79 Reacties
2 jaar geleden
Ik heb een lekkage gehad na de ruggenprik, die is verholpen maar daar heb ik complicaties van opgelopen. Waardoor ik volledig afkeurd ben en al 13 jaar chronisch pijnpatiënt ben. Bij mij komt hij er nooit meer in.
2 jaar geleden
Bij mijn eerste bevalling ook een ruggenprik gedaan, had er veel angst van, maar is allemaal goed gegaan en ik ben erg gerustgesteld door de artsen en ze waren super kundig en lief. Mocht het weer nodig zijn bij deze bevalling, dan hoef ik er niet heel lang over na te denken en als ik denk aan de risico's dan ga ik mezelf alleen maar gek maken, dus daar begin ik niet aan voor mezelf 🙈 ik had er profijt van, want die verlos bedden in het ZH wordt je ook niet blij van hoor! Die liggen zo oncomfortabel dat ik blij was dat ik gewoon kon liggen zonder pijn hahaha. 🤷♀️
2 jaar geleden
Mja. Ik was ook heel bang voor de ruggenprik maar tijdens de vorige bevalling toch voor gekozen en dat was maar goed ook. Ik had het qua energie nooit lang genoeg gered zonder, dus dan was het een keizersnede geworden en had ik m alsnog gekregen.
Zwanger zijn en bevallen is sowieso niet zonder risico's. Traplopen en auto rijden ook niet.
Ik zou je angst met de vk bespreken en kijken wat de mogelijkheden zijn. Misschien kan die je angst ook wat wegnemen.
2 jaar geleden
Ik vond de ruggeprik heerlijk tijdens m’n vorige bevalling! Tijdens de weeen dacht ik niet meer aan risico’s, alleen nog maar aan “hoe zo snel mogelijk van de pijn afkomen”. Eenmaal de ruggeprik erin, kon ik nog heerlijke een aantal uren slapen. Daarbij kon ik wel nog gewoon m’n tenen bewegen en met veel moeite mn benen optillen. Maar het gevoel is er gewoon uit. Ik zou zeker weer kiezen voor een ruggeprik als het nodig is!
2 jaar geleden
Ik was zo ontzettend blij dat ik voor de ruggenprik heb gekozen. Ik ben 5-11-22 bevallen van een gezonde dochter. Zonder de ruggenprik zou ik de energie niet hebben gehad om door de ontsluitingsfase heen te komen, deze heeft 18 uur geduurd. Toen mijn ruggenprik uitgewerkt was, duurde de bevalling uiteindelijk nog maar 22 minuten. (Als ik de energie niet had gehad, zou het een spoedkeizersnede zijn geworden en had ik die ruggenprik alsnog gehad). Ik lag aan de monitoren, dus mijn man kon zien hoe heftig mijn weeën waren. Toen ik de ruggenprik had gehad, zei ik goh volgens mij heb ik een wee? Ja dat klopt deze is alleen nog 10x zo heftig als Toen je besloot een ruggenprik te willen. Ik heb niets gevoeld van het zetten van de ruggenprik, ik kon mijn tenen gewoon bewegen alleen is het een beetje verdoofd en voelt dus een beetje tintelend aan.
Als het nodig blijkt wordt het voor mij gewoon een ruggenprik.
2 jaar geleden
Hoi! Hopelijk kan ik je een beetje gerust stellen. Ik werk als verpleegkundige in het ziekenhuis op een afdeling waar patiënten opgenomen worden voor een operatie en zij krijgen dus vaak een ruggenprik. Ik heb in al die jaren dat ik er werk nog nooit meegemaakt dat iemand verlamd raakt, artsen zijn hiervoor opgeleid en kunnen rekening houden met je zenuwen. Natuurlijk zijn er altijd risico’s maar dat is ook als je in een auto stapt bijvoorbeeld. Bespreek het met de gynaecoloog zodat de alvast een aantekening kunnen maken in je dossier. Ik heb daarnaast zelf tijdens mijn 1e bevalling ook een ruggenprik en keizersnee gehad en ze leggen het erg goed uit, ook wanneer de prik komt en je stil moet zitten etc.. Heel veel succes!
2 jaar geleden
Reactie op Jannie01
Hoi! Hopelijk kan ik je een beetje gerust stellen. Ik werk als verpleegkund ...
Maar als er iets mis gaat ben je wel de sjaak. Ik ben erdoor afgekeurd en ben al bijna 14 jaar een pijnpatiënt
2 jaar geleden
Ik deel deze angst met je mee.
Tijdens mij vorige bevalling werd de prik "fout" gezet en moest die opnieuw worden gezet. (En geloof mij ondanks de weeën zat ik echt stil). Ik raakte toen he le maal in paniek😶.
