45 Reacties
7 maanden geleden
Ik denk dat een dubbele achternaam prima kan. Volgens mij is dit zelfs de standaard in Spaanse landen. Zelf hebben wij gekeken wie de mooiste achternaam heeft en die gekozen.
En over de voornaam. Ik denk dat alle voornamen wel eens afgekort worden.. sommige mensen doen dat nou eenmaal altijd.
7 maanden geleden
Ik ga mijn kind mijn achternaam geven. Ik ben onlangs alleenstaand geworden en ik weet van mijn 1ste kind (van mijn eerdere ex) hoe irritant het kan zijn om elke keer een handtekening te moeten vragen en ook voor elk vakantie dat moet regelen. Vooral als je een ex krijgt die je met dit soort dingen in de weg gaat zitten en jij de grootste deel van de zorg hebt is dit enorm frustrerend. En ja achternaam kan je niet zomaar vervangen: tot de 12de leeftijd moeten daar echt legitieme redenen voor zijn en kost het 825 euro uit mijn hoofd. Het is dus niet alleen duur, het kan niet zomaar.
7 maanden geleden
Ja, voor iedereen verschillend. Wij zijn van het standaard/ouderwetse? pakket. Getrouwd, ik heb de naam van mijn man aangenomen en onze zoon heeft ook zijn naam. Ik zou het nu opeens heel gek vinden als hij mijn achternaam zou dragen. Scheelt dat mijn achternaam lokaal redelijk voorkomt en niet met uitsterven wordt bedreigd.
7 maanden geleden
Onze jongen krijgt ook een dubbele achternaam. Met mijn naam als eerste.
Ik ben de laatste met mijn achternaam, en mijn vriend vind het een mooi idee om mijn naam toch nog door te zetten. Van zijn naam zijn er al 4 doorgevers, waaronder 2 zoons uit een eerdere relatie.
Alleen wanneer onze jongen zelf gaat trouwen zal hij 1 van de namen moeten kiezen om aan zijn eventuele partner te geven. Je mag namelijk geen 3 achternamen hebben.
Hij is helemaal vrij om dan zelf voor mijn of zijn vader zijn achternaam te kiezen.
7 maanden geleden
Reactie op GaveLavendel638700
Ik ga mijn kind mijn achternaam geven. Ik ben onlangs alleenstaand geworden ...
Wanneer je kindje is erkend door je ex, zul je altijd zijn toestemming nodig hebben voor vakanties etc. Ook als het kindje jou achternaam heeft.
Of hij moet geen gezag meer hebben over het kindje, maar dat moet dan uitgesproken zijn door de rechter.
De regels zijn laatste jaren veranderd om vaders meer rechten te geven vanaf de geboorte.
Voor heel veel vaders heel fijn, maar in sommige gevallen rot voor de moeder.
7 maanden geleden
Wat Lonki zegt klopt. Overigens heb je ook toestemming van de andere ouder met gezag nodig als je zonder elkaar naar het buitenland reist en niet uit elkaar bent.
Wat gezegd wordt over het later wijzigen klopt ook. Dit is kostbaar maar wordt ook inhoudelijk getoetst. Er moeten echt zwaarwegende redenen zijn. Verder is het zo dat een evt tweede kindje dezelfde achternaam krijgt als de eerste.
Wij hebben bewust niet gekozen voor een gecombineerde achternaam. Met name omdat als het kind dan trouwt of zelf een kind krijgt, mogelijk als ook wil/moet kiezen. Dat wil ik niet bij haar neerleggen dus wij hebben voor haar gekozen.
De naam Hidde vind ik leuk, vrolijk. Ik denk wel dat je er idd rekening mee moet houden dat het wordt afgekort naar Hid.
7 maanden geleden
Reactie op Lonki
Wanneer je kindje is erkend door je ex, zul je altijd zijn toestemming nodi ...
