21 Reacties
7 maanden geleden
Neejoh. Niets is zo onplanbaar als een bevalling. Een kind komt er hoe dan ook uit. Laat het los en geniet lekker van het getrappel in je buik.
7 maanden geleden
Hou er wel rekening mee dat je toch naar het ziekenhuis moet. 90% van de bevallingen eindigt uiteindelijk in het ziekenhuis en ja het is vreselijk wat daar allemaal kan gebeuren en in alle hectiek word je soms slecht geïnformeerd, of krijg je ingrepen die je misschien liever niet had gehad. Maar het doel is uiteindelijk een gezond kindje ter wereld zetten en bevallen is soms een levensgevaarlijke onderneming. En we weten nou eenmaal niet van tevoren welke kindjes helemaal gezond en welke er met wat hulp ter wereld moeten komen. Sommige voorlichting is toch wel eenzijdig en dat kan helpen bij zelfvertrouwen krijgen in de bevalling maar kan je ook erg teleurstellen als het dan anders verloopt dan een ideaalbeeld. Lees bijvoorbeeld dit artikel eens: https://www.medischcontact.nl/actueel/laatste-nieuws/artikel/bevallen-in-nederland-hoge-verwachtingen-versus-harde-realiteit
7 maanden geleden
Ja, ik ben er ook al weken mee bezig. ‘Het gewoon over je heen laten komen want je kan het toch niet controleren’ begrijp ik ook, maar herken ik me niet in. Het voelt voor mij alsof dat geen eer doet aan hoe mooi en empowering een bevalling ook kan zijn. Ik vind het fijn om te weten wat me te wachten staat, hoe ik de bevalling zelf kan beïnvloeden (ook al is er nooit garantie) en me op elk gebied ‘klaar’ te maken.
Ik heb door het vele inlezen ook geleerd dat een goede voorbereiding (als je daar behoefte aan hebt) juist de kans vergroot dat een bevalling wel zo veel mogelijk gaat zoals je wil en dat er meerdere wegen naar Rome zijn. Ik haal mijn info overal vandaan: Google, VK, podcast, instagram, boeken.. Het maakt ook dat ik echt zin in de bevalling heb omdat ik weet wat me ongeveer te wachten staat en naar het moment toe kan leven. Ook al mag hij natuurlijk nu nog lekker even blijven zitten. 🩵
Dus ja, ik herken je helemaal. Mijn VK doet trouwens meer dan de helft dan de bevallingen thuis, dus laat je niet demotiveren om voor de bevalling te gaan die jij wil. Tuurlijk in je achterhoofd rekening houden met scenario b c en d is goed. Maar het voorbereiden gaat voor mij niet om controle, maar juist kunnen overgeven aan het mooie proces dat geboorte kan zijn.
7 maanden geleden
Hi! Wat leuk dat je je er zo in verdiept! Ik ben doula in opleiding en heb ook al aardig wat boeken versleten. Inmiddels zelf bijna 38 weken zwanger (van de tweede) , dus het mag bijna gebeuren! Waar kom je vandaan?
7 maanden geleden
Ik ben 22 weken zwanger en ontwijk de bevallingsinformatie voor zover ik kan. Ik hoop nog steeds dat ik wakker word en dat de baby er dan ineens uit is 😆😅 we hebben in juni een informatie avond en in jullie volgen mijn man en ik samenbevallen weekendcursus in twente. Ik heb ook het boek oei ik groei het zwangerschapshandboek en als ik zover ben kan ik ook veel over de bevalling lezen
7 maanden geleden
Ik ben ook met 21 weken begonnen met mijzelf verdiepen in alle pijnverlichting en opties. Nu ben ik medisch en zal ik in het ziekenhuis bevallen wat mij eigenlijk wel goed uitkomt. Hier zijn de mensen binnen handbereik mocht er iets fout gaan (zo denkt mijn hoofd haha). Maar ik kijk er echt onwijs naar uit om te mogen bevallen, het lijkt mij 1 van de mooiste dingen in mijn leven om mee te maken en ben heel benieuwd hoe mijn lichaam er op reageerd en mee omgaat.
7 maanden geleden
Reactie op Scorpio1111
Ja, ik ben er ook al weken mee bezig. ‘Het gewoon over je heen laten komen ...
Mooi om dit te lezen!! Ik heb dit allemaal ook erg zo ervaren bij de bevalling van mijn 1e kindje. Nu zwanger van de 2e en hoop dat het weer zo mag gaan. Omdat ik zelf zoveel wist van het natuurlijke proces ook echt een enorm gevoel van vertrouwen gehad, dat ik wist wat te doen als dit of als dat. Uitgezonderd echt dingen waar medische ingreep voor nodig is natuurlijk, maar er is zoveel wat je zelf al kan doen met houdingen, sfeer, etc. Ken je Pleunie Teunis? Heb haar bij een ander topic ook al genoemd maar zo veel gehad aan haar youtube videos! Sluit hier helemaal bij aan.
