88 Reacties

2 jaar geleden

Ik had geen keuze, ik zat thuis vanwege bekkeninstabiliteit en dan ben je verplicht om 6 weken van te voren verlof te nemen.

2 jaar geleden

Ik heb bij mijn eerste 4 weken van tevoren gedaan. Dat vond ik zelf ruim genoeg van tevoren. Dit keer ga ik het weer zo doen. Je kunt ook nog voor 5 weken kiezen. Misschien een fijne middenweg.

2 jaar geleden

Is het je eerste kindje? Dan zou ik 100% voor 6 weken kiezen. De komende 10 jaar, komt er niet snel meer een periode dat je me niets of niemand rekening hoeft te houden. En dat is zo zo zo fijn, bij mogelijk elk volgend verlof loopt er nog een kleintje rond waar je altijd voor uit bed moet. Ik zou zeggen geniet van de rust die niet snel meer op deze manier terug komt. En met de verlofregeling van tegenwoordig kun je tot 9 weken extra verlof op nemen tegen 75% loon. Dus wil je langer verlof is dat ook altijd nog een optie. En mogelijk kun je ook nog vakantie opnemen voor een langer verlof. Dat zou natuurlijk ook aan de voorkant kunnen.

2 jaar geleden

Vorige zwangerschap was ik vanaf 30 weken 25% ziekgemeld, dus moest ik wel met 34 weken. Ik vond het wel een beetje een straf in januari 8 weken zonder baby thuis (en dus 2 minder in mei/juni). Durfde vanwege corona ook niet veel van huis te gaan.... Nu ga ik denk ik met 34 weken, vind dat in augustus niet echt een straf😉

2 jaar geleden

Ligt denk ik per persoon heel verschillend wat je voorkeur is. Zelf werk ik als verpleegkundige in het ziekenhuis, fysiek best zwaar. Ik neem 4 weken van te voren verlof maar 3 weken daarvoor zomervakantie dus 7 weken voor mijn uitgerekende datum stop ik met werken.

2 jaar geleden

Afhankelijk van hoe je je lichamelijk voelt, maar bij min eerste zwangerschap vier weken van tevoren, ging prima! Nu ga ik wel zes weken van tevoren, anders begint mijn verlof gelijktijdig met de bouwvak en de bso-loze periode van mijn kleuter, haha. dus nog even 2 weekjes semi rust voor die tijd. ik neem na mijn officiële verlof vakantie of ouderschapsverlof op tot en met de kerstvakantie, heerlijk vooruitzicht!

2 jaar geleden

Bij mijn eerste ben ik 4 weken van tevoren gegaan en dat ging helemaal prima. Voelde ook goed om 2 weken aan de achterkant erbij te hebben. Nu ga ik voor 6 weken vooraf en plak ik een aantal weken betaald ouderschapsverlof erachteraan. Meer rust aan de voorkant van het verlof omdat het toch pittiger gaat zijn met een peuter van (dan) 2 jaar + wat extra tijd aan de achterkant om aan elkaar te wennen. En vergeet niet dat je een intentie uitspreekt. Je ingangsdatum van het verlof kan niet in beton gegoten worden omdat je simpelweg niet weet hoe je je dan voelt. Blijf hierover in gesprek met je werkgever 🍀

2 jaar geleden

Hier met de eerste 4 weken gedaan, een week overtijd gelopen dus eigenlijk 5 weken gehad. Bij de 2de in overleg met werkgever ivm zwaar beroep en bekkenklachten 6 weken van te voren en ook weer een week over tijd gelopen.. vond beide prima! Vind vooral wat extra tijd nadien fijn zodat alles weer een beetje op de rit is en je dan zelf fijner aan het werk kunt. Doe vooral waar je jezelf goed bij voelt 😊

2 jaar geleden

Ik zou eerst met 4 weken gaan maar na de kerstvakantie (ik werk in het onderwijs) merkte ik dat het gewoon echt niet meer ging dus uiteindelijk met 6 weken gegaan omdat ik deels was ziekgemeld. Deze keer start mijn verlof in de zomervakantie dus zal wel 4 weken zijn.

2 jaar geleden

Misschien ook handig om in je keuze te overwegen om met 5 weken al te gaan? Je kan ook al spontaan met 37 weken bevallen en dan heb je net een weekje verlof gehad.

