17 Reacties

2 dagen geleden

En avondflesje afkolven? Dat ze voor t slapen een grotere hoeveelheid kan aanbieden? Zodat die misschien wat langer doorslaapt?

2 dagen geleden

Mijn zoontje heeft een gelijkaardig nachtpatroon. Ik merk nu wel dat ik hem vaak kan sussen met zn tuutje. Hierdoor kan ik wel al eens langer rekken. Ik geef de meeste voedingen live. Overdag durf ik wel eens afkolven net voor de voeding. Dan kan ik eens eventjes op boodschap zonder baby. Die voeding vervangt dan een voeding aan de borst. Meestal 3u tussen de voedingen, soms 5u.

2 dagen geleden

Reactie op MYMOMMYOUMMI

En avondflesje afkolven? Dat ze voor t slapen een grotere hoeveelheid kan a ...
Een baby haalt er altijd meer uit als een kolf, ik snap eigenlijk niet zo goed waarom je dit daarom zou doen? Zelf geef ik zoveel mogelijk live. Kolven voegt een extra handeling toe en als je partner de afgekolfde melk geeft, zal jij alsnog opnieuw moeten kolven om die voeding voor je productie na de bootsen ergens in de nacht. Zelf bied ik een borst per keer aan, maar voor het slapen gaan bied ik in een uur of 2u mac de tweede borst aan, dit is rond 22;30 en dan heeft ze dus lekker gedronken. Ze komt vervolgens tussen de 0-2x en altijd live. Wel geef ik liggend in bed voeding en als ik in slaap val of te moe ben dan is dat prima (we zijn al ingericht op veilig samen slapen/. Misschien een goede om te bekijken gezien je moe bent? Op nachten dat ik dat ook ben doe ik namelijk geen moeite om wakker te houden tenzij ze tussen ons in ligt qua kant vd borst die ze op dat moment heeft, dan moet ik helaas wakker blijven om haar eerst in de cosleeper of andere

2 dagen geleden

Geef je kind inderdaad af en toe een flesje zodat ze ook daaruit leert drinken. Ook mede zodat jij soms lekker mag/kan doorslapen. Zoals sommige mensen denken dat je altijd maar moet kolven zodra je baby ook drinkt vindt ik onzin en niet nodig (nooit gedaan). Zo snel veranderd de melkproductie ook niet. Kolf beide borsten af voor het slapen en in de ochtend ook. Je moet ook aan jezelf denken. En dat een baby nog niet doorslaapt is "normaal"

2 dagen geleden

Reactie op Mommysam

Geef je kind inderdaad af en toe een flesje zodat ze ook daaruit leert drin ...
Sorry, maar is echt slecht advies om te zeggen dat je niet hoeft af te kolven wanneer je baby in de nacht uit een flesje drinkt. Juist te nachtvoeding heeft veel productie en is belangrijk om je productie op peil te houden. De lactatiekundigen roepen niet zomaar wat he ;)

gisteren

Ik geef alles live, alleen mijn man geeft rond 22/23 uur een flesje gekolfde melk. Dat kolf ik rond 20/21 uur af en daarna kan ik naar bed. Misschien past dat ook bij jouw ritme, want dan kan je van 21 tot 4 best lang achtereen slapen? Verder alleen flesjes door mijn man als ik weg ben. Bij een kort uitstapje kolf ik kort voor vertrek of direct na terugkomst. Je kolft dan niet exact op de tijd dat je kindje de fles krijgt, maar als het verschil niet te groot is (zeg max een uur ervoor of uur erna) gaat dit bij mij wel goed met de andere voedingen. Dus stel kind krijgt om 10 uur de fles en ik ben weg van 9 - 11, dan zou ik gewoon om 11 uur thuis gaan kolven, en de volgende keer rond 13 uur weer live geven. Ben ik langer weg, dan kolf ik buiten de deur.

gisteren

Reactie op Minoes3

Sorry, maar is echt slecht advies om te zeggen dat je niet hoeft af te kolv ...
Klopt, bij jonge baby's zal je hier nog wel mee wegkomen als je productie goed is. Maar wil je langer blijven voeden, dan moet je geen voedingen overslaan. Dat is nodig om vraag/aanbod in balans te houden en je productie op pijl. Af en toe een nachtje wanneer je echt moe bent zal geen kwaad kunnen. In dat geval zou ik wel s'avonds laat kolven en 's ochtends direct na de eerste voeding.
Zal me even verdiepen in het irichten op veilig slapen. Als het lukt om liggend aan te happen zou dat een hoop schelen denk ik! Ik dacht dat de melkproductie op een gegeven moment stabliliseerde en dat kolven tijdens een voeding met afgekolfde melk dan niet meer hoefde, maar dat is dus niet zo?

Reactie op KalmeIjsvogel385831

Zal me even verdiepen in het irichten op veilig slapen. Als het lukt om lig ...
Had de laatste 2 reacties nog niet gezien toen ik dit plaatste. Eigenlijk geven die hier al antwoord op. Fijne tips. Ga eens wat dingen uitproberen. Al blijft 'tussendoor' kolven spannend. Toen ik laatst s ochtends kolfde kwam ik in de problemen met de live voeding. Had toen niet genoeg productie toen ze kwam(baby helemaal overstuur), waardoor ik uiteindelijk een klein flesje bij heb moeten maken. Funest voor de productie zo natuurlijk..

gisteren

Zal me even verdiepen in het irichten op veilig slapen. Als het lukt om lig ...
Hoi! Ja klopt, je melkproductie gaat inderdaad stabiliseren, maar op z’n vroegst pas rond 9 maanden, en meestal pas na een jaar (verschilt een beetje per vrouw). De periode rond 3 maanden is juist super belangrijk omdat je lichaam nu de overgang maakt van hormoongestuurde productie naar productie op basis van vraag en aanbod. Dus ik zou idd zeker geen live of kolfsessie overslaan nu. Samen slapen is hier idd ook de oplossing! En anders kun je met je partner afspraken maken wanneer jij kunt bijslapen. Heel suf maar in mijn ervaring moet je dat echt plannen, anders schiet jouw rust/slaap er echt bij in, want er is altijd wel iets anders te doen. Hij kan de baby bijv na de nachtvoeding meenemen of je kan na de ochtendvoeding uitslapen, dutjes doen in het weekend, dat soort dingen. En super saai maar toch: echt vroeg naar bed gaan 🫠 Ik ga zelf rond 20u naar bed en slaap dan tot 6u (iets met een peuter die vroeg wakker wordt…), en inclusief 2-3x wakker worden voor de baby kom ik dan toch aan uren. Ik hou me maar voor dat dit niet voor eeuwig is, en voor nu is slaap voor ons allemaal heel belangrijk.

gisteren

Reactie op BV-mama

Hoi! Ja klopt, je melkproductie gaat inderdaad stabiliseren, maar op z’n vr ...
Inderdaad ik ga ook rond 8-9u savonds naar bed want dan trekt ze het niet meer. Het is meestal wel nog mijn intentie om als ze eenmaal slaapt naar beneden te sluipen, maar in de praktijk gebeurt dit zelden omdat ik zelf in slaap val naast haar, en het is nog zeldzamer dat ze niet wakker wordt 😅 Nu slaapt onze dochter vervolgens bij voorkeur tot 9u sochtends uit, dus ik kom wel aan me uurtjes 🙈

gisteren

Had de laatste 2 reacties nog niet gezien toen ik dit plaatste. Eigenlijk g ...
In het vervolg zou ik niet direct naar de fles grijpen als dit nog eens gebeurt. Er zit altijd nog melk in je borst omdat het ook tijdens het drinken wordt bijgemaakt. Dus het is niet zo dat je kindje niks meer binnenkrijgt. Laat je kindje gewoon zo lang als jij wil/kan drinken, en als hij daarna nog hongerig is even troosten/afleiden en dan komt 'ie gewoon wat eerder voor de volgende voeding. Met flesjes kunstvoeding ga je je productie verstoren.

9 uur geleden

Reactie op BV-mama

Hoi! Ja klopt, je melkproductie gaat inderdaad stabiliseren, maar op z’n vr ...
Goed om te weten van de melkproductie. Ligt toch net even wat anders dan ik dacht. Vraag me nu wel af hoe dat dan zit als onze dochter nachten langer gaat doorslapen ivm de melkproductie die later stabiliseert dan ik dacht. Ik had gehoord dat je 6 uur tussen het kolven/voeden mocht hebben zitten, maar als ze nou 6 uur doorslaapt en dan maar 1 borst drinkt, moet je de ander dan kolven? En voor hoe lang?

9 uur geleden

Goed om te weten van de melkproductie. Ligt toch net even wat anders dan ik ...
Om vraag en aanbod zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen, kolf je alleen als je baby op dat moment niet bij jou drinkt. Stel je kindje drinkt om 11 uur 100 cc uit de fles, dan wil je je borsten idealiter laten weten dat op dat moment 100 cc nodig is. In de praktijk mag het exacte tijdstip en de hoeveelheid best iets afwijken. Maar je hoeft niet op andere momenten te gaan kolven, bijvoorbeeld als je kindje gaat doorslapen. Sterker nog, daarmee stimuleer je je borsten om juist teveel melk te maken en dat wil je ook niet.

9 uur geleden

Reactie op Pufje94

In het vervolg zou ik niet direct naar de fles grijpen als dit nog eens geb ...
Ja, dit probeer ik bijna altijd idd. Nu was de situatie er alleen echt niet naar om met een huilende baby te zitten die niet stil te krijgen was..

9 uur geleden

Reactie op Pufje94

Om vraag en aanbod zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen, kolf je alleen ...
Duidelijk! Hiermee kan ik vooruit. Mijn productie mag eigenlijk ook echt wel omhoog, heb vaker dan ik wil een nog wat ontevreden baby na het voeden. Maar zal op het kolven letten! Dankje wel voor de reacties!

9 uur geleden

Duidelijk! Hiermee kan ik vooruit. Mijn productie mag eigenlijk ook echt w ...
Trek niet te snel conclusies. Mijn baby is ook altijd onrustig na de voedingen, terwijl ik juist overproductie heb. Er kunnen talloze redenen zijn dat je kindje huilt na een voeding. Misschien zit er een boer dwars, valt de melk niet lekker of heeft hij nog zuigbehoefte. Hier helpt het om gewoon een poosje rond te lopen en de speen te geven. Als je kindje goed groeit, genoeg plast en over het algemeen een poosje tevreden is na een voeding, heb je genoeg melk.