19 Reacties
11 maanden geleden
Ik zou vooral luisteren naar je VK, als jij daar zelf ook een goed gevoel bij hebt. Zelf ben ik momenteel ook op vakantie en paar dagen geleden een excursie gedaan die afgeraden werd voor zwangeren, maar hoofdzakelijk om zichzelf in te dekken mocht er iets gebeuren. Uiteindelijk was er namelijk niks aan de hand en was het meer uit voorzorg (zeker als je langer zwanger bent en minder goede conditie hebt). Maar vooral doen waar je je zelf goed bij voelt, anders ga je misschien ook met tegenzin een excursie doen. En als je het gewoon los kan laten, dan lekker van genieten!
11 maanden geleden
Aantal jaren terug geweest, was toen niet zwanger maar ik denk dat ze online meer doelen op een zwangerschap in een later stadium. Met een dikke buik is het misschien niet heel prettig maar met 10 weken denk ik dat het zeker moet kunnen. Volg je gevoel en bekijk daar hoe het gaat en wat je denkt dat wel en niet kan of prettig voelt.
11 maanden geleden
Ik heb de activiteiten die je noemt een aantal jaren geleden ook gedaan. Was toen zelf niet zwanger, maar zo heftig zijn ze niet hoor. Het zal vooral gaan over zwangerschappen in het 2e en 3e trimester. Tot 12 weken zit je baarmoeder nog veilig achter je schaambeen. Bijvoorbeeld skiën kan daarom ook prima veilig tot die tijd. Dat heb ik bij mijn vorige zwangerschap, in overleg met vk, zelfs tot 24 weken wekelijks gedaan.
11 maanden geleden
Dankjulliewel voor het meedenken, en jullie reacties! Heel fijn! Op de website staat wel dat het zeker in het begin van je zwangerschap wordt afgeraden dus daardoor maakte ik me extra zorgen. Maar fijn om te horen dat jullie ervaring hebben met de activiteiten en dat het wel meevalt! Dat stelt me weer gerust!

11 maanden geleden
Ik ben twee jaar geleden naar lapland geweest. De sneeuwscooter geeft wel wat trillingen, maar valt wel mee. Zijn misschien meer de hobbels in de weg. Persoonlijk zou ik dat wel aandurven. De huskytocht vind ik een ander verhaal. Als je degene bent die staat, kan het wel. Maar als je zit, zit je letterlijk op de grond met een doek ertussen. Je voelt echt álles.
11 maanden geleden
Zoveel dingen worden afgeraden als je zwanger bent maar elke zwangerschap is anders en vaak is het extreem overdreven. Ik weet nog wel dat ik mijn eerste zwangerschap erg verdrietig was omdat ik in eerste trimester niet in achtbaan mocht. Nou dat zou ik dit keer (tweede zwangerschap) echt wel doen. Als de baby geboren is vindt ie het juist heel leuk om stevig gewiegd en gezwaaid te worden. Waarom zou dat dan niet goed zijn voor een embryo.
11 maanden geleden
Ik ben begin januari naar Lapland gegaan (5 weken zwanger toen). We hadden met onze reis al wel rekening gehouden met mogelijke zwangerschap. Geen huskyrit of rendieren dus gepland, wel sneeuwscooter. Dat was niet te hobbelig naar mijn mening. Morgen pas eerste echo dus meer kan ik niet zeggen nu..
11 maanden geleden
Reactie op ResKam
Zoveel dingen worden afgeraden als je zwanger bent maar elke zwangerschap i ...
Het gaat bij achtbanen niet alleen om het schokken en de klappen in je buik. Dat is idd nog niet relevant nu omdat tot 12 weken het embryo nog zo klein is en veilig achter het schaambot zit. Het gaat om de G-krachten op je lijf en vooral de adrenaline die je aanmaakt in zo'n attractie. Daardoor krijg je een snellere hartslag en ademhaling, hogere bloeddruk, maar ook vernauwing in bepaalde bloedvaten zoals die naar je baarmoeder. Hierdoor komt er minder bloed en dus zuurstof bij het embryo. En dat is bij geen enkele termijn goed.
11 maanden geleden
Tja, vorig jaar ben ik in Lapland geweest en heb ook die activiteiten gedaan.
Ik zou eigenlijk juist eerder zeggen dat de husky/rendier Safari niet zoveel uitmaakt en je meer klappen opvangt op de sneeuwscooter.
Ik vond de husky en rendier safari’s heel rustig en had weinig last van hobbels.
Wij gingen met de sneeuwscooter een best wel steil stukje de berg op met veel bochten, maar dat is heel afhankelijk van de tocht. Dit stuk had heel veel hobbels. Daarnaast ging mijn man op sommige rechte stukken vol gas, dat levert ook wel wat klappen op.
