39 Reacties

9 maanden geleden

Ik ben daar ook naar op zoek. Maar vooral met warme en koude kleren omday Septembe rjuist zo'n overgansmaat is 😅 ik heb vooral veel vestjes

9 maanden geleden

Hier ook een first time mama. Ik loop tegen hetzelfde aan, met name de kledingmaten. Wij hebben al aardig wat aangeschaft van maat 50-68, rompers met zowel lange als korte mouwen, boxpakjes, tshirtjes en broekjes. Maar wat mij opvalt is dat ieder merk totaal anders valt.. zo hebben wij een pyjama van 1+ in the family voor 6 maanden, die valt als een maatje 56. En hoe weet je nu hoeveel je van welke maat nodig hebt? 😅

9 maanden geleden

Koop wat setjes in maatje 50. Dus wat rompers lange mouwen (overslag is fijn!) wat rompers korte mouwen, wat broekjes, sokjes en mutsjes. Ik heb echt geleerd van mijn vorige baby. De hele zwangerschap kreeg ik te horen dat het een grote baby zou worden. Hij werd 4 weken te vroeg geboren en heeft echt een aantal maten in maatje 44 gezeten🤣 je hebt zo van alles bijgekocht! Dus koop vooral niet teveel. Wat setjes en dan kan je bijkopen als het nodig is.

9 maanden geleden

Hier tweede kindje. Ik koop veel wol en wolzijde. Dit is warmte regulerend en gaat lang mee. Verder koop ik eigenlijk alleen maar 56 en comfortabel en rekbaar. Bij onze zoon zoveel kleding gekocht die jij niet aan heeft gehad omdat het niet makkelijk aan te trekken was.

9 maanden geleden

Reactie op I-vd-B~06’09’2025

Hier ook een first time mama. Ik loop tegen hetzelfde aan, met name de kled ...
Ja dat! Ik vind het zo lastig ik hoor om mij heen al dat mensen bijv al 3 van die doorzichtige bakken vol hebben voor een kindje van tm 3 maanden oud

9 maanden geleden

Mijn eerste dochter is geboren in juli, ondanks dat het toen elke dag 30 graden was moest ze wel rompers met lange mouwen en broekjes aan kindjes kunnen in het begin hun temperatuur nog niet vast houden ik zou geen dikke truien halen maar wel kijken voor setjes met lange mouwen , dit is eigenlijk de eerste maand zo ik ga er zelf van uit dat zodra deze periode voorbei is het ook tijd zal zijn voor wat warmere kleding

9 maanden geleden

Reactie op juffie1

Ik ben daar ook naar op zoek. Maar vooral met warme en koude kleren omday S ...
Ja! Vorig jaar was het in september nog erg warm 🙈

9 maanden geleden

Heb het aan chatgpt gevraagd, misschien een tip voor jullie :)

9 maanden geleden

Reactie op ilserozenbrand

Koop wat setjes in maatje 50. Dus wat rompers lange mouwen (overslag is fij ...
Dat is een goeie tip! Je hebt tegenwoordig ook alles zo bijgekocht!

9 maanden geleden

Een baby kan nog niet (goed) z’n eigen temperatuur regelen, dus in het begin hoor je je kindje lekker warm aan te kleden. Volgens mij mag je uitgaan van 1 extra laag van wat je zelf aan hebt. Dus ik zou vooral gaan voor lange mouwen rompers, boxpakjes met lange mouwen etc of bv korte mouwen rompers (omdat die gemakkelijker aan te trekken zijn). Zelf vind ik overslagrompers fijn, maar ook dat verschilt per persoon! Die van de HEMA bijvoorbeeld groeien ook mee, dus daar doe je best lang mee. Aankleedhoezen vond ik juist verschrikkelijk. In het begin wel gedaan, want anders is het misschien te koud, maar het is soms net zo gemakkelijk om het aankleedkussen met een doekje af te nemen. Maar ook dat is weer persoonlijk 😂 en qua hoeveelheid kleding: je hebt het ook zo bij gekocht en online besteld! Ze zitten maar heel kort in de kleine maatjes. Maar het kan ook zo zijn dat je kindje bv vaak spuugt na een voeding en dan gaan de kleertjes er weer snel doorheen.

