31 Reacties
8 maanden geleden
Wij gebruiken dit schema ook en voor ons werkt dit ook echt heel goed. Alleen hebben wij uit ervaring (al ouder kindje) het schema zelf iets aangepast als het 3e slaapje eraf gaat. Namelijk 9.30/9.45 -10.15/10.30 , 13.30/14.00-15.30/16.00 zo trekken die van ons het gemakkelijker naar de nacht. Alleen onze baby nu slaapt niet lang genoeg waardoor we alsnog enorm stoeien, maar dat is weer een ander probleem hahaha.
8 maanden geleden
Hi! Wij volgen ook een soort van schema sinds een maand, omdat ons kindje daar ook veel beter op gaat. Sinds wij dat doen, slaapt hij door. Daarvoor was het 10x per nacht er uit, veel huilen.. En sindsdien ook een baby die veel happier is. Dus maak je geen zorgen over wat iedereen denkt. Doen wat goed voelt ♥️
Wij zijn inmiddels van 3 naar 2 dutjes gegaan en hebben dit stapsgewijs gedaan op advies van een slaapcoach, omdat een kindje er ook aan moet wennen. En als je kindje snachts nog regelmatig wakker wordt, dan weet je dat hij er aan toe is.
Wij hebben die powernap op een gegeven moment laten vallen en de bedtijd tijdelijk vervroegd.. hoe laat gaat hij nu naar bed? Want je kan hem dus evt om 18:00 naar bed doen. Trekt hij dat vanaf 14:30?
Bij ons slaapt ie van 09:15/09:30 tot 10:00/10:15. En dan van 12:45/13:00 tot 14:45/15:00. Vanaf 15:00 trekt hij het inmiddels prima tot 19:00. Maar hij moest wel even een 1-2 weken wennen…
8 maanden geleden
Reactie op _xkb
Wij gebruiken dit schema ook en voor ons werkt dit ook echt heel goed. Alle ...
Oh wat fijn! Het lukt hem ‘s ochtends alleen nog niet om tot 09:30 wakker te blijven.
8 maanden geleden
Reactie op FemkeOof
Hi! Wij volgen ook een soort van schema sinds een maand, omdat ons kindje d ...
Ik heb precies dit schema wat jij benoemt gisteren aangehouden en ik heb hem om 18:30 laten slapen. Dat ging niet helemaal goed. Wellicht dat 18:00 een optie is. Ik ben alleen een beetje bang dat hij dan om 06:00 weer wakker is. Rek je dit dan in die weken verder op?
8 maanden geleden
Hoi, wij vonden de overgang van 3 naar 2 dutjes ook even lastig. We zijn het gaan proberen toen we merkten dat onze dochter om bedtijd (tussen 19.00 en 19.30) gewoon echt klaarwakker was en niet in slaap kon komen.
Wij hanteren 2/3/4 (uur wakker)! En nu doet ze eigenlijk altijd dus maar 2 dutjes overdag. Voor de overgang hielden wij aan; tweede dutje voor 15.00 klaar is nog een derde dutje rond 17.00, tweede dutje na 15.00 klaar dan geen derde dutje meer. Ze wende snel aan het blok wakker zijn tussen 15.00 en 19.00.
Haar bedtijd stemmen we nog wel af op hoe laat ze uit bed kwam. Is dat rond 15.00, dan wel echt 19.00 naar bed. Was het tussen 15.00 en 16.00 dan rond 19.30 naar bed.
Overigens slaapt onze dochter (nog) niet door en zit ze momenteel geloof ik een regressie waardoor het slapen ‘s nachts sowieso niet fantastisch gaat.
8 maanden geleden
Reactie op Bonnie03
O wacht dat heb je geprobeerd sorry haha! Ik zou toch kijken of je er een b ...
Als ik hem dat kwartiertje (powernapje) niet aanbied gaat hij oververmoeid naar bed.😅 Slapen is een dingetje haha
8 maanden geleden
Hier nog 3 dutjes van ong 1uur soms korter soms iets langer.
