2 Reacties
2 dagen geleden
Onze oudste (nu 8 jaar). Had dit vanaf dat ze 1,5 was opeens. Ze kwam eigenlijk elke nacht naar ons toe. Wij hebben in het begin ook gedacht: dit moeten we niet doen, want wordt een slechte gewoonte, maar op een gegeven moment houd je het ook echt niet vol om steeds je kind terug te gaan brengen en te troosten want dan slaapt er niemand. Op een gegeven moment hebben we het dus losgelaten en dat gaf iedereen rust en slaap.
Wel hebben we het toen goed gehad over wat onze grenzen waren en dit ook met haar besproken.
Onze regel was dat ze in ieder geval in haar eigen bed begon met slapen (dat lukte eigenlijk ook altijd, heel soms niet en dan mocht ze na een half uur/drie kwartier proberen alsnog met 1 van ons in ons bed maar dat was echt heel sporadisch).
Verder vonden wij het prima dat ze bij ons in bed lag, maar wij hebben ook een erg groot bed, waardoor we er meestal niet zo veel last van hadden en we sliepen iig veel beter dan wanneer ze in haar eigen bed lag en er meerdere keren per nacht naartoe moesten.
Maar als voor jullie dus de grens is dat ze wel bij jullie mag slapen maar niet in jullie bed zou ik daarover heel duidelijk zijn (en dan ook echt aan vasthouden) en samen met haar bespreken hoe dan wel (een tweede matras bij jullie op de kamer? Haar eigen dekbed wel mee? Zoiets?)
Ik moet wel eerlijk toegeven dat onze dochter totdat ze 6 was echt wel minimaal drie keer per week en regelmatig vaker bij ons in bed eindigde. Ook periodes gewoon elke nacht.
Wij hebben altijd naar haar benoemd dat als het nodig was ze altijd naar ons toe mocht komen en dat maakt voor ons gevoel juist dat ze dus ook echt alleen kwam als het echt nodig was en als het haar wel lukte om in haar eigen bed verder te slapen deed ze dat.
Toen ze 6 was is het eigenlijk opeens verandert en nu slaapt ze bijna altijd in haar eigen bed alleen als ze ziek is of als er iets heel spannends is bij ons maar dat is dus echt maximaal 1x per maand of zo.
Maar als je het wel wilt ‘afleren’ moet je dat natuurlijk gewoon doen. Maar dan zou ik er ook hele duidelijke afspraken over maken met haar. Maar wij hebben dat in het begin wel echt geprobeerd maar bij onze dochter werkte dat echt niet (dan sliep ze gewoon niet).