Dit keer krijg ik ook een keizersnee dus moet er toch weer aan geloven
2 jaar geleden
Oei wat erg dit nieuws...wist niet dat je er verlamd kon raken..brengt me nu wel twijfels eerlijk gezegd...ze zeggen dat ruggenprik helpt tegen pijn....
2 jaar geleden
Reactie op ZwangerVanIronWurm
Maar als er iets mis gaat ben je wel de sjaak. Ik ben erdoor afgekeurd en b ...
Dat is zo en het is natuurlijk verschrikkelijk als het je overkomt. Ik snap ook heel goed dat jij denkt: van mij blijven ze af. Maar uiteindelijk is dit deel van het risico van zwanger zijn, bij elke medische procedure (inclusief bevallen) horen nou eenmaal risico's. Die zijn alleen te vermijden door niet zwanger te worden. En dan heb je weer andere risico's in het leven. Maar natuurlijk is het enorm kut als jij net die ene uitzondering bent waarbij het wel fout gaat.
2 jaar geleden
Reactie op L1310
Dat is zo en het is natuurlijk verschrikkelijk als het je overkomt. Ik snap ...
Een medische misser ja! En na overal kan wat mis gaan. Maar er wordt overal heel makkelijk geroepen dat een ruggenprik zo fijn is. En de risico's worden niet genoemd!
2 jaar geleden
Reactie op ZwangerVanIronWurm
Een medische misser ja! En na overal kan wat mis gaan. Maar er wordt overal ...
Ja, dat de risico's duidelijk aangegeven moeten worden ben ik met je eens. In het ziekenhuis waar ik was deden ze dat overigens wel goed, ruim van tevoren al. Wij kregen bij de intake (2 maanden voor de bevalling) al alle informatie over pijnmedicatie en potentiële risico's zodat je alle tijd had om je erin te verdiepen en dat niet pas hoefde te doen tijdens de weeën.
2 jaar geleden
Reactie op L1310
Ja, dat de risico's duidelijk aangegeven moeten worden ben ik met je eens. ...
Dat is super! Ik werd op het laatst medisch en uiteindelijk een keizersnede. Gelukkig hoef ik nu geen ruggenprik meer en krijg ik een algehele narcose
2 jaar geleden
Reactie op L1310
Misschien is dat voor de TS nog een optie om te overleggen. Hoewel narcoses ...
Tegen mij zeiden ze toen dat doen we niet want dan ben je te lang bij je baby weg. Alleen mij hebben ze moeten redden (door de ruggenprik)en de uitslaapkamer duurde ook veel langer. Uiteindelijk was ik sneller terug met een narcose
2 jaar geleden
Eerlijk, dit is de eerste keer dat ik lees dat er iets mis kan gaan.. nooit bij stilgestaan. Maar is het niet zo dat uiteindelijk alles mis kan gaan? Het hele leven is een risico 😅 ik zou er niet te veel bij stilstaan vooraf en aankijken hoe je je voelt tijdens de bevalling. Als jij de pijn niet meer kan verdragen en je moet nog een tijdje, dan merk je vanzelf wel of je behoefte hebt aan pijnstilling. Zolang het in een vertrouwd ziekenhuis is mag je er vanuit gaan dat het goed gaat, die mensen zetten ze niet om je te pesten.
2 jaar geleden
Mijn vriend werkt bij de afdeling anesthesie en maakt het dagelijks mee dat er ruggenprikken worden gezet. Dit is nog nooit mis gegaan zover hij weet (en hij werkt er al ruim 10 jaar). Zelf heb ik een angst voor naalden, dus daar zou ik me persoonlijk meer zorgen om maken. Ik heb zelf nooit een ruggenprik gehad, dus ik weet niet hoe het voelt. Maar aangezien dit voor de artsen dagelijkse handelingen zijn heb ik daar wel alle vertrouwen in. Zoals anderen hieronder ook al zeggen. Elke bevalling brengt risico's mee. Maar het leven zit vol risico's. Probeer het wat los te laten. Jezelf gek maken met dit soort spookverhalen gaat je sowieso niet helpen. Als je het niet kan loslaten dan zou ik het zeker even bespreekbaar maken met je verloskundige.
2 jaar geleden
Sowieso vind ik het eigenlijk niet zo handig om dit op een forum te plaatsen met allemaal andere zwangeren. Tuurlijk is een forum er ook om je zorgen te uiten, maar dit is nogal heftig en kan mensen enorm laten schrikken. Wellicht was het verstandiger geweest dit met een deskundige te bespreken.