2 Reacties

gisteren

Waarom wil je stoppen met borstvoeding? Het klinkt alsof je het juist heel fijn vindt om te doen. Ik heb onze oudste ongeveer 18 maanden bv gegeven en onze baby nu ook weer, dus ik snap je gevoel van vrijheid terug willen krijgen. Het is intens om altijd na te moeten denken: voor je de deur uitgaat zorgen dat er genoeg melk is voor als je weg bent en terwijl je weg bent ook weer moeten kolven. Voor mij voelt flesjes als meer gedoe: bv heb je altijd bij en is op temperatuur, je hoeft er ‘s nachts nooit uit om een flesje te maken en je kunt je baby zelf altijd snel troosten, etc. Dat je nu helemaal niet weg kunt zonder baby lijkt mij ook heel heftig. Ik had het een tijdje toen onze jongste de fles weigerde, dat angstige/opgejaagde gevoel want je dan continu voelt… Heel naar! Maar zijn er andere manieren om dat op te lossen dan stoppen met bv? Wie past er op je baby als jij weg bent? Misschien kun je diegene iets meer aan zijn/haar lot over laten? Nu moet jij steeds de oplossing zijn, maar misschien vinden ze zelf wel iets anders als jij het niet doet. Bij onze oudste vond ik dat ook mega lastig. Super irritant voor mijn partner, dat ik het steeds over wilde nemen. Terwijl, als ik hem zijn ding laten doen komt het ook goed. Ze heeft misschien niet de kledingcombo aan die ik had uitgekozen, maar ze heeft het niet koud. Hij troost haar misschien niet zoals ik dat doe, en ja hij moet er zonder borsten soms ook even net wat meer moeite voor doen, maar ze wordt getroost, ze is niet alleen en hij heeft ook zijn maniertjes gevonden. Kort na de geboorte van de oudste ging ik ook een paar dagen weg met vriendinnen, vond het zoo moeilijk! Ging perfect, ik had het zwaarder met weg zijn en dat is nog steeds zo. Ondertussen laat ik mijn man met een gerust hart een paar dagen achter met de kinderen, zijn hebben het helemaal fantastisch samen. En ik heb vrijheid, met ze heeeel hard missen 😅

9 uur geleden

Ik snap het wel hoor. Het is super fijn om te doen, maar een beetje vrijheid is ook lekker. Hoe ik ben gaan afbouwen: De voeding waar ik het minst kolf als eerste weglaten. Dat was rond 12:00. Daarna de voeding van 17:00/18:00 vervangen voor kv. Daar ging bij ons de kleine beter van doorslapen. De rest ging de vorige keer ook vanzelf omdat na 6 maanden ook steeds meer vast voedsel erbij komt. De vorige keer ben ik met 8 maanden gestopt en was de voeding van 22:00/23:00. Je voelt tijdens het proces vanzelf wel aan welke voeding je kunt weglaten. Borstvoeding is prachtig, maar de vorige keer miste ik het niet!