26 Reacties

één maand geleden

Ik leg dr neer wanneer ze bijna slaapt en dan kan ik zo nog een uur of anderhalf bezig zijn met haar te laten slapen in de cosleeper, speentje in doen aaien etc ze hoeven nog helemaal niet zelfstandig in slaap te vallen vind ik, heb op het kdv gewerkt en dan deed ik de baby's nog steeds helpen in slaap te komen (maar wel in bed)

één maand geleden

Dit was bij ons het moment dat we toch een speentje hebben geïntroduceerd.. werkt goed. Onze moppie is nu ook 5 weken oud. Hij valt zelfstandig in slaap, maar heeft ook soms wat geruststelling nodig. Ssssst, zachtjes en lang werkt goed icm masseren en speentje. Hoeft niet altijd, speentje is soms al genoeg! Succes en het komt echt wel goed. De kleine hoeft het nu echt nog niet alleen te doen.

één maand geleden

Heb je al geprobeerd om white noise en een speentje te gebruiken? Daar wordt hij hier heel rustig van en valt dan in slaap

één maand geleden

Mijn middelste heeft de eerste 10 weken (ongeveer) alleen maar in de draagzak geslapen. Van de 1 op andere dag kon ze zelfstandig in de wieg inslapen. Helemaal niet gek als je kindje zo jong nog niet zelfstandig in slaap kan vallen. Gewoon om de paar dagen eens proberen, vooral niet stressen als het niet lukt ☺️

één maand geleden

5 weken is nog best vroeg maar het kan zeker geen kwaad om te oefenen. Doen wij hier ook en soms lukt het en soms niet. Als het niet lukt komt het vaak ook door krampjes en die horen nog eenmaal nog bij deze fase.. Een bed ritueel helpt hier wel maar dat heeft ook tijd nodig. Een fijne slaapzak, een speentje en white noise kunnen hierbij helpen. Voldoende knuffelen voor bedtijd maakt ze rustig voordat je ze weglegt en als ze toch onrustig wordt eerst speentje proberen en op de zij leggen + klopjes op de billen en sshhhttt zeggen kan helpen. Over haar voorhoofd naar neusje aaien maakt haar ook slaperig. Verder is ze vooral gewoon echt nog jong en is het niet gek dat ze ons nodig hebben. Dat ze slapen is soms ook belangrijker dan hoe ze slapen dus laat je niet gek maken als het ene paar keer niet lukt en probeer het dan een andere keer weer. Als ze echt vel huilen of oververmoeid zijn (dus cortisol aanmaken) krijg je echt niks gedaan dus dat voorkom ik zelf liever.

één maand geleden

Veel te vroeg! Vanaf 8 weken kan je hier stilaan op beginnen oefenen. Je wiegt ze eerst bijna volledig in slaap en legt ze dan in het bedje raakt ze overstuur probeer je eerst te sussen met zachtjes op het rugje te kloppen... als dat niet lukt pak je ze terug... dit doe je max een half uur lukt het niet wieg je ze volledig in slaap en probeer je het het colgende dutje opnieuw. in het begin gaat dat bijna niet lukken kwestie van blijven proberen. Eens het een paar keren lukt kan je ze iets wakkerder weg leggen en zo telkens meer opbouwen tot je niet meer hoeft te wiegen. Als je ook altijd het zelfde ritueel aanhoudt gaat het ook vlotter gaan gordijntjes toe doen slaapzakje aandoen...

één maand geleden

Doen we hier nooit.. voelt nog veel te vroeg. Het overstuur raken van haar en haar weer kalm krijgen kost me veel meer energie dan haar te wiegen en in slaap te helpen. White noise helpt hier ook goed, en inbakeren.

één maand geleden

Reactie op Madelief1990

Mijn middelste heeft de eerste 10 weken (ongeveer) alleen maar in de draagz ...
Dit herken ik. Mijn eerste lukte het ook maar niet om zelf in slaap te vallen. Echt vanalles geprobeerd. Slaapgidsen gekocht en alles. Ik had steeds het gevoel dat wij iets fout deden. Het duurde erg lang, maar toen de 6 maanden was, lukte het van de één op andere dag wel en sindsdien slaapt ze altijd heel erg goed. Omdat we alles geprobeerd hadden en het zo ineens wel lukte, ben ik er inmiddels van overtuigd dat je er zelf maar weinig invloed op hebt. Natuurlijk is het goed om te blijven proberen/oefenen, maar volgens mij moet een kindje er gewoon aan toe zijn. Ik heb goede hoop dat het bij mijn zoontje (nu bijna 5 weken oud) iets sneller zal gaan. Hij is in alle opzichten namelijk veel geduldiger en minder veeleisend dan zijn grote zus. Wakker wegleggen lukt nu nog niet, maar heel soms valt hij vanzelf weer in slaap als hij wakker is geworden.

