren. Direct stoppen als ik urine verlies, druk voel van onder, pijn heb in mijn bekken of merk dat ik lang hersteltijd nodig heb. Eigenlijk hetzelfde als bij het wandelen nu 🙂