43 Reacties
22 dagen geleden
Ik heb ook bij mijn eerste zwangerschapsvergiftiging (pre eclampsie) gehad, waardoor ik met 35+5 werd ingeleid. Er werd aangeraden ascal te gebruiken bij mijn tweede zwangerschap, echter kreeg ik hier bijwerkingen van en een alternatief was er niet, dus heb ik niets gebruikt. Wel angst gehad het weer te krijgen, maar ditmaal nergens last van gehad en zelfs nog overtijd gegaan :)
Het hoeft dus echt niet zo te zijn, en ook nog eens zonder medicatie!
21 dagen geleden
Hi! Ik heb bij mijn dochter op 41 weken zwangerschapsvergiftiging gehad. Dit was toevallig ontdekt tijdens een controle en bleek een wat hogere bloeddruk te hebben maar verder geen last. Tijdens deze zwangerschap Ascal geslikt maar helaas toch weer zwangerschapsvergiftiging opgelopen. Vanaf week 35/36 al ziekenhuis in en uit vanwege te hoge bloeddruk en eiwitten in mijn urine. Uiteindelijk op 38 weken een keizersnede gehad omdat ik echt ziek werd.
21 dagen geleden
Hi meiden, bijzonder om iedereens verhaal te lezen en vooral opmerkelijk dat dit zoveel voorkomt! Ik heb in totaal 2,5 week in het ziekenhuis gelegen. Bij 35+3 dagen opgenomen in het ziekenhuis en ze hebben me stabiel gehouden tot 37 weken en toen ingeleid. Met de bevalling zelf vloog mijn onderdruk naar de 120, nog nooit zo hoog geweest en aan het magnesium infuus gezeten. Dat was een erg nare ervaring en heeft denk ik ook voor een traumatische randje gezorgd. Vooral als er dan 5 artsen in je kamer staan aan te kijken of ik niet in een insult zou raken. Uiteindelijk goed aangeslagen en daalde mijn bloeddruk, maar was vervolgens pittig omdat ik helemaal van de wap was van alle medicatie en vooral het magnesium. Ik viel in slaap tussen de persweeen door.. Daarna nog een hoofdstuk doordat mijn placenta er niet uitkwam en zelfs ingegroeid was.. 2 liter bloed verloren uiteindelijk in de OK. Vervolgens hebben ze een ballon ingebracht om het bloed te stelpen en me de hele nacht nog weeenopwekkers gegeven zodat m鈥檔 baarmoeder daar goed tegenaan zou krampen. Het was een helnacht. Al met al een hele grote rollercoaster en nog nooit zoveel gehuild. Veel maatschappelijk werkers op me af gekregen en ik moet hier zeker wat mee.. maar ik moet zeggen.. Ted maakt veel goed鉂わ笍. Die is nu 8 weken en veel geluksmomentjes met hem zorgen ervoor dat het naar de achtergrond gaat. Maar voor een eventuele 2e moet ik dit zeker verwerken en zit te denken aan EMDR (heb alles heel raar gefragmenteerd opgeslagen).
21 dagen geleden
Reactie op Esthervsch
Hi meiden, bijzonder om iedereens verhaal te lezen en vooral opmerkelijk da ...
Jeetje wat een heftig verhaal 馃槗
Wat jammer dat je zoiets heftigs hebt meegemaakt en dit moet gaan verwerken terwijl het iets moois had moeten zijn
Ik hoop dat het snel goed komt 馃馃徑
19 dagen geleden
Fijn om dit topic te lezen en te zien dat ik niet de enige ben die er nog last van heeft. Had hellp syndroom, 36 week ingeleid, hele traumatische ervaring, komt overeen met van alles wat jullie vertellen. 24-09-24 bevallen van een dochtertje. Nog 1,5 week in het ziekenhuis gelegen. Heb nu last van hele nare en levensechte flashbacks, die een paniekaanval opwekken. Heb het redelijk onder controle maar fijn is het niet. Krijg over 1 week emdr therapie.. benieuwd of die nare beelden weggaan. Met m鈥檔 dochtertje gaat het super, ben trots op haar dat ze het zo goed doet, 24-09 was ze 2KG , gister 3,1 KG 馃挭馃徏馃槏 en ben zo blij met haar, het maakt een hoop goed behalve die beelden die gaan maar niet weg.. dus hopelijk gaat de therapie helpen.
18 dagen geleden
Reactie op Ninah___
Fijn om dit topic te lezen en te zien dat ik niet de enige ben die er nog l ...
Wat goed van je dochtertje! Ik snap helemaal dat je apentrots op haar bent
Mag ik vragen wat voor flashbacks je krijgt? Was je bevalling een traumatische ervaring of van de hellp syndroom?
Ik kreeg namelijk een spoedkeizersnede waarbij de ruggenprik niet goed werkte aan de linkerkant.
Dit voelde ik toen ze de snede maakte 馃ゲ
Toen ben onder narcose gebracht, dit hadden ze me alleen niet verteld dus gebeurde onverwachts.
Hier moet ik ook vaak aan denken.
En ben jij bang voor het extra risico op hart en vaatziekten?
15 dagen geleden
Zijn er ook dames die nog steeds medicatie slikken? Na vorige zwangerschap heb ik nog 3 maanden labetelol gehad. Nu zit ik 6 weken later aan enalapril. De onderdruk blijft rond 90/85..
Hoe is jullie bloeddruk nu?
15 dagen geleden
Reactie op DaisyL88
Ik zit nu 10 weken later nog aan 10 mg enalapril. Loop bij de huisarts om t ...
Ook 10 mg. Ik heb over 3 maanden weer controle bij de huisarts. Hoe is jouw bloeddruk? Met oog op de toekomst hoop ik dat het gauw zakt.
14 dagen geleden
Reactie op DaisyL88
Met 20 mg is was het 130/80 en mocht toen naar 10 mg. Over 2 weken weer con ...
De huisarts stelde een half jaar voor maar ik vroeg om 3 maanden omdat ik wel vlotter weer wil kijken en bespreken of de huidige dosis goed zijn werk doet. Liefst niet langer rondlopen met hoge/niet geweldige bloeddruk vanwege het effect op de vaten.
14 dagen geleden
Reactie op tessakmol
Hier met zes weken ook nog 20 mg elanapril. Arts zei dat helemaal herstelle ...
Oh ook 20? Was je gestart met 10? En hoe is je bloeddruk dan nu? Lang inderdaad!馃槱
14 dagen geleden
Reactie op VerrassendeDauw046269
Oh ook 20? Was je gestart met 10? En hoe is je bloeddruk dan nu? Lang inder ...
Gestart met 10, toen zelfs 2x20 + nifefipine erbij in het ziekenhuis. Die laatste mocht ik na twee weken stoppen en nu twee weken geleden gehalveerd naar 20 ipv 2x20 per dag.
Laatste thuis meting had ik 148/103. Bij de dokter was het volgens mij wel ietsje lager, maar moet nu blijven doorslikken en over 6 weken weer op controle.
14 dagen geleden
Reactie op VerrassendeDauw046269
De huisarts stelde een half jaar voor maar ik vroeg om 3 maanden omdat ik w ...
Bijzonder dat iedere huisarts hier weer anders mee omgaat. Had je een hele hoge bloeddruk tijdens de zwangerschap?
Ik ben inmiddels al 3 keer bij de huisarts geweest voor mijn bloeddruk en aanstaande woensdag is het 11 weken geleden dat ik ben bevallen.
14 dagen geleden
Reactie op tessakmol
Gestart met 10, toen zelfs 2x20 + nifefipine erbij in het ziekenhuis. Die l ...
Ach jee!