7 Reacties

één maand geleden

Ik heb een boek onder het hoofd gedeelte van het aankleedkussen gedaan, hierdoor heeft mijn kleintje minder last van de reflux. Ik hou haar een half uur tot een uur na de voeding omhoog en ik accepteer maar dat ze evt na het verschonen opnieuw poept. Ik blijf niet verschonen aangezien het voor beide partijen niet handig is

één maand geleden

Hoi, ik vraag me af hoe het is gegaan bij de CB en osteopaat en hoe het net je kleine gaat? Ik merk dat ik hier op dit moment ook precies tegen aanloop.

25 dagen geleden

Reactie op blessing1

Hoi, ik vraag me af hoe het is gegaan bij de CB en osteopaat en hoe het net ...
Morgen heb ik de afspraak bij de osteopaat. Bij het cb gaven ze dinsdag aan dat er eigenlijk weinig te doen was behalve de dingen zoals ik nu al deed (proberen een boertje te laten, zo min mogelijk proberen te bewegen dus luier verschonen vóór voeding, minstens half uur rechtop houden na voeding, enz). Eventueel indikken van voeding kon nog helpen zei ze. Bijvoorbeeld een klein beetje jbp aangelengd met water in een flesje geven vlak voor het voeden in de avond. Maar dat was iets waar we ook nog even mee konden wachten om te kijken hoe het verloop komende weken zou zijn. Ze zei dat ze zagen dat de piek van de reflux klachten meestal op 6 tot 8 weken zat en dat de meesten er zo rond 3 of 4 maanden overheen groeiden. Kwestie van nog even volhouden dus... Nu ben ik zelf aan het twijfelen om een zijslaapkussen aan te schaffen (zijslaapkussen en tummy time van Mimos, is de enige die veilig verklaard is voor tijdens de nacht). Blijkbaar als baby's op de zij of buik slapen hebben ze minder last van de reflux klachten. Ik heb hem afgelopen nacht eens lichtelijk op de zij gelegd (handdoekrolletje in de buik en in de rug, maar wel zo dat hij meer steunt op die in de rug, zodat hij niet kan doorrollen naar de buik) en hij heeft geen kokhalsgeluiden gemaakt, en 2x ruim 3 uur aan een stuk geslapen. Kan toeval zijn, maar dit was een grote verbetering t.o.v. afgelopen nachten 🤗 Dit staat allemaal trouwens los van het luier verschonen na een voeding (waar m'n topic eigenlijk over ging). Een poepluier laten zitten is geen optie, want dan gaat hij niet slapen en lekt het vaak ook door. Wat ik afgelopen nacht heb gedaan is in ieder geval wel de poepluier verschonen na het voeden, maar wel minimaal schoonmaken met doekjes, zodat de beentjes nauwelijks opgetild werden, en het verschonen heel snel ging. Bij de volgende ronde heb ik vóór de voeding nog even een keer extra goed schoongemaakt. Ik ben benieuwd wat een bezoekje aan de osteopaat morgen nog brengt!

25 dagen geleden

Reactie op JN1316

Morgen heb ik de afspraak bij de osteopaat. Bij het cb gaven ze dinsdag aan ...
Heel herkenbaar! Het cb en de huisarts gaven hier ook aan dat er niet veel meer gedaan kon worden dan de dingen die je noemt. Het zijslaapkussen lijkt mij ook interessant, maar toch wel spannend. Het cb was er trouwens geen voorstander van. Ik heb ook een osteopaat overwogen, dus ik ben erg benieuwd naar hoe dit gaat!

25 dagen geleden

Wij zijn bij de osteopaat geweest, maar kan niet zeggen dat het geholpen heeft. Zijslaap kussen hielp ook niet. Ons kindje had een ontstoken slokdarm door het zuur wat steeds omhoog kwam. Nu krijgt hij 2x per dag omeprazol en nu gaat het echt veel beter. Als hij goed boert komt er eigenlijk niks meer omhoog en als er iets omhoog komt is het niet zuur. Enige tip die ik kan geven is goed laten boeren en als dat niet lukt dan leg ik tijdens het verschonen een spuuglapje bij z’n gezichtje. Maar ik probeer er wel alles aan te doen dat hij een boertje laat want dat maakt echt heel veel verschil. Mocht je kindje echt veel huilen en je ziet dat die echt pijn heeft door de reflux dan zou ik wel echt naar de dokter gaan voor evt medicatie.

25 dagen geleden

Reactie op anne55

Wij zijn bij de osteopaat geweest, maar kan niet zeggen dat het geholpen he ...
Ah wat jammer dat de osteopaat niet geholpen heeft bij jullie kindje. Ik kan me voorstellen dat als de slokdarm eenmaal aangetast is door het zuur dat medicatie nodig is. Wel fijn dat het met de medicatie nu beter gaat! Ik merk inderdaad ook dat boeren enorm verschil maakt. Het lastige is dat hij na de eerste borst altijd vrijwel meteen boert, maar na de tweede borst kost het vaak heel veel moeite. Soms na een half uur nog niet eens, zelfs niet al heeft hij zich tijdens het drinken al verslikt en dus veel lucht binnen gekregen. Dan is hij al rechtop in slaap gevallen maar wil er geen boertje uit (zelfs niet met alle "trucjes" om 'm te laten boeren). De keren dat hij wel boert merk ik inderdaad dat het daarna minder snel omhoog komt (alhoewel het geen garantie is). Ik moet zeggen dat ik hier nu een wereld van verschil merk met op de zij leggen. Op de rug was hij altijd na een paar minuten weer wakker en onrustig (kokhalzen en oprispingen) en moest ik hem omhoog houden. Sinds gisteravond telkens op de zij gelegd, en hij is na elke voeding voor langere tijd in slaap gevallen, ook nu ligt hij weer vredig te slapen. Ik heb zelfs voor het eerst in lange tijd even wat was en strijk kunnen wegwerken haha. Maar goed, op de zij leggen met handdoekjes in de rug en buik voelt niet heel veilig, dus ik wacht even de osteopaat af morgen en anders toch maar zo'n kussen proberen... 😅

25 dagen geleden

Reactie op JN1316

Ah wat jammer dat de osteopaat niet geholpen heeft bij jullie kindje. Ik ka ...
Als dat helpt dan zou ik zeker zo’n kussen bestellen! Ik heb die zelf ook gebruikt in het begin en het is wel fijn. (Alleen werkte het bij ons niet tegen de reflux.) maar sommige kinderen liggen ook liever op de zij dus het is zeker de moeite waard. Hopelijk merk je ook verschil na de osteopaat!