Ik had het denk ik gewoon gedaan als de verloskundige zegt dat het kan, maar dan wel wat rustig aan doen op die sneeuwscooter.
11 maanden geleden
Ik ben begin januari naar Lapland gegaan (5 weken zwanger toen). We hadden ...
Bedankt voor het delen van je ervaring, fijn om te horen! Succes met je echo morgen!
11 maanden geleden
Toevallig mag ik over een kleine 3 weken ook naar Lapland. Met 9 weken. Het bericht dat ik van onze reisorganisatie terugkreeg op de vraag of ik deel kon nemen aan activiteiten was:
Hey,
Wauw proficiat!
Of we het afraden om deze reis te doen tijdens een zwangerschap, hangt volledig af van persoon tot persoon en hoe ver de zwangerschap staat. In de beginmaanden zouden er geen restricties mogen zijn op de activiteiten, maar naar het einde toe raden we de sneeuwscootertocht, de sneeuwschoen hike en husky tocht toch minder aan.
11 maanden geleden
Reactie op OptimistischePauw243708
Toevallig mag ik over een kleine 3 weken ook naar Lapland. Met 9 weken. Het ...
Oh wat fijn om te horen, dank voor het delen! We zijn dan ongeveer tegelijk in Lapland😄 Veel plezier alvast!
11 maanden geleden
Wij zijn net terug uit Lapland en hadden expres gewacht met proberen omdat de activiteiten ook door mijn huisarts werden afgeraden (juist aan het begin van de zwangerschap). Persoonlijk wilde ik het risico niet nemen. Echter, ik vond de activiteiten qua trillingen en schokken achteraf enorm meevallen. Dat kwam misschien ook omdat beide activiteiten op een bevroren meer plaatsvonden en dus niet erg hobbelig waren. Ik vond het busritje ernaartoe meer schokken geven, haha. Uiteindelijk is het je eigen keus natuurlijk en moet je gewoon doen waar je je goed bij voelt!
11 maanden geleden
Reactie op LiefdevolleZonnestraal392476
Wij zijn net terug uit Lapland en hadden expres gewacht met proberen omdat ...
Ah top fijn om te horen, dank voor het delen!
10 maanden geleden
Ik ben wel heel benieuwd wat je uiteindelijk gekozen hebt om te doen, wij gaan as zaterdag naar lapland, ik ben dan 6 weken zwanger. Vind het ook heel lastig, verloskundige gebeld, assistente zei hier ook je mag alle sporten nog doen kan allemaal alleen geen infrarood sauna. Maar online lees je idd over die trillingen juist aan het begin van de zwangerschap
10 maanden geleden
Reactie op MarijeOktober2025
Ik ben wel heel benieuwd wat je uiteindelijk gekozen hebt om te doen, wij g ...
Ja we zijn net terug van Lapland en we hebben een fantastische tijd gehad! Ik heb er toch voor gekozen om alle activiteiten gewoon te doen, maar de sneeuwscooter tocht deden we rustig gaan (gemiddeld 30 km per uur) waardoor er amper trillingen waren en het niet zo spannend was. De huskytocht was ook echt prima te doen, hier ben ik uiteindelijk voor de helft van de rit bij gaan zitten en de andere helft van de rit stond ik. Dit maakte voor mijn gevoel niet zo veel uit, en de trillingen vielen echt hartstikke mee (niet meer trillingen dan in een bus). Het blijft natuurlijk een persoonlijke keuze maar ik vond het echt meevallen allemaal gelukkig. Heel veel plezier alvast, het is echt prachtig daar!
10 maanden geleden
Wij hebben dit in december gedaan. Ik heb niet het idee dat je iets niet kunt doen tijdens deze reis hoor! Misschien de sauna even overslaan dan, maar de activiteiten; lekker genieten!!!!
10 maanden geleden
Ik ben in januari naar Lapland geweest. Was toen 5 weken. Bij het boeken van de activiteiten (hondenslee en sneeuwscooter) heb ik gevraagd of het ok was als je zwanger bent en ze zeiden dat ze dat niet toelieten. Als je wil gaan zou ik het dus niet zeggen. Maar ik heb zelf het zekere voor het onzekere genomen.
10 maanden geleden
Ik ben weer thuis, ik heb de husky en rendier sledetochten wel gedaan, en dat hobbelde nauwelijks, de sneeuwscooters niet. Mijn schoonzus (niet zwanger) was wel meegeweest en die was zo door elkaar geschud dat ik blij ben dat ik het niet gedaan heb 😅