9 maanden geleden

Van de kraamzorg krijg je een lijst met spullen die je minimaal nodig hebt. En dan hangen echt niet al je kasten vol. Het is heel verleidelijk om al veel aan te schaffen, maar als de baby er eenmaal is kan je net zo makkelijk nog kopen. Bovendien weet je dan veel beter welke maat je moet hebben en welk weer het is (hallo hittegolf in september of vorst in oktober). Als je de basis maar op orde hebt. Onderstaande is de lijst die ik van de kraamzorg ontving: wieg, co-sleeper en/of ledikantje zonder hoofdbeschermer stevige matras en 2 molton hoeslakens of 2 molton onderlakens (geen plastic zeiltjes of ander niet-vochtdoorlatend materiaal) 3 hoeslakens 2 lakentjes 2 dekentjes, waarvan minimaal 1 dikke deken 2 metalen kruiken (naadloos, met rubbertjes in de schroefdop) of 1 metalen kruik en 1 elektrische kruik kruikenzakken naar gelang het aantal kruiken commode of aankleedtafel (hoogte tussen 90 en 105 cm) 1 aankleedkussen + 2 hoezen 2 digitale thermometers (1 voor jou en 1 voor je baby) 3 babymutsjes 6 hemdjes of rompertjes (waarvan minstens 2 met lange mouwen) 1 vestje 1 (winter)jasje 4 tot 6 truitjes en broekjes of boxpakjes (2 warme setjes van bijvoorbeeld wol) 2 omslagdoeken (waarvan minimaal 1 warme omslagdoek) 18 hydrofiele doeken (inclusief de doeken die je nodig hebt bij de bevalling) 8 spuug- / monddoekjes 6 hydrofiele washandjes 1 luieremmer of pedaalemmer baby billenzalf, zoals deze parfumvrije billenzalf van Drs. Leenarts met 25% zinkoxide. 1 babybadje met standaard en evt. een Tummy tub 1 kammetje en haarborstel klein papieren vijltje of nagelsetje (voor de baby) 2 flessen, 2 spenen, voeding en rager (als je geen borstvoeding geeft) 1 autostoeltje

9 maanden geleden

Mijn focus is maat 50+56, korte mouw en lange mouw rompers, en vestjes/truitjes voor erop.

9 maanden geleden

Ik had rompers met lange mouwen. En vooral boxpakjes. Makkelijk was het vooral. Had weinig maat 50, (3 setjes) uiteindelijk twee setjes bijgekocht. En nam een gemiddelde van 6/8 van de rest. Wassen doe je toch wel praktisch elke dag. ✌🏻 mijn zoontje kwam eind april. Toen nog wat jasjes. En als we naar buiten gingen en dekentje waar nodig bleek. Dun of dik.

9 maanden geleden

Ik kreeg van de week in een kledingwinkel de tip om vooral in laagjes te werken. En een vestje kan bijvoorbeeld best een maatje groter aan en dan de mouwen om vouwen. Maar ik lees vooral ook graag mee, want ook ik heb geen idee 😂

9 maanden geleden

Kijk eens hier in de app bij tools. 🤗

9 maanden geleden

Niet te veel kopen en vooral niet te ver vooruit! Ik heb nu 1 setje mt 50, en verder ong 6/8 setjes mt 56 en mt 62. Meer is echt nog niet nodig. Je weet niet hoe snel je baby groeit, wat voor seizoen t dan is en welke dingen je fijn vindt. En kies vooral dingen die je makkelijk aan en uit kan doen (bijv boxpakjes waarbij de rits aan 1 kant van het been zit, zijn de hel! Je kunt beter boxpakjes kopen waarbij er knoopjes aan de hele onderkant zitten, veel makkelijker met verschonen)

9 maanden geleden

Reactie op I-vd-B~06’09’2025

Hier ook een first time mama. Ik loop tegen hetzelfde aan, met name de kled ...
Ongeveer 6-8 setjes is genoeg, tenzij je bij elke spuugdruppel wilt verschonen. Dan heb je meer nodig :p En baby's kunnen ook prima kleren aan die net een beetje groter zijn mocht het écht nodig zijn. Even mouwen of broekspijpen omslaan en klaar. Zorg dat je altijd kleding 1 of maximaal 2 maatjes groter in huis hebt, dan zit je wel goed. Juist ook omdat maten onvoorspelbaar zijn. (Ik heb regelmatig gehad dat ik een maatje groter kocht die klein viel, dus dan kon mijn baby het maar 1x aan voordat hij eruit gegroeid was. Dus koop wel een beetje vooruit, want dan is t niet erg als t wat kleiner valt)

9 maanden geleden

Hierbij een uitzet lijst per seizoen. Staat precies ongeveer wat je moet hebben per seizoen. Hopelijk hebben jullie er wat aan!

9 maanden geleden

Reactie op Discretekoentie7000

Hierbij een uitzet lijst per seizoen. Staat precies ongeveer wat je moet he ...
Helaas is deze voor mij niet te lezen. Van welke site komt deze afbeelding?

9 maanden geleden

Reactie op HKKW

Helaas is deze voor mij niet te lezen. Van welke site komt deze afbeelding? ...
Dat durf ik niet meer te zeggen. Zou ik hem je privé ergens op kunnen sturen?