Op wakker om 05;45u
Eerste dutje 07;45u tot 08;45/09:00
Daarna ong 2.5u later maar kijk naar zn signalen kan ook half uur eerder of half uur later zijn.
Derde dutje zelfde. En na zn derde dutje ong 3u wakker voor t slapen.
Nog nooit doorgeslapen. Ik hou niet meer bij hoeveel bv en onrustig snachts. Maar wel is de slaapprogressie hier ook aanwezig 😂😅
8 maanden geleden
Reactie op Rosalindem
Hier nog 3 dutjes van ong 1uur soms korter soms iets langer.
Op wakker om ...
Bedtijd verschilt enorm of laatste dutje lukt of mislukt.
Nu met de slaapregressie mislukt t dutje ook af en toe en dan is t rond 18u al naar bed en als t laatste dutje laat valt kan t ook rond 20u zijn.
8 maanden geleden
Bij ons ging de overgang vanzelf. Ik hou niet zo’n strak schema aan. Wel gaat hij ‘s ochtends rond dezelfde tijd naar bed voor het ochtenddutje (rond 09:30). We maken hem overigens niet wakker. Vaak slaapt hij van 09:30 tot 11:00. En dan gaat hij tussen 13:30 en 14:00 weer naar bed en slaapt hij nog een keer anderhalf uur. Dan redt hij het tot bedtijd om 19:00. We hebben hierdoor vanzelf een 2/3/4 ritme gekregen
8 maanden geleden
Hier werkt dat 2-3-4 schema echt niet en wakker maken vaak ook niet (want dan slaapt hij opeens het volgende dutje ‘te kort’ en komen we niet goed uit).
Van 3 naar 2 slaapjes is hier heel natuurlijk gegaan omdat we hem dus niet wakker maken en hij steeds langer sliep. Dus in plaats van 3x 45-90min werd het 2x 2 uur. We kijken verder gewoon naar zijn wakker tijden, ‘s ochtends is hij vaak na 2 uur moe, ‘s middags redt hij het 3 uur, maar zijn laatste wakkertijd ligt ook tussen de 2-3 uur. Die 4 uur redt hij dus echt niet aan het einde van de dag.
Slaapt hij langer dan 2,5 uur maken we hem wel wakker, want we willen ook niet dat hij te veel slaapt overdag (nachten zijn nog steeds onrustig), maar volgens mij zou officieel de max nu tussen 3-4 uur slaap overdag liggen en hij heeft echt wel meer nodig, minimaal 4 uur. Laatst heeft hij overdag ruim 5 uur geslapen en ik vreesde voor de nacht, nou het is de beste nacht tot nu toe geweest..
Hij is wel echt enorm in ontwikkeling, tijgert al sinds 5,5 maand en gaat sinds 7,5 maand zelf van lig naar zit en trekt zich op. Dus ik denk dat hij daarom ook gewoon veel slaap nodig heeft.
8 maanden geleden
Wij volgen ook het 2-3-4 ritme & werkt onwijs goed! De overgang van 3 naar 2 slaapjes verliep hierdoor best soepel.
8 maanden geleden
Reactie op Joycelisette
Wij volgen ook het 2-3-4 ritme & werkt onwijs goed! De overgang van 3 n ...
Dus je maakt ze dan niet wakker en ziet wel wanneer ze wakker worden? Ik heb wel eens gelezen dat een te lange ochtenddut niet goed is maar geeeen idee of dit klopt🫣
8 maanden geleden
Ik maak eigenlijk nooit wakker. Zit nog op 3 dutjes alleen daardoor is bedtijd soms wat later.
Nu is t advies vaak niet meer na 17en laten slapen. Dus powernap ofzo? Maar mijn zoontje vind t echt niet grappig als ik hem na 15 min wakker maak. Hoe is dit bij andere?