2 jaar geleden

Reactie op Babywens13

Is het je eerste kindje? Dan zou ik 100% voor 6 weken kiezen. De komende 1 ...
Ja dit wordt mijn 1e kindje inderdaad. Hele goede beredenering, dankjewel! Hier heb ik zeker wat aan. Wat betreft het ouderschapsverlof heb ik het geluk dat ik zelfs 9 weken 100% betaald mag opnemen. Dit wil ik dan ook gelijk achter het bevallingsverlof gaan inzetten. Dan ga ik weer werken wanneer de baby zo’n 5 maanden is denk ik.

2 jaar geleden

Ik ga er 6 week eerder uit. Is normaal in de sector waar ik werk (zorg)

2 jaar geleden

Ik twijfel ook. Voor mij is voornamelijk nog de reden qua kerst/oud en nieuw om 4 weken van te voren te gaan. Dan moet ik nog wel vakantie of balansverlof inzetten (of ouderschapsverlof, maar die wil ik liever inzetten om te beginnen met minder uren werken) om te overbruggen. Maar lijkt me niet chill om net met de eerste baby dan weer met kerst of oud en nieuw te moeten werken 😅 werk in de gehandicaptenzorg. Wel als coördinator, dus van de 36 uur sta ik zo’n 12 uur op de groep en rest voornamelijk overleg/plannen schrijven.

2 jaar geleden

Ik wilde mijn vorige zwangerschap heel erg graag 04 weken van te voren, omdat ik dan meer weken na de bevalling over zou houden. Uiteindelijk ben ik medisch geworden en wist ik dat ik ingeleid werd met 38 weken, ik heb toen voor 05 weken van te voren gekozen zodat ik nog 03 weken voor mezelf had. Als ik nu weer medisch wordt, kies ik daarom voor 06 weken van te voren, omdat de tijd ervoor ook wel fijn is. Ik heb mijn betaald ouderschapsverlof deels gebruikt om mijn tijd na de bevalling te verruimen!

2 jaar geleden

Reactie op May_2305

Ja dit wordt mijn 1e kindje inderdaad. Hele goede beredenering, dankjewel! ...
Wat fijn dat je 100% betaald krijgt! dat is een hele fijne Cao! 👍😁

2 jaar geleden

Hoe het er nu uit ziet wordt die keuze een makkie: 4 weken. Ik werk in het onderwijs, en dan zou de start van mijn verlof precies de start van het schooljaar zijn. Hoeveel geluk kun je hebben (want dan heb ik dus wel de weken ervoor vakantie!)

2 jaar geleden

Reactie op May_2305

Ja dit wordt mijn 1e kindje inderdaad. Hele goede beredenering, dankjewel! ...
Dit had ik (ivm onderwijs) bij de 1e ook en omdat hij al 5maanden was en toen pas naar de opvang ging heb ik die 5 maanden zo goed als alles meegemaakt van hem, dat voelde wel heel speciaal en fijn. Ook voelde het minder spannend om hem naar de opvang te doen omdat hij al wat ouder was.

2 jaar geleden

De vorige keer wilde ik graag 4 weken van tevoren maar vond ik het uiteindelijk echt te zwaar en kon ik tot 6 weken van tevoren nét volhouden. Geef het vooral aan, elke zwangerschap is anders en je wil ook niet doodmoe je verlof in omdat je perse die 4 weken wilde halen. Daarnaast vond ik die 6 weken voorbereiden heel fijn om helemaal in je babymodus te komen. Succes met de keuze!

2 jaar geleden

Reactie op Appeltaartjes

Hoe het er nu uit ziet wordt die keuze een makkie: 4 weken. Ik werk in het ...
Ik werk ook in het onderwijs en ben begin september uitgerekend. Klopt het dan dat je uiteindelijk 'langer' officieel verlof hebt, aangezien wij de zomervakantie er tussen hebben zitten? ik ben nog heel erg onwetend wat dit betreft 😇

2 jaar geleden

Reactie op Cosiness

Ik werk ook in het onderwijs en ben begin september uitgerekend. Klopt het ...
Ja je mag je vakanties bij je verlof optellen… dus ik ben pas 1e week van januari weer aan het werk straks.