28 Reacties

6 dagen geleden

Hi, De ouste van mijn zus had geen cyste’s bij haar hals, maar in haar hoofd. Dit bleef ook heel lang spannend en eigenlijk kwam het erop neer dat de kans groot was dat haar dochtertje een kasplantje zou zijn.. Wonderbaarlijk is er een kerngezond kind geboren, die alleen af en toe moeite heeft met haar fijne motoriek. Ik heb er zelf weinig ervaring mee, maar ik wou even dit hoopvolle verhaal met je delen ❤️‍🩹

6 dagen geleden

Ik kan wel mijn ervaring over vruchtwaterpunctie delen.vorig jaar gedaan. Het klinkt zeker eng en is ook spannend maar het valt allemaal echt mee. Ik kon niet op de uitslag wachten en uiteindelijk ben ik blij dat ik dat had gedaan. Met mijn huidige zwangerschap weet ik tenminste ook dat wij geen genetische afwijkingen hebben. Blijf positief. Succes 🙏

6 dagen geleden

Reactie op Ro0mmy

Hi, De ouste van mijn zus had geen cyste’s bij haar hals, maar in haar hoo ...
Bedankt voor het delen van je verhaal, fijn dat het goed af is gelopen! 🩷

6 dagen geleden

Reactie op 2kleinewondertjes

Ik kan wel mijn ervaring over vruchtwaterpunctie delen.vorig jaar gedaan. H ...
Mag ik vragen wat jullie reden was voor de vruchtwaterpunctie? Fijn dat het allemaal mee is gevallen en goed ging! 😊

6 dagen geleden

Reactie op Nvdb2

Mag ik vragen wat jullie reden was voor de vruchtwaterpunctie? Fijn dat het ...
Ons baby was 16 weken toen we achterkwamen dat hij een schisis had dit viel bij ons als een bom maar na 2 weken nog een echo zijn we achter gekomen dat het niet alleen schisis was maar geen ontwikkelde oogkas en oor. Wij wilden toch weten wat en of er meer aan de hand was. Uiteindelijk na alle testen gedaan te hebben was het een heftige pech. Wij hebben voor zijn kwaliteit van leven gekozen voor zwangerschap te onderbreken.

6 dagen geleden

Je voelt bijna niks van de punctie en word goed onder controle gedaan met echo kans dat iets verkeerd zou gaan is zeer klein

6 dagen geleden

Wij hebben hetzelfde gehad. Doorgestuurd bij de 13 weken echo naar LUMC vanwege minimale laterale halscyste en een verdikte nekplooi (3.67mm) voor de rest alles keurig. Wij konden de volgende dag gelijk terecht voor de vlokkentest. Vier weken in een heftige onzekere tijd gezeten. Ook een gesprek met een genetica deskundige gehad de week na de vlokkentest. Je weet even niet wat je overkomt. We hebben namelijk al een gezonde dochter en een goede nipt + nevenbevinding ontvangen dus dit kwam als een donderslag bij heldere hemel. Vorige week de tweede uitslag (ARAY) ontvangen en er waren ook hier geen afwijkingen gevonden. Het hoeft dus niets te betekenen, maar die medische molen is echt geen pretje. Nu inmiddels 18 weken zwanger en kunnen we eindelijk genieten. We moeten alleen de GUO 20 weken echo nog in LUMC laten afnemen. Naast dit even een petje af voor het personeel van LUMC, want we zijn echt super goed geholpen.

6 dagen geleden

Reactie op 2kleinewondertjes

Ons baby was 16 weken toen we achterkwamen dat hij een schisis had dit viel ...
Goh wat naar zeg, moet een vreselijke tijd geweest zijn voor jullie..

6 dagen geleden

Reactie op Hilliebillie1

Wij hebben hetzelfde gehad. Doorgestuurd bij de 13 weken echo naar LUMC van ...
Wat toevallig dat je dit ook bij het LUMC heb moeten laten doen. Wij lopen hier ook. Ook wij hebben al een gezonde dochter, dat maakt dit nog ingewikkelder moet ik eerlijk zeggen. Vind vooral de onzekerheid zo lastig allemaal. En ook het wachten is vreselijk. Wij konden geen vlokkentest doen, dus moet sowieso nog 1,5 week wachten voor evt vruchtwaterpunctie. Gaven ze bij jou aan dat de kans klein was dat er iets genetisch zou zijn of juist groot?