Klopt, bij mijn eerste kind was ik getrouwd en was t nog oud wet. Bij mijn tweede ben ik niet getrouwd en heb ik hem ook niet laten erkennen (gelukkig, je leert van je fouten, of deels in mijn geval anders was nu niet weer alleenstaand…)
7 maanden geleden
Wij geven ons kind een dubbele achternaam, mijn partners naam als eerste. Duurde meerdere gesprekken om hiertoe te komen. Hij is stamhouder en vindt het belangrijk om zijne door te geven. Ik vind het belangrijk om ook mijn achternaam door te geven, o.a. vanwege de band en betekenis daarvan.
Mijn partner was bang dat onze kleine bij trouwen later zelf voor onmogelijke keuze zou komen te staan qua achternamen. Mits ons kind dit wil (ik houd ook mijn eigen achternaam bij geregistreerd partnerschap), dan hebben wij besloten dat ons kind mijn partners naam gebruikt, zoals ook gebruikelijk is in Spanje.
7 maanden geleden
Niet getrouwd, wel geregistreerd partnerschap en ik heb mijn partner zijn achternaam + mijn achternaam. De baby krijgt zijn achternaam... ik ben daar denk ik heel ouderwets in 😅
7 maanden geleden
Ik wil ook graag allebei de achternamen geven maar mijn man wil er (nog) niet aan. Hij vond het altijd prima toen een baby nog niet concreet was, maar nu ik zwanger ben krabbelt hij terug.
Zijn argumenten zijn ‘omdat het zo hoort’ en dat hij het zielig vindt als het kind twee achternamen heeft. Kind zou gepest worden en als ‘ie ouder is zou men denken dat ‘ie getrouwd is.
Heeft iemand tips/advies om met zijn bezwaren om te gaan? Het voelt voor mij alsof hij ‘het hoort zo’ het belangrijkst vindt en de rest erbij bedacht heeft.
We zijn overigens getrouwd en ik heb mijn eigen naam gehouden. Mijn naam voelt als onderdeel van mijn identiteit (ik kom uit Griekenland en daar is dit heel belangrijk) en ik wil dat graag delen met mijn kind.
7 maanden geleden
Bij de erkenning kwamen we ook best plotseling (ja het staat wel vermeld) voor de keuze te staan welke achternaam ons kindje krijgt. Toch vrij snel kunnen besluiten dat ze beide achternamen krijgt, omdat ze ook een onderdeel van mij is. Wel gaan we qua inschrijven op opvang, school etc maar één achternaam gebruiken, voor het gemak. Dat wordt dan wel achternaam van vader. Zo krijgt ze het (in haar paspoort) wel altijd mee, maar staat ze niet in elk systeem met twee achternamen. Die van ons hebben ook beide een tussenvoegsel dus zijn relatief lang en dit leek me dan een goede tussenkomst 👌🏼
7 maanden geleden
wij zijn getrouwd en ik heb zijn achternaam. onze dochter krijgt die ook..
lekker ouderwets.
7 maanden geleden
Reactie op WijzeMist416020
Ik wil ook graag allebei de achternamen geven maar mijn man wil er (nog) ni ...
Misschien heb je wat aan mijn reactie hieronder. Dat je wel beide achternamen geeft, maar dat je 'in het dagelijks leven' wel gewoon de achternaam van je partner aanhoudt (mits je dit zelf ook wil natuurlijk). Kindje groeit in jou en jij zet deze ook op de wereld dus vind ik dat je er even goed recht op hebt je kindje ook zo te noemen. Hopelijk komen jullie er zo uit!
7 maanden geleden
Ons zoontje heeft een dubbele naam. Dit hebben wij gedaan zodra het van de wet mocht. Toen we trouwden hebben we ook allebei een dubbele naam genomen. Ik vind het leuk dat het hele gezin straks dezelfde naam heeft als ze opgroeien. En ik vind het leuk dat ze van ons allebei een stukje geschiedenis mee krijgen.
Qua volgorde hebben we gekeken wat het mooiste klinkt. Toevallig is dat geworden "Zijn naam Mijn naam".
