14 Reacties
2 jaar geleden
Gerookte zalm zou ik ook niet bij een goede sushi tent eten. Maar dat is niet een kwik ding.
2 jaar geleden
Ik snap veel nieuwe regels niet… met de zwangerschap van m’n dochter ook gewoon lekker garnaal gegeten en kibbeling en nu opeens mag het allemaal niet meer….
Ik hou de app ZwangerHap maar gewoon aan😅 zijn 100 verhalen over voeding tijdens de zwangerschap
2 jaar geleden
Reactie op FamilieHofman
Ik snap veel nieuwe regels niet… met de zwangerschap van m’n dochter ook ge ...
Precies, gewoon aanhouden na 9 maanden mag je toch gewoon weer alles eten. Als dat het ergste is..
2 jaar geleden
Ik eet geen rauwe sushi, sowieso geen fan van (op zalm na) maar ik ben eergisteren nog sushi wezen eten. Ik eet dan nu ik zwanger ben alleen sushi met kip of garnaal en ik eet ook gewoon gebakken garnalen. Heb ik bij mijn vorige zwangerschappen ook gedaan.
Ik dronk bijvoorbeeld voordat ik zwanger was dagelijks wel een blikje energy, daar ben ik dan wel mee gestopt sinds de positieve test maar ik drink wel gewoon af en toen suikervrije en cafeïne vrije cola zero. Drink sowieso veel suikervrij nu ik zwanger ben.
Verder eet ik gewoon lekker wat ik wil en mag, natuurlijk wel gevarieerd en ik probeer nu meer gezond te snacken als ik trek heb ipv lekker snacken.
2 jaar geleden
Volgens mij gaat het vooral om de hoeveelheid. Mijn gynaecoloog zei dat ik best 1x in de 2 maanden een paar stukjes sushi, ceviche of een wat rodere biefstuk mag eten, zolang dit maar goede kwaliteit is. Het kan pas schadelijk worden als het regelmatig is. Ze gaf een lijstje van wat echt niet mag: alchohol, sigaretten, tonijn uit blik en verder vooral gezond en gevarieerd eten, weinig suiker, weinig suikervervangers, gezonde vetten etc.
Of ik ook echt een keer sushi ga eten weet ik nog niet, ben bang dat ik er dan toch niet van kan genieten, hoewel ik er wel echt heel erg trek in heb 😋
2 jaar geleden
Rodere biefstuk of sushi met rauwe zalm wordt niet afgeraden door de kwik, maar door de mogelijkheid dat dit listeria bevat. De kans is heel klein maar als je dit oploopt kan dit ernstige gevolgen hebben voor de baby.
Dus het gaat niet om de hoeveelheid, maar hoe vaak je het risico wil nemen dat je deze bacterie binnen kunt krijgen. Een keertje is misschien niet erg omdat de kans zo klein is, maar die afweging is aan jezelf vind ik
2 jaar geleden
Reactie op LBJ__
Ik eet geen rauwe sushi, sowieso geen fan van (op zalm na) maar ik ben eerg ...
neem alsjeblieft geen zero maar gewoon iets met suiker. Ik loop bij een hormoon coach en die raad het echt af om zero producten te drinken ivm de aspartaam,dit is nog slechter dan de suikers.
2 jaar geleden
Haha zo uitgebreid hebben ze die adviezen bij mij nooit aan de wilgen gehangen. Maar er is tegen mij bij mijn vorige zwangerschap ook aangegeven dat als een af en toe een keer iets eet van die dingen er echt niet van alles aan de hand is. Het enige is natuurlijk wel dat als jij rauwe producten gaat eten, je daar altijd een risico mee neemt. Zelfs bij het beste restaurant kàn het heel toevallig net een keer gebeuren dat er een bacterie ergens in zit. En dat zal dan voor alle niet zwangere klanten niet eens erg zijn want die krijgen er geen last van dus niemand merkt iets... maar voor jouw kindje kan het dan wél schadelijk zijn. Dus het is met sommige dingen ook meer de vraag of je het risico wel of niet wil nemen. Ik denk verder ook gewoon goed lezen wat er staat. In de app zwangerhap staat ook overal een uitleg bij en vaak als je dat goed leest zie je ook al dat het niet per se kwaad kan als je iets een keertje eet. Of als je kruiden gebruikt in normale (kleine) hoeveelheden. Vaak staat er dan ook een uitroepteken bij ipv een kruisje. Grotendeels gewoon goed lezen en gezond verstand gebruiken. Dan kun je inderdaad nog best veel gewoon eten en drinken. Tonijn neem ik persoonlijk echt niet en ook geen leverproducten. Sushi heb ik tijdens mijn vorige zwangerschap ook niet genomen (dan nam ik de vegetarische en bijvoorbeeld die met kip). Wel heb ik toen helemaal op het eind van de zwangerschap een keer ergens pasta gegeten met gerookte zalm en (het was zomer) een of twee keer nieuwe haring gegeten.
2 jaar geleden
Volgens mij is het verstandig om je erin te verdiepen waarom iets niet mag. Dan kun je ook beter keuzes maken qua hoeveel je wil relativeren.
Rauwe vis, rauwe melk en rauw vlees kan listeria bevatten. Dat wil je écht niet want dat is gevaarlijk voor de baby.
Rauw ei wordt afgeraden vanwege salmonella. Dat is echt heel rot om te krijgen tijdens de zwangerschap (en daar buiten trouwens ook) maar is niet specifiek schadelijk voor de baby. Je bent alleen vatbaarder en kwetsbaarder als je zwanger bent.
Gegaarde tonijn, makreel, garnalen, etc worden afgeraden vanwege kwik en andere stoffen. Daarbij geldt hoe meer je eet, hoe meer van die stoffen je waarschijnlijk binnen krijgt. Een keertje eten is geen ramp, maar elke dag tonijnsalade op brood omdat dat je craving is wel.
Pate en lever worden afgeraden vanwege vitamine A. Een teveel aan vitamine A kan voor problemen bij de baby zorgen. Een beetje vitamine A heb je natuurlijk gewoon nodig maar in principe wordt aangeraden om producten met veel vitamine A te vermijden omdat je al snel een overschot binnenkrijgt.
Etc etc.
Je loopt verschillende risico's met verschillende producten. Uiteindelijk moet je de keuze natuurlijk zelf maken maar ik zou 'm wel goed geïnformeerd maken. Ik zou bijv het risico met een goede sushitent niet nemen. Listeria wil ik echt koste wat het kost voorkomen.
2 jaar geleden
Ik weet van mezelf dat ik er toch niet van kan genieten als ik in mijn achterhoofd heb dat er een (kleine) kans is dat iets slecht is voor de baby, dan smaakt het me sowieso niet meer lekker🤣. Dus ik skip het ook gewoon 9 maanden. Maar misschien sla ik dan weer iets te ver door hoor want dingen als leverpastei eet ik nu ook helemaal niet, terwijl ik het wel lekker vind haha
2 jaar geleden
Ik heb mijn geboortemenu alvast doorgegeven aan mijn man als de 2de is geboren. Grote sushiplaat, broodje carpaccio en een broodje gerookte zalm. Nog maar 7,5 maanden😋