6 dagen geleden

Reactie op Nvdb2

Wat toevallig dat je dit ook bij het LUMC heb moeten laten doen. Wij lopen ...
Klein, maar er is een kans en dan moeten ze gewoon een protocol volgen. Omdat we er voor gekozen hadden om ook de ARAY test te laten afnemen werd van ons beide bloed afgenomen. Vanuit hier kunnen zij dan ook een toeval bevinding constateren omdat je DNA nauwkeurig word onderzocht. Zoals genetische kanker of vroege dementie, en dat werd in dat consult ook uitgelegd waardoor ik nogal schrok en boven alle onzekerheden nog meer onzekerheden kreeg. Maar het zijn natuurlijk gewoon protocollen wat zij moeten delen voor het geval dat, maar leuk is anders. Uiteindelijk was alles dus gewoon goed. Houd gewoon hoop dat er meer kans is op een positieve uitslag dan een negatieve! En je bent in goede handen.

6 dagen geleden

Ik heb zelf ook een vruchtwaterpunctie gehad bij mijn vorige zwangerschap en het stelde echt niks voor! Ik kon me van te voren niet voorbereiden want het moest ineens gebeuren, maar het viel echt heel erg mee en heb er niks van gevoeld.

5 dagen geleden

Hoi! Ons kindje heeft dit ook. Bij de 13 weken echo ontdekt, leek aan een kant. Ook dachten ze aan een hartafwijking. Twee dagen later uitgebreide 13 weken echo in ziekenhuis. Toen bleek dat het aan 2 kanten zit. De nekplooi was wel goed en in het ziekenhuis bleek zoals het nu lijkt dat ook het hartje geen afwijkingen had. Daarom hebben wij er voor gekozen te wachten tot de 20 weken echo. We mogen de 20 weken echo in het ziekenhuis doen, waar ze meer tijd nemen en betere apparatuur hebben. Ze gaven aan dat als er verder geen afwijkingen zijn het over het algemeen eigenlijk altijd wegtrekt.. dus hopen en bidden dat het vanzelf weggaat! Ik probeer toch zoveel mogelijk van de zwangerschap te genieten, ondanks dat het soms best even moeilijk is.

5 dagen geleden

Reactie op Baby1sept2023

Hoi! Ons kindje heeft dit ook. Bij de 13 weken echo ontdekt, leek aan een k ...
Spannende tijd dan zo hè, al dat afwachten. Fijn dat er voor nu geen hartafwijking werd geconstateerd in het ziekenhuis. Gaven ze bij jullie ook de kans op iets genetisch aan? Of ook echt heel klein. Bij ons zei ze ongeveer 70% van de gevallen trekt het weg en is het niks uiteindelijk.. Mag ik vragen wat jullie overweging was om verder geen onderzoek te doen?

5 dagen geleden

Reactie op Nvdb2

Spannende tijd dan zo hè, al dat afwachten. Fijn dat er voor nu geen hartaf ...
Ze vroegen ons dat als het kindje een afwijking had of dat wij er dan voor kiezen om het af te breken en dat willen wij sowieso niet. Daarom zegt de gynaecoloog dan hebben we geen haast en kunnen we eerst 20 weken afwachten en dan anders nog andere onderzoeken doen. Het hoeft dan niet voor 24 weken..

5 dagen geleden

Reactie op Baby1sept2023

Ze vroegen ons dat als het kindje een afwijking had of dat wij er dan voor ...
Ohja precies. Wat voor afwijking dachten ze dan aan?

5 dagen geleden

Reactie op Nvdb2

Ohja precies. Wat voor afwijking dachten ze dan aan?
Dan moet je denken aan dat het kindje (zwaar) gehandicapt zou zijn.

5 dagen geleden

Reactie op Baby1sept2023

Dan moet je denken aan dat het kindje (zwaar) gehandicapt zou zijn.
Ja precies, ons lijkt dat zo onwaarschijnlijk omdat verder alles er tot nu toe goed uit zag… maar toch blijf je twijfelen

5 dagen geleden

Reactie op Nvdb2

Ja precies, ons lijkt dat zo onwaarschijnlijk omdat verder alles er tot nu ...
Dat is bij ons ook, daarom kiezen wij ook niet voor een vruchtwaterpunctie, zitten in zo’n vroeg stadium best risico’s aan zei de gynaecoloog. En omdat ze dacht dat het weg ging trekken wachten we dat eerst af!

5 dagen geleden

Reactie op Baby1sept2023

Dat is bij ons ook, daarom kiezen wij ook niet voor een vruchtwaterpunctie, ...
Precies! Moeten jullie nog lang wachten op de 20 weken echo?

5 dagen geleden

Reactie op Nvdb2

Precies! Moeten jullie nog lang wachten op de 20 weken echo?
1 mei hebben we hem staan! Dus is te over zien! Donderdag geslachtsbepalingsecho, dus dan kunnen we weer even kijken 🥰 Ook heb ik zo’n Doppler om naar het hartje te luisteren, dat vind ik ook fijn! ❤️