Als mijn kinderen trouwen moeten ze inderdaad (met hun partner) kiezen welke namen ze aannemen. Je maakt dan echter sowieso een keuze, nu zijn er alleen 3 of 4 namen waar ze uit kunnen kiezen ipv 2. Ik zou dat niet erg hebben gevonden, dus zie dat ook niet als iets wat ik mijn kinderen aan doe. Het voelt voor mij ook niet dat ze dan kiezen voor mij of mijn man. Misschien willen ze dan wel de naam van hun partner overnemen en geen van onze namen houden, dat is hun eigen keuze!
Verder vmerk ik ook nergens dat er nou moeilijk over gedaan wordt. Er bestaan wel meer namen met een spatie ertussen, heb er eigenlijk nog nooit een vraag over gehad. Je merkt het eigenlijk ook alleen als je het opschrijft omdat de combinatie wel goed loopt qua uitspraak.
Mijn zoontje zelf vindt het ook heel leuk dat hij een achternaam deelt met de opa en oma van de ene kant en de opa en oma van de andere kant.
Mijn man was in het begin ook nog niet overtuigd. Ik heb toen gezegd dat voor mij de opties mijn naam, of een gecombineerde naam acceptabel waren. Ik begreep ook dat hij zijn naam wou doorgeven dus gecombineerde naam leek me dan de beste optie. Als hij een gecombineerde naam echt erg zou vinden mocht hij er ook voor kiezen dat ons zoontje dan alleen mijn naam zou krijgen. Dat begreep hij eigenlijk wel en was de keuze snel gemaakt. Misschien wat bot gesteld, maar jij gunt het je partner om zijn naam door te geven, dan is het toch raar als je partner het jou wil ontnemen om je naam door te geven?
Ohja: ik zou al voor de geboorte langs de gemeente gaan om je naamkeuze vast te leggen! Anders moet je volgens mij beiden fysiek aanwezig zijn bij de geboorteaangifte. Daar heb je 3 dagen na de geboorte waarschijnlijk geen zin in 😉
7 maanden geleden
Ik ben zelf vrij traditioneel dus persoonlijk hou ik er niet van. Ik vind een dubbele achternaam iets voor als je getrouwd bent. Hoe werkt het eigenlijk als een kind met een dubbele achternaam later zelf gaat trouwen, moet hij/zij dan kiezen welke naam komt te vervallen? Ik vind het gewoon onduidelijk worden.
Maar laat je niet tegen houden door de mening van iemand anders, als jij en je partner er beide achterstaan om je kind een dubbele achternaam te geven dan moet je dat gewoon lekker doen!😊
En wat betreft het afkorten van de voornaam, áls het wordt afgekort zou het inderdaad Hid worden lijkt mij maar als ik kijk in mijn eigen kring dan wordt een korte naam met twee lettergrepen eigenlijk nooit afgekort. Zelf ben ik ook wel echt van het afkorten maar de naam Hidde zou ik niet afkorten, dat klinkt raar en geforceerd. Mijn zoontje heet Dawoud en dat valt ook niet af te korten, gebeurt ook nooit dat iemand dat doet
7 maanden geleden
Reactie op Tiflihabibi
Ik ben zelf vrij traditioneel dus persoonlijk hou ik er niet van. Ik vind e ...
Iemand mag altijd maximaal 2 achternamen hebben.
Bijvoorbeeld een jongen met achternaam van vader en moeder. Moet met trouwen kiezen voor 1 van de 2. En zijn partner krijgt dan die naam en haar eigen naam.
Of ze moeten beide hun eigen namen behouden.
Bij het krijgen van kinderen, moeten ze kiezen of beide namen van vader; of naam vader en naam moeder; of gewoon 1 naam.
7 maanden geleden
Reactie op Lonki
Iemand mag altijd maximaal 2 achternamen hebben.
Bijvoorbeeld een jongen ...
Oja, dat dacht ik al inderdaad. Lijkt mij persoonlijk vervelend om die keuze te moeten maken 😳 maar mooi dat deze optie er is voor mensen die het wel graag willen. Dank voor je uitleg!