26 Reacties
vorig jaar
Als je ook maar 1 uur minder werkt dan normaal moet je 6 weken van te voren met verlof.
vorig jaar
Was er toevallig vandaag mee bezig: https://www.uwv.nl/particulieren/rekenhulpen/hoelang-duurt-mijn-zwangerschaps-en-bevallingsverlof/index.aspx
Met deze rekentool moet je ook invullen of je ziek bent geweest
vorig jaar
Hoi,
Ik spreek uit ervaring van mijn eerste zwangerschap: het klopt!
Ik ging toen ook minder werken en was ik gedeeltelijk ziek gemeld. Ik kende deze regel niet en ging doorwerken tot 4 weken voor de uitgerekende datum. Ik kreeg daarna een brief van het UWV dat mijn uitkering wordt 10 weken na de uitgerekende datum stopgezet. Ik ging bellen en hebben ze dan pas verteld dat omdat ik (gedeeltelijk) ziek gemeld was, hing mijn verlof eerder in. Dus eigenlijk heb ik 2 weken voor mijn uitkering gewerkt in plaats van gewoon thuisblijven. Ik vindt het toen verschrikkelijk, maar nu weet ik het in ieder geval.
Dus of echt stoppen met werk 6 weken van te voren of misschien kan jij je betermelden en langer doorwerken.
vorig jaar
Reactie op Ro’tje
Super dit! Dank! En nog even ter check: houden ze rekening met de percentag ...
Nee, het is 6 weken of 4 weken, er zit niets tussen als je (gedeeltelijk) ziek bent gemeld.
vorig jaar
Reactie op ZwangerVanIronWurm
Nee, het is 6 weken of 4 weken, er zit niets tussen als je (gedeeltelijk) z ...
Volgens mij niet, de percentage maakt niet uit. Maar weet ik niet zeker! Misschien iemand anders? Of kan jij het UWV bellen op een andere dag, dan krijg jij iemand anders aan de lijn die jouw vraag wel kan beantwoorden.
vorig jaar
Reactie op cucus
Volgens mij niet, de percentage maakt niet uit. Maar weet ik niet zeker! Mi ...
O ik zie dat ik t verkeerd heb getypt... Het is als je (gedeeltelijk) ziek bent gemeld altijd 6 weken. En niet met minder percentage 5 weken.
vorig jaar
Hoe ik de site van het UWV begrijp is dat het aantal ziektedagen in de 6 tot 4 weken (de “flexibiliseringsperiode”) voor je uitgerekende datum van je bevallingsverlof worden afgetrokken. Als je 50% ziek bent en je werkt normaal 5 dagen dan is dat in die flexibiliseringsperiode van 2 weken dus 10 dagen x 0,5 = 5 dagen. Dan ga je 5 weken van te voren met verlof. Als je 100% ziek zou zijn dan zou het 6 weken zijn. Of zouden ze geen rekening houden met hele/halve dagen?
Dit zegt het UWV: Bent u (nog) ziek in de periode tussen 6 en 4 weken voor de dag na de uitgerekende datum (de flexibiliseringsperiode)? Dan meldt uw werkgever u ziek bij UWV. U krijgt een Ziektewet-uitkering van 100% van uw dagloon. Wij trekken het aantal dagen dat u ziek bent in de flexibiliseringsperiode af van uw verlofperiode na de bevalling. Uw bevallingsverlof stopt dan waarschijnlijk eerder dan u had gepland.
vorig jaar
Reactie op Averto
Moet je dat van je werkgever of van het UWV? Hoe ben je dat te weten gekome ...
Ik ben gewoon gedeeltelijk ziek dus dan heb je weinig keuze.
Het staat ook op de site van uwv.
Waar in mijn geval nog een discussie kan zitten met werkgever over de taken. Waar normaal geen tijd voor is en die ik nu achterstallig heb ingehaald. Alleen zelf de energie niet meer om die discussie met ze aan te gaan. Omdat ik 3 maanden met alleen inval m’n groep gedraaid heb.
vorig jaar
Reactie op hildetje
Huh maar als je gewoon je uren maakt dan kunnen ze je toch niet half ziek m ...
Mijn groep (peuteropvang) moest 2 dag delen sluiten omdat ik niet meer 4 dagen op de groep kon staan ivm harde buiken. Dus in de ogen van de organisatie kon ik mn functie niet uitvoeren. Terwijl de kantoor taken er uiteindelijk ook bij horen maar we daar nooit tijd voor hebben.
vorig jaar
Hoi, het is inderdaad wel waar dat als je (deels) ziekgemeld bent, je geen keuze meer hebt en 6 weken vooraf met verlof moet. Ik had dit bij mijn eerste zwangerschap ook. Zou gewoon even googelen... Volgens mij was het vrij makkelijk te vinden. Vreemd dat de bedrijfsarts zoiets niet weet.
vorig jaar
Raar dat de bedrijfsarts dit niet weet. Op deze site van de rijksoverheid staat het uitgelegd, in hele ingewikkelde zinnen: https://www.p-direkt.nl/informatie-rijkspersoneel-2020/vrije-dagen/verlof/verlof-rond-zwangerschap-en-bevalling/ziekte-en-zwangerschap
Komt er op neer: het kan zijn dat je gekozen hebt voor verlof 4 weken voor je bevalling. Maar als je ziek bent of wordt, dan telt dat vanaf 6 weken voor de bevalling als zwangerschapsverlof ipv als ziekte

vorig jaar
Reactie op Mandybb
Ik ben niet ziek gemeld maar voor veiligheid kan ik niet mijn baan blijven ...
Volgens mij klopt dat niet, gaat het enkel om ziekte. Je kan even met het uwv bellen om het te checken.
https://www.p-direkt.nl/informatie-rijkspersoneel-2020/vrije-dagen/verlof/verlof-rond-zwangerschap-en-bevalling/ziekte-en-zwangerschap
vorig jaar
Reactie op TamaraB89
Mijn groep (peuteropvang) moest 2 dag delen sluiten omdat ik niet meer 4 da ...
Wat een onzin zeg. Je werkgever is verplicht om je tijdens je zwangerschap en 6 maanden daarna extra pauze te geven, zorgen voor veiligheidsmaatregelen en aangepaste werkzaamheden. Dus zelfs als de administratieve taken normaal gesproken niet bij je werk horen, zou het geen reden zijn om je ziek te melden. En als ze je wel ziekmelden bij het UWV, zou er een verslag van onderzoek door de bedrijfsarts bij moeten zitten, waaruit blijkt dat jij echt geen enkele andere aangepaste taak kan uitvoeren.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/arbeidsomstandigheden/vraag-en-antwoord/rechten-op-aangepast-werk-aangepaste-werktijden-en-verlof-tijdens-en-na-mijn-zwangerschap#:~:text=Tijdens%20de%20zwangerschap%20en%20tot,regels%20voor%20tillen%20en%20bukken.