één maand geleden

Wat een bijzonder advies van het CB! Ik kom er net vandaan en heb gevraagd in hoeverre het al nodig is om onze dochter van 8 weken te leren zelfstandig in slaap te vallen. Ze gaf aan dat het nog niet nodig is om hier mee te starten. Ook omdat ik pas in januari weer ga beginnen met werken. Het lijkt me dan ook al erg vroeg om van een 5 weken oude baby te verwachten om zelfstandig in slaap te vallen…

één maand geleden

Hxmm beetje vreemd advies. Alsof een baby van 5 weken al zelfstandig in slaap moet kunnen vallen 🙈. De meeste babys hebben hier gewoon nog hulp bij nodig, wat helemaal normaal is. Is ook logisch dat je kleintje begint te krijsen. Op begeven moment is ze oververmoeid en het liefst is ze bij mama

één maand geleden

Ik ben zelf altijd werkzaam geweest op het kdv en daar worden baby's ook nog vaak geholpen met in slaap komen. Het oefenen mag best, maar als je merkt dat je dochter hulp nodig heeft gewoon doen. Sowieso zeg ik altijd het cb geeft een advies en als jij als ouder daar anders overdenkt zeker je gevoel volgen lieve mama. Zo vind ik het nog echt te vroeg om mijn dochter van 4 weken en 5 dagen al zelfstandig in te laten slapen. En zou ik dus hun goedbedoelde advies het ene oor in en het andere oor uit laten gaan omdat ik vind dat mijn dochter mij nodig heeft. Baby's hebben de nabijheid van hun ouders gewoon (vaak) echt nodig.

één maand geleden

Ze maken zelf nog geen melatoline aan dus je moet ze echt helpen. Ik zal nooit adviseren om je baby te laten huilen, want als die lang huilt geeft hij eigenlijk aan dat die je nodig heeft. Het boek zachte nachten is heel mooi en aan te raden!

één maand geleden

Ik heb laatst gelezen (sorry geen bron) dat kindjes vanaf 3 maanden pas leren zelfstandig in slaap te vallen. En vanaf 6 maanden kunnen ze echt gewend zijn aan dingen die later lastiger af te leren zijn. Ik wil daarom tussen de 3 en 6 maanden haar gaan leren zelf in slaap te vallen. Tot die tijd lekker wiegen samen ♥️

één maand geleden

Ik begon bij al mijn baby’s direct na de geboorte al met wakker in de wieg leggen. Mijn baby nu weet niet beter dan dat. Het lukt hem wel zelfstandig in slaap te vallen. Maar bij de regeldagen was hij wel even onrustig, ik moest hem vaker helpen. Maar ik wieg hem niet in mijn armen. Ik heb een elektrische wieg, die ik op afstand via mijn mobiel kan laten wiegen, en die heeft ook white noise die ik dan aanzet. Daar wordt hij wel rustig van. Heb nooit gekund met regeldagen of sprongetjes zonder zo’n wiegje die je kan laten wiegen en white noise. Af en toe ook speentje erbij.

één maand geleden

Hi! zelf heb ik nu een trucje 😅 ‘s avonds als tie gaat slapen in zijn bedje breng ik hem in slaap met zijn speentje en aai ik tussen zijn wenkbrauwen tot ik merk dat tie echt slaapt en dan trek ik langzaam het speentje uit zijn mond en aai ik nog even door ongeveer 2-5 minuten

één maand geleden

Reactie op Mama van Dean

Hi! zelf heb ik nu een trucje 😅 ‘s avonds als tie gaat slapen in zijn bedj ...
En ons kleintje is zaterdag 6 weken en op deze manier gaat het echt goed!

één maand geleden

Ik zag een truc op Instagram, we leggen haar in de cosleeper, dan zet ik white noise op. Dan trommel ik zachtjes met een hand op haar buikje en met mijn andere hand aai ik rondjes over haar hoofdje. De hand op haar hoofdje wissel ik af met hand over haar wenkbrauwen en neusje. Dit doe je dan tot ze hun ogen moeilijker open kunnen houden. En dan ga je allemaal slapen. Eerste dag duurde het 20 minuten en nu nog maar 5. Doen dit nu een week en werkt elke keer. Hebben een baby die rustig in slaap valt op die manier

één maand geleden

Ik leg inderdaad mijn kindje ook wakker weg, hij is 5 weken. Ik heb het bij mijn andere zoon niet gedaan die is nu 16 maanden en die kan nog steeds niet zelfstandig slapen 🙈 dus ik raad je echt aan het wel te doen

één maand geleden

Er wordt echt teveel verwacht van babies van nog maar een paar weken oud. Ze hebben nog nauwelijks bewustzijn en functioneren puur primitief. Wat ze zoeken is geborgenheid. Op deze leeftijd is het volledig normaal om je kindje in slaap te helpen, daarmee bouw je nu echt nog geen gewenning op..

één maand geleden

Tip: Liefde voor een mama, podcast en Instagram. Over je baby zelfstandig laten slapen en de natuur van een baby.