7 maanden geleden
Ik ben 5x bevallen waarvan 4x thuis, maar moest met de laatste wel alsnog naar het ziekenhuis. De eerste keer totaal niet voorbereid en ik had ook werkelijk geen idee wat ik moest doen om de pijn te hanteren. De verpleegkundige in het ziekenhuis moest mij dat leren en gelukkig pakte ik dat snel goed op.
Het was wel handig geweest als ik dat vantevoren had bedacht, dus voorbereiden heeft mijns inziens wel nut. Bij de anderen heb ik me niet voorbereid, omdat ik van de eerste nog wel wist wat ik kon inzetten.
Wel is het zo dat je vantevoren echt niet weet hoe het verloopt, dus dat je ook probeert te bedenken dat je het moet nemen zoals het komt en je daarover niet schuldig hoeft te voelen als het een beetje anders gaat.
Althans, zo denk ik dat
7 maanden geleden
Tijdens mijn eerste zwangerschap was ik vanaf week 8 denk ik al veel aan het lezen en kijken. In aanvulling van wat al is genoemd vond ik "Geboorte vol vertrouwen" ook een fijne om te lezen. En op YouTube ook de VerlosMoeder.
Was blij dat ik veel had gelezen en gekeken! Mijn voorkeur ging ook uit naar een thuisbevalling, uiteindelijk ben ik na 24 uur toch naar het ziekenhuis gegaan. Het was een zware bevalling, maar ik heb er een goede ervaring aan over gehouden. Ik denk dat dat voor een groot deel te danken is aan hoeveel ik wist (ook over medische ingrepen) en daardoor snel snapte waarom sommige dingen wel nodig waren en wat me te wachten stond.
Heb ook veel aan zwangerschapsyoga gehad!
7 maanden geleden
Leuk jullie reacties te lezen! Iedereen gaat er op een andere manier mee om, en er is zeker geen “juiste” manier , van je voorbereiden, of je keuze maken. Inderdaad ben ik me bewust van , hoeveel ik ook wil lezen, het áltijd anders kan gaan. Juist daarover lezen vind ik interessant.
Geen enkele bevallings ervaring is hetzelfde . Ik denk vooral het niet weten over hoe míj́n ervaring gaat zijn, vind ik het spannends, het loslaten over hoe het gaat lopen en de toekomst .
Dat zijn meer mijn thema’s.
Verder vind ik je inlezen over de ingrepen in het ziekenhuis echt heel belangrijk. Maargoed, iedereen kiest zelf voor hoe holistisch of natuurlijk genoeg ze willen bevallen.
7 maanden geleden
Reactie op Poppetje123
Hi! Wat leuk dat je je er zo in verdiept! Ik ben doula in opleiding en heb ...
Leuk!! Succes ! Vind je het spannend ? Of omdat je het al eens hebt meegemaakt, sta je er anders in al ?
Ik ben Nederlands/ Braziliaans . Jij?
7 maanden geleden
Ik heb Vrije Geboorte geleend bij de bieb. Heb helemaal geen stress van het idee van bevallen, maar lees me wel graag in. Dit boek leest makkelijk weg!
7 maanden geleden
Ik ben nu de geboortebundel aan het lezen. Voor als je deze nog niet kende, is het denk ik ook wel een aanrader!
Staan veel bevallingsverhalen in, ook gewoon leuk om te lezen vind ik.
7 maanden geleden
Reactie op ResKam
Hou er wel rekening mee dat je toch naar het ziekenhuis moet. 90% van de be ...
Mijn eerste kindje heb ik een zwangerschapscursus gevolgd en mij goed ingelezen. Helaas kreeg ik met 37+3 te horen dat ik de volgende dag naar het ziekenhuis moest voor een keizersnede. Hier was ik niet op voorbereid en de teleurstelling was enorm.
Dus mijn tip, lees je ook in/bereid je ook voor op scenarios die je absoluut niet wilt.
7 maanden geleden
Bij mijn eerste zoontje liep alles anders dan ik verwacht had. Had met grote letters in mijn bevallingsplan staan GEEN RUGGENPRIK. Uiteindelijk zette het niet door en moest is weeenversterkers en een ruggenprik. En in t ziekenhuis vroegen ze steeds. Weet je het zeker, want in je plan staat van niet. Uiteindelijk wel gekregen en was daar erg blij mee. Had m toen ook wel nodig.
Tweede zwangerschap had ik de hele tijd spanning voor de bevalling omdat de eerste keer zo tegenviel. Maar die bevalling ging uiteindelijk heel makkelijk en snel.
Nu bij de derde merk ik dat ik het tot nog toe helemaal los kan laten. We zien wel hoe t gaat!
~Zoals verwacht loopt alles anders;)~
7 maanden geleden
Ik ben The positive birth book aan het lezen en vind dat echt super fijn! Veel tips voor een geboorteplan met diverse scenario's. Ook de podcast geboorteverhalen met MediSien geeft mij echt veel meer beeld van wat je allemaal kan verwachten en ik voel steeds duidelijker welke keuzes ik wil maken.