22 Reacties
3 weken geleden
Mijn zoontje is met 14 maanden voor het eerst gegaan. Toen we er samen waren om kennis te maken ging alles super goed en kon ik hem zelfs eventjes laten spelen zonder dat hij door had dat ik er n paar tellen niet was. Hij wist niet dat ik weg was toen natuurlijk.
Ik had goede moed en hoop.
We worden half 8 wakker en met zijn dutje meestal tussen (toen iets eerder) half 11 a half 12 weer naar bed.
Zijn eerste dag was half 10. Hij was al erg moe en bij vertrek flink gehuild. De 9 keer daarna dat hij ging ook flink gehuil. Nu laat ik hem elke keer (2keer per week)de ochtend 3 uurtjes op de opvang en halen mijn ouders hem op ivm m ik je werktijden.
Hij slaapt daar niet. Huilt veel en wilt constant nabijheid van 1 van de begeleiders..
Hier dus n hoop drama. Wellicht zijn er veel kindjes waarbij het na +1 jaar wel beter gaat.
3 weken geleden
Even vanaf de andere kant; ik werk in de opvang. Wennen op die leeftijd duurt vaak langer en is lastig. Probeer met korte dagen op te bouwen als dit lukt. Een paar uur, een halve dag en na een paar weken toewerken naar hele dagen. Het is voor je kindje een hele nieuwe omgeving met minder 1-op-1 aandacht en veel meer drukte ook vanuit andere kinderen. En blijf in gesprek gaan met de leidsters over hoe het gaat en hoe jullie het beste kunnen opbouwen. Maar blijf vooral wel gaan, dit creëert een ritme, waardoor het sneller veilig zal voelen. Succes!
3 weken geleden
Mijn zoontje met 13 maanden naar een gastouder. Hele slechte eter en slaapt ieder slaapje met mij samen.
Ging vrijwel direct goed :). De andere kindjes zijn ook een fijn voorbeeld. Dit verschilt gewoon zo erg per kind, kan niets anders zeggen dat gewoon uitproberen en kijken hoe het gaat!
3 weken geleden
Reactie op NikkiFloor
Mijn zoontje is met 14 maanden voor het eerst gegaan. Toen we er samen ware ...
Dank voor je reactie, het spijt me om te lezen dat het zo lastig gaat. Ik ga uit van een soortgelijke scenario met uiteindelijk kortere dagen maar hoop op het beste.
3 weken geleden
Reactie op Vintagetic
Even vanaf de andere kant; ik werk in de opvang. Wennen op die leeftijd duu ...
Dank je! Ik weet dat haar leeftijd het echt lastiger maakt om te wennen, vandaar mijn zorgen. En we gaan zeker opbouwen en ik ben er binnen 5 min als het niet gaat, heb ik al besproken met de leidsters en ook al verteld dat ze wat lastiger is. Dus we gaan het aankijken maar ik was toch benieuwd naar ervaringen van anderen ondanks dat ieder kind anders is
3 weken geleden
Reactie op Fleur Karim-Legrandvallet
Dank je! Ik weet dat haar leeftijd het echt lastiger maakt om te wennen, va ...
Het klinkt alsof je er heel realistisch instaat. Dat scheelt een hoop. Ook voor de leidsters. Als jij aangeeft beschikbaar te zijn en er gewoon samen naar toe wil werken om het wel een succes te maken scheelt dat al heel veel. Uiteindelijk wennen alle kinderen vroeg of laat en je zal zien dat dat bij jouw dochtertje met de tijd zeker ook goed komt! 💖
2 weken geleden
Ja zeker, wij zijn gestart toen ze 13 maanden was. Precies om dezelfde redenen.
Ik keek er echt niet naar uit maar het is mij alles meegevallen. Sterker nog, ze vind de opvang zo leuk dat we na 1,5 maand er nog een dag bijgeplakt hebben. Soms huilt ze bij het brengen maar dat is, zodra ik uit het zicht ben, vrijwel meteen voorbij en gaat ze lekker spelen met andere kinderen. Ik merk ook echt verandering, dingen die ze thuis laat zien wat ze op de opvang al heeft geleerd (of gezien bij andere kindjes).
2 weken geleden
Ik heb me ooit eens laten vertellen dat het niet perse lastiger is op deze leeftijd om te wennen aan de opvang. Maar dat kindjes van deze leeftijd beter kunnen laten merken dat ze iets niet fijn vinden. Ik denk dat het voor ieder kindje wennen is zo’n opvang en dat het normaal is dat zoiets tijd kost maar dat dit ook niet perse slecht is 🤗
2 weken geleden
Oh en onze dochter gaat naar de opvang sinds ze 14 maanden is, inderdaad voor het sociale aspect. En ze vindt het fantastisch !
Eerste dagje zonder slapen gedaan sowieso. Lekker laat brengen en vroeg halen en dan steeds beetje meer bij meer.
Het was eerst huilen met wegbrengen (wij belde na een half uurtje altijd om te checken en dan was ze al rustig bij de juf op schoot met haar speentje in haha). Het huilen werd steeds minder en nu gaat ze lachend naar binnen!
Heel blij kind ook als we haar ophalen, heeft de grootste verhalen aan tafel en ze leert allemaal nieuwe dingen daar. Speelt ook heel leuk met andere kindjes
2 weken geleden
Reactie op Knutje17
Laatste toevoeging: onze dochter valt ook in slaap met ons en kan echt boos ...
Jeetje wat fijn om te horen! Fijn dat het zo goed gaat voor jullie en geeft me toch een beter gevoel voor morgen. Dank je 🤩
2 weken geleden
Reactie op DSY91
Ja zeker, wij zijn gestart toen ze 13 maanden was. Precies om dezelfde rede ...
Ook superfijn om te lezen, dankjewel!!
vorige week
Mocht je het puur voor het sociale aspect doen, pas vanaf de leeftijd van 3 beginnen ze dat wat meer te begrijpen. Ze kunnen natuurlijk al wel gedrag aanleren als niet afpakken, meedoen in een ritme, etc, maar echt sociaal gedrag komt later. Onze zoon gaat met 2,5/ 3 jaar naar de peuterspeelzaal ter voorbereiding op school. Hij 'speelt' nu met kinderen uit onze vriendengroep en neefjes/nichtjes. Er zijn kindjes bij wie het starten vanaf 1 heel goed gaat. Jou kindje zal dat wel aangeven :). Ik zou het zeker rustig opbouwen, rustig aan de vaste leid(st)ers leren kennen.
5 dagen geleden
Reactie op Knutje17
Hoe is het gegaan??
Lief dat je het vraagt! Beter dan verwacht eigenlijk. Natuurlijk overstuur toen we weggingen maar redelijk snel gekalmeerd en zelfs een beetje gegeten met de andere kindjes. Daarna rustig gespeeld. Ze was er tussen haar 2 dutjes, dus 3,5 uur en ik had echt verwacht haar na 30 min te moeten ophalen. In de avond alles moeten verwerken maar daarna best goed geslapen. Dus al met al, echt okay!
4 dagen geleden
Hier ook met 16 maand voor het eerst naar de opvang. Altijd bed sharing, kan zonder ons niet in slaap vallen. Was daar mega ongerust over. Inmiddela 3x geweest, slapen gaat perfect. Zelfde ritueel als thuis, alleen dan zelf in zn bedje daar. Gaat top. Ben nog steeds verbaasd, en vooral heeeel blij!
3 dagen geleden
Reactie op MaSk
Hier ook met 16 maand voor het eerst naar de opvang. Altijd bed sharing, ka ...
Ongelofelijk hè?! Wat fijn dat het